مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,350
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

634
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی روایی و پایایی آزمون OSCE در ارزیابی مهارت های بالینی دانشجویان سال چهارم پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) شیراز

صفحات

 صفحه شروع 55 | صفحه پایان 59

چکیده

 سابقه و هدف: امتحان بالینی با ساختار عینی یکی از بهترین روش های سنجش ابعاد شناختی, عاطفی و روان حرکتی دانشجویان پرستاری است. پژوهش حاضر به منظور بررسی روایی و پایایی آزمون OSCE (Objective Structured Clinical Evaluation) بر روی دانشجویان سال چهارم پرستاری انجام شد.روش بررسی: در این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی, طبق اولویت بندی کارشناسانه از بین کلیه مهارتهای پرستاری, 10 مهارت انتخاب و فهرست وارسی برای عملکردهای منتخب تدوین شد. 37 دانشجو طی دو روز متوالی در 10 ایستگاه OSCE این مهارت ها را انجام دادند و در هر ایستگاه دو مشاهده گر, مطابق فهرست های وارسی, آنها را ارزیابی کردند. روایی ملاکی (همبستگی میانگین های نمرات دروس بالینی و نظری پرستاری به تفکیک با نمره به دست آمده از آزمون OSCE) و همسانی درونی (همبستگی نمرات کل دانشجویان در OSCE با نمرات دانشجویان در هر ایستگاه) محاسبه شد. هم چنین پایایی ارزیابان (همبستگی بین نمرات گزارش شده توسط دو مشاهده گر در هر ایستگاه به طور جداگانه) و دو نیمه سازی آزمون (همبستگی نمرات ایستگاه های فرد و زوج) محاسبه گردید.یافته ها: ضریب همبستگی نمرات OSCE با میانگین نمرات نظری و بالینی به ترتیب 38/0 (031/0= p) و 52/0 (005/0=p) بود. در همسانی درونی, بالاترین ضریب همبستگی 77/0بود. کمترین و بیشترین مقدار ضریب همبستگی در پایایی ارزیابان به ترتیب 38/0 و 95/0 بود. در دو نیمه سازی آزمون نیز ضریب همبستگی دو نیمه آزمون 61/0 (05/0>p) بود.نتیجه گیری: استفاده از OSCE, به عنوان روشی معتبر و پایا برای سنجش مهارت های پرستاری توصیه می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    معطری، مرضیه، عبداله زرگر، شادی، موسوی نسب، سیدمسعود، زارع، نجف، و بیگی مروستی، پروین. (1386). بررسی روایی و پایایی آزمون OSCE در ارزیابی مهارت های بالینی دانشجویان سال چهارم پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) شیراز. پژوهش در پزشکی، 31(1)، 55-59. SID. https://sid.ir/paper/41681/fa

    Vancouver: کپی

    معطری مرضیه، عبداله زرگر شادی، موسوی نسب سیدمسعود، زارع نجف، بیگی مروستی پروین. بررسی روایی و پایایی آزمون OSCE در ارزیابی مهارت های بالینی دانشجویان سال چهارم پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) شیراز. پژوهش در پزشکی[Internet]. 1386؛31(1):55-59. Available from: https://sid.ir/paper/41681/fa

    IEEE: کپی

    مرضیه معطری، شادی عبداله زرگر، سیدمسعود موسوی نسب، نجف زارع، و پروین بیگی مروستی، “بررسی روایی و پایایی آزمون OSCE در ارزیابی مهارت های بالینی دانشجویان سال چهارم پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) شیراز،” پژوهش در پزشکی، vol. 31، no. 1، pp. 55–59، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/41681/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button