مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

292
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

554
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

فرسودگی شغلی، افسردگی و اضطراب در اعضای هیات علمی یکی از بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران

صفحات

 صفحه شروع 239 | صفحه پایان 250

چکیده

 مقدمه: فرسودگی شغلی در اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی می تواند منجر به کاهش عملکرد استادان و در نتیجه اختلال در فعالیت های آموزشی آنها شود. لذا این مطالعه با هدف بررسی فرسودگی شغلی, اضطراب و افسردگی در اعضای هیات علمی بالینی یکی از بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. روش ها: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی-مقطعی است که از مهر ماه تا دیماه 1397 در بیمارستان دکتر شریعتی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلش(Maslach) و مقیاس بالینی اضطراب و افسردگی Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS) که روایی و پایایی آن قبلا در ایران تایید شده, استفاده شد و توسط 123 نفر از اعضای هیات علمی بیمارستان شریعتی تکمیل شد. جهت تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آزمون X2, T-Test, آزمون ANOVA و اسپیرمن استفاده شد. نتایج: تعداد44 نفر (8/35%) دچار فرسودگی شغلی بودند. در رابطه با اضطراب 4 نفر (3%) غیر طبیعی و 32 نفر (26%) مرزی بودند. همچنین 4 نفر (2/3%) از نظر افسردگی غیر طبیعی و 12 نفر (8/9%) مرزی بودند. بین نوع هیات علمی و اختلال عملکرد فردی ارتباط معنادار مشاهده شد (24/12=X2 و 02/0=p). اضطراب در افراد مجرد به طور معنادار بیش تر بود (046/0=p). همچنین اضطراب در افراد با همکاری پاره وقت بالاتر بود (03/0=p). نتیجه گیری: با توجه به بروز بالای فرسودگی شغلی در اعضای هیات علمی و تاثیر منفی آن بر آموزش دانشجویان علوم پزشکی, توصیه می شود راه کارهای عملی توسط نهادهای ذیربط جهت بهبود وضعیت استادان اندیشیده شود. همچنین نیاز است مطالعات مشابه با حجم بالاتر در دانشگاه های مختلف انجام شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پژمان ثانی، مهناز، محبی، نیایش، اعتصام، فرناز، سهراب پور، امیرعلی، و فاتحی، فرزاد. (1399). فرسودگی شغلی, افسردگی و اضطراب در اعضای هیات علمی یکی از بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 20(83 )، 239-250. SID. https://sid.ir/paper/416701/fa

    Vancouver: کپی

    پژمان ثانی مهناز، محبی نیایش، اعتصام فرناز، سهراب پور امیرعلی، فاتحی فرزاد. فرسودگی شغلی, افسردگی و اضطراب در اعضای هیات علمی یکی از بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1399؛20(83 ):239-250. Available from: https://sid.ir/paper/416701/fa

    IEEE: کپی

    مهناز پژمان ثانی، نیایش محبی، فرناز اعتصام، امیرعلی سهراب پور، و فرزاد فاتحی، “فرسودگی شغلی, افسردگی و اضطراب در اعضای هیات علمی یکی از بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 20، no. 83 ، pp. 239–250، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/416701/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button