Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,126
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رضایتمندی مراجعین به مراکز بهداشتی درمانی تابعه دانشگاه علوم پزشکی ایران

صفحات

 صفحه شروع 266 | صفحه پایان 271

چکیده

رضایتمندی به عنوان شاخصی جهت بررسی کیفیت خدمات ارائه شده طی چند دهه اخیر جایگاه ویژه ای یافته است. مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی مقطعی با هدف بررسی رضایتمندی مراجعین به مراکز بهداشتی درمانی است. برای رسیدن به هدف مطالعه 260 نفر از مراجعین به مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1379 به روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشهای زمینه ای (سن و جنس, محل مرکز بهداشتی درمانی, سطح سواد, شغل و دفعات مراجعه) و در بخش دوم پرسشهای مربوط به ابعاد مختلف رضایتمندی از واحدهای خدماتی موجود در مراکز گنجانده شد. یافته های پژوهش توسط برنامه آماری SPSS تجزیه و تحلیل گردید. ابتدا درصد پاسخ پرسشها مربوط به هر یک از اهداف ویژه در گستره بسیار موافق (با امتیاز 5) تا بسیار مخالف (با امتیاز 1) تعیین و سپس میانگین امتیاز هر یک از پاسخها و میانگین کلی رضایت برای هر یک از اهداف ویژه محاسبه شد. در بخش تحلیلی, آزمون مورد استفاده آزمون کای دو بود.نتایج نشان میدهد رضایت مراجعین از خدمات پزشک 84%, دسترسی به خدمات 38.5%, خدمات کادر پیراپزشکی 74.2%, کادر داروخانه 81.5%, واحد بهداشت خانواده 96.1% محیط ارائه خدمات 77.9% و هزینه ارائه خدمات 40% میباشد. همچنین ارتباط معنی داری بین سطح سواد و رضایت از کادر پیراپزشکی (P=0.01) و رضایت از کادر داروخانه (P=0.002), رضایت از محیط و دفعات مراجعه (P=0.01), رضایت از هزینه ارائه خدمات و رضایت از پزشک, کادر پیراپزشکی و داروخانه (P=0.0001) و رضایت از هزینه و دفعات مراجعه (P=0.01) مشاهده شد.نتایج مطالعه بطور کلی نشان دهنده متغیر بودن گستره رضایت از 38.5تا 96.1% میباشد. بیشترین درصد رضایت مربوط به واحد بهداشت خانواده و کمترین درصد مربوط به دسترسی به خدمات بود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    باریکانی، آمنه، و کفاشی، احمد. (1382). بررسی رضایتمندی مراجعین به مراکز بهداشتی درمانی تابعه دانشگاه علوم پزشکی ایران. مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، 21(4)، 266-271. SID. https://sid.ir/paper/418055/fa

    Vancouver: کپی

    باریکانی آمنه، کفاشی احمد. بررسی رضایتمندی مراجعین به مراکز بهداشتی درمانی تابعه دانشگاه علوم پزشکی ایران. مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران[Internet]. 1382؛21(4):266-271. Available from: https://sid.ir/paper/418055/fa

    IEEE: کپی

    آمنه باریکانی، و احمد کفاشی، “بررسی رضایتمندی مراجعین به مراکز بهداشتی درمانی تابعه دانشگاه علوم پزشکی ایران،” مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، vol. 21، no. 4، pp. 266–271، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/418055/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا