Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,297
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

807
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رضایت مندی و عوامل موثر بر آن در مراجعه کنندگان مراکز بهداشتی درمانی

صفحات

 صفحه شروع 15 | صفحه پایان 22

چکیده

 مقدمه: توجه به رضایتمندی خدمات گیرندگان, اهمیتی روزافزون یافته است. براساس مفهوم پذیرفته شده مشتری محوری, تنها خط مشی کارآمد برای تضمین بقای سازمان ها, رفع کاستی ها و افزایش توانمندی ها و ارتقای کمی و کیفی با توجه به نظر مشتریان است. براین اساس, مطالعه ای با هدف سنجش رضایتمندی خدمات گیرندگان مراکز بهداشتی درمانی طراحی و اجرا گردید.مواد و روش کار: این تحقیق, توصیفی– تحلیلی و از نوع مقطعی (cross-sectional) بود که در سال 1382 در مراکز بهداشتی دانشگاه شهید بهشتی تهران انجام شد. در این مطالعه 280 نفر از مراجعه کنندگان به 8 مرکز منتخب, مورد مصاحبه قرار گرفته, فرم های اطلاعاتی تکمیل گردید و اطلاعات گردآوری شده پس از پردازش به وسیله نرم افزار SPSS و SAS با استفاده از آزمون های متناسب تجزیه و تحلیل آماری شد.نتایج: متوسط سن افراد مورد مطالعه 31±7.5 سال بود که 91.1 درصد آنها خانم و 97.9 درصد متاهل بودند. 87.5 درصد از افراد از واحدهای ارایه دهنده خدمات, رضایتی در حد بالا داشتند. از میان وجوه شش گانه مرتبط با رضایتمندی, بیشترین امتیاز نسبت به مناسب بودن هزینه خدمات ابراز شده و از میان واحدها بیشترین رضایتمندی از واحد مراقبت از کودکان بوده است. همچنین 52.1 درصد, علت مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی را اطمینان به کیفیت خدمات ذکر کردند و 25 درصد از معطلی در مراکز ناراضی بودند. بین سن و رضایتمندی, همبستگی معکوس وجود داشت (P=0.000, r=-0.215). همچنین رضایتمندی افراد با شغل, فاصله محل سکونت تا مرکز, و دفعات مراجعه ایشان به مرکز ارتباط معنادار آماری نشان داد (P=0.001)؛ ولی این ارتباط با جنس, وضعیت تاهل, تعداد فرزندان و سطح تحصیلات مشاهده نشد (P>0.05). بین سطح تحصیلات افراد و رضایتمندی آنان نسبت به برخورد پرسنل, صرف وقت و معطلی, هزینه خدمات و راهنمایی, و آموزش نیز ارتباط معنادار وجود داشت.نتیجه گیری: به نظر می رسد با اصلاح نقایص سیستم بر اساس نظرهای خدمات گیرندگان می توان در ازای هزینه قابل توجه مصروف شده, رضایتمندی بالاتری حاصل کرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

جعفری، فرهاد، زائری، فرید، جوهری، زهرا، رمضان خانی، علی، و سیاح ایران، زهرا. (1385). بررسی رضایت مندی و عوامل موثر بر آن در مراجعه کنندگان مراکز بهداشتی درمانی. دانشور پزشکی، 14(66)، 15-22. SID. https://sid.ir/paper/30508/fa

Vancouver: کپی

جعفری فرهاد، زائری فرید، جوهری زهرا، رمضان خانی علی، سیاح ایران زهرا. بررسی رضایت مندی و عوامل موثر بر آن در مراجعه کنندگان مراکز بهداشتی درمانی. دانشور پزشکی[Internet]. 1385؛14(66):15-22. Available from: https://sid.ir/paper/30508/fa

IEEE: کپی

فرهاد جعفری، فرید زائری، زهرا جوهری، علی رمضان خانی، و زهرا سیاح ایران، “بررسی رضایت مندی و عوامل موثر بر آن در مراجعه کنندگان مراکز بهداشتی درمانی،” دانشور پزشکی، vol. 14، no. 66، pp. 15–22، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/30508/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا