مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

619
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

156
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه دو روش تصویری و کلامی بیان در افعال فارسی در کودکان 4 و 5 ساله

صفحات

 صفحه شروع 62 | صفحه پایان 67

چکیده

 هدف: مراد از پژوهش حاضر تهیه آزمون نامیدن افعال در کودکان سالم و دستیابی به راهبرد مناسب در ارزیابی بیان افعال کودکان دچار اختلال زبانی بوده است. روش: این پژوهش یک بررسی تحلیلی است که در سال 1379در 140 کودک 4 و 5 ساله مهد کودکهای شرق تهران که به شیوه خوشه ای – تصادفی انتخاب شده بودند, صورت گرفته است. در روش تصویری 30 تصویر رنگی مقابل کودک گذاشته شد تا نام ببرد و در روش کلامی 30 سوال در مورد افعال مورد نظر پرسیده شد و سپس امتیازات هر کودک به عنوان شاخص بیان افعال در آن روش در نظر گرفته شد. یافته ها: کودکان 4 ساله هیچ تفاوتی در امتیازهای کلامی و تصویری نداشتند, اما دختران 5 ساله در بیان افعال به روش کلامی نسبت به روش تصویری برتری داشتند. نتیجه: این بررسی نشان داد که استفاده از روش سؤال کردن یا شرح راجع به انجام کار برای بازیابی افعال بهتر از تصاویر ساکن بنظر می رسد و ضمن ترغیب کودک به فعالیت ذهنی پویا, وی را به فکر کردن و یادآوری بهتر وا می دارد. ضمنا رمزگشایی بینایی اطلاعات غیر کلامی به حالات ذهنی تصویر و تصورات کودک بستگی دارد و تصاویر ساکن روش مناسبی در ارزیابی افعال به نظر نمی رسد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ایمانی شکیبایی، مرسده، عشایری، حسن، آقارسولی، زهرا، و کیهانی، محمدرضا. (1380). مقایسه دو روش تصویری و کلامی بیان در افعال فارسی در کودکان 4 و 5 ساله. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 7(3 (پیاپی 27))، 62-67. SID. https://sid.ir/paper/420762/fa

    Vancouver: کپی

    ایمانی شکیبایی مرسده، عشایری حسن، آقارسولی زهرا، کیهانی محمدرضا. مقایسه دو روش تصویری و کلامی بیان در افعال فارسی در کودکان 4 و 5 ساله. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)[Internet]. 1380؛7(3 (پیاپی 27)):62-67. Available from: https://sid.ir/paper/420762/fa

    IEEE: کپی

    مرسده ایمانی شکیبایی، حسن عشایری، زهرا آقارسولی، و محمدرضا کیهانی، “مقایسه دو روش تصویری و کلامی بیان در افعال فارسی در کودکان 4 و 5 ساله،” مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، vol. 7، no. 3 (پیاپی 27)، pp. 62–67، 1380، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/420762/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button