مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,939
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

434
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی اثر کندر بر روی یادگیری و حافظه موش سوری در دوران شیردهی مادر

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 52

چکیده

 حافظه و یادگیری از مهمترین فرآیندهای رفتاری است که در زندگی روزمره نقش بسیار مهمی دارند. حافظه توانایی به یادآوردن تجربیات گذشته در سطح خود آگاه یا ناخودآگاه است یا به عبارتی گویاتر: حافظه عبارت است از تغییر و تحول دایمی سیستم عصبی که بر اثر اطلاعات ورودی محیطی و فعالیت ذاتی خود سیستم عصبی رخ میدهد. درگیری فکری یا استعداد پرسش برانگیز حافظه خاص انسان قرن ما نیست بلکه بسیاری از تمدنهای گذشته منشاء کارکرد و تقویت آن را مدنظر داشته اند. از جمله در طب سنتی ایران به داروهای متعددی که موجب تقویت حافظه و یادگیری میشود نظیر صمغ کندر اشاره شده است. برای بررسی صحت این نظریه به شیوه علمی مطالعاتی در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بر روی حیوانات آزمایشگاهی که مادرانشان در دوران شیردهی کندر خوراکی مصرف نموده اند انجام گردید. در این پژوهش کندر به نسبت 1% در غذای موش سوری ماده از زمان تولد نوزادان نر به مدت 8 هفته (دوران شیردهی) اضافه شد و با استفاده از روش یادگیری توسط محرکهای شرطی و غیرشرطی به وسیله دستگاه Shuttle Box (آزمایش شامل مراحل: (Long memory , Short memory , Learning) بر روی موشهای سوری نر (نوزادانی که بالغ شدهاند) در سه دوره, هفته اول (یادگیری), هفته دوم (حافظه کوتاه مدت) و 21 روز بعد (حافظه درازمدت) در هر دوره سه روزه متوالی به تعداد 30 مرتبه در روز هر موش مورد آزمایش قرار گرفت. نتایج به دست آمده با استفاده از آزمون t,test و آنالیز واریانس یک طرفه مقایسه و نتایج نشان داد که مصرف کندر در دوران شیردهی نسبت به گروه شاهد اثرات مثبتی بر روی موشهایی که هنگام شیرخواری مادرانشان کندر استفاده کرده اند داشته است. یادگیری (P=0.03), حافظه کوتا مدت (P=0.02) دارد و نظر تجربی دانشمندان گذشته در تأثیر مثبت کندر بر روی یادگیری و حافظه تأیید گردید و نتایج تحقیق اهمیت توجه به منابع اصیل پزشکی ایرانی ار به خوبی آشکار میسازد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    وحیدی مهرجردی، علیرضا، دشتی رحمت آبادی، محمدحسین، فروزان مهر، مریم، نادی، مریم، افتخارافضلی، مهدیه، بکتاش، علیرضا، و پاکدل، سعید. (1382). ارزیابی اثر کندر بر روی یادگیری و حافظه موش سوری در دوران شیردهی مادر. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، 11(1)، 47-52. SID. https://sid.ir/paper/418683/fa

    Vancouver: کپی

    وحیدی مهرجردی علیرضا، دشتی رحمت آبادی محمدحسین، فروزان مهر مریم، نادی مریم، افتخارافضلی مهدیه، بکتاش علیرضا، پاکدل سعید. ارزیابی اثر کندر بر روی یادگیری و حافظه موش سوری در دوران شیردهی مادر. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد[Internet]. 1382؛11(1):47-52. Available from: https://sid.ir/paper/418683/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا وحیدی مهرجردی، محمدحسین دشتی رحمت آبادی، مریم فروزان مهر، مریم نادی، مهدیه افتخارافضلی، علیرضا بکتاش، و سعید پاکدل، “ارزیابی اثر کندر بر روی یادگیری و حافظه موش سوری در دوران شیردهی مادر،” مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، vol. 11، no. 1، pp. 47–52، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/418683/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button