مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

692
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,579
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کارایی بازاررسانی انگور و راههای بهبود آن در استان سیستان و بلوچستان

صفحات

 صفحه شروع 139 | صفحه پایان 164

چکیده

 انگور یکی از با ارزش ترین محصولات باغی است که تولید آن در دنیا و ایران اهمیت زیادی دارد. تنوع گونه و قابلیت خاص این محصول امکان پرورش و تولید آن را در مناطق مختلف آب و هوایی کشورمان ممکن ساخته است. انگور با سطح کشت 5/3037 هکتار یکی از محصولات مهم باغی در استان سیستان و بلوچستتان به حساب می آید . بازار مصرف انگور تولیدی این استان, شامل مناطق مختلف خود استان, استانهای همجوار و تهران می باشد. بازار این محصول در استان سیستان و بلوچستان را می توان به دو واحد بازار سیستان و بازار بلوچستان تفکیک نمود. کارایی بازاررسانی برای هر یک از این بازارها به کمک روابط ریاضی و تعریف شیفرد و فوترل محاسبه شده و نشان می دهد که با وجود در نظر گرفتن کلیه مشکلات و مسائل بازار رسانی, بازار سیستان 31 درصد از بازار بلوچستان کاراتر است.انگور تولیدی این استان بیش از سایر مناطق با مشکل بازاررسانی روبرو است. دخالت واسطه ها, پیش خرید محصول و اجاره باغ توسط این عوامل بسیار محسوس است. بطور کلی در خصوص این مشکلات باید گفت: نرخ گذاری غیر صحیح قیمت این محصول در سطح عمده فروشی با بی توجهی به هزینه های تولید انجام می شود و در سطح خرده فروشی با سرشکن کردن بهاء محصول ضایع شده و سایر نارسایی های محصول و بدون توجه به منافع مصرف کننده صورت می گیرد. همچنین نامناسب بودن بسته بندی های ارایه شده مثل جعبه های بزرگ چوبی و عدم درجه بندی و یکنواختی آن, مشکل دیگر بازاررسانی این انگور است. کمبود وسایل حمل و نقل مناسب, فقدان صنایع تبدیلی و نبود توانمندی لازم برای تبدیل و نگهداری محصول سبب گردیده که قیمت دریافتی باغداران در فصل برداشت به شدت افت نماید و از جاذبه های تولید آن کاسته گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کریم کشته، محمدحسین، رفیعی، بیژن، و اشکانی، عباس. (1381). کارایی بازاررسانی انگور و راههای بهبود آن در استان سیستان و بلوچستان . پژوهشنامه بازرگانی، 6(23)، 139-164. SID. https://sid.ir/paper/421875/fa

    Vancouver: کپی

    کریم کشته محمدحسین، رفیعی بیژن، اشکانی عباس. کارایی بازاررسانی انگور و راههای بهبود آن در استان سیستان و بلوچستان . پژوهشنامه بازرگانی[Internet]. 1381؛6(23):139-164. Available from: https://sid.ir/paper/421875/fa

    IEEE: کپی

    محمدحسین کریم کشته، بیژن رفیعی، و عباس اشکانی، “کارایی بازاررسانی انگور و راههای بهبود آن در استان سیستان و بلوچستان ،” پژوهشنامه بازرگانی، vol. 6، no. 23، pp. 139–164، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/421875/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button