مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,043
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

778
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعلیم و تربیت در دیدگاه تاویلی

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 48

چکیده

 رویکرد تأویلی در دهه های گذشته احیا شده است و تأثیر آن بر علوم انسانی هویداست. در این مقاله, تأثیر آن بر تعلیم و تربیت توضیح داده خواهد شد. دو مفهوم مهم در دیدگاههای تأویلی, متن و فهم است که هر دو در تعلیم و تربیت جایگاه مهمی دارند. در این مقاله, دیدگاه گادامر مورد تأکید است. طبق نظر وی, تعلیم و تربیت معاصر بر مهار پای فشرده است که باید فهم را جایگزین آن نمود. تعلیم و تربیت, چون هدف خود, باید دانش آموزان را برای فهم دیگران آماده سازد که با فهم نسبت به خودشان ملازم است. در برنامه ریزی درسی, نه تنها باید فعالیت شاگردان را در نظر بگیرند, بلکه محتوای برنامه باید آنان را در فهم موقعیت خاص زندگی یاری نماید. مفهوم اساسی فهم برای فرایند تعلیم و تربیت نیز مدلولهای معینی دارد. بر اساس مفهوم کلید گادامر, یعنی «امتزاج افقها», خواندن متون درسی, طی چهارگام انجام خواهد شد. در گام نخست, پیش فرضهای دانش آموزان در مورد این متون, در آغاز نمودن چرخه تأویل از اهمیت برخوردار است. در گام دوم, دانش آموزان باید معانی مورد نظر مؤلف را دریابند. در گام سوم, امتزاج افقها به منزله نتیجه دو گام پیشین باید رخ دهد. سرانجام, در گام چهارم, خواننده باید به ارتباط متن مورد نظر با موقعیت خاص خویش توجه داشته باشد. 

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    باقری، خسرو، و یزدانی، عبدالوهاب. (1380). تعلیم و تربیت در دیدگاه تاویلی. مجله علوم تربیتی و روانشناسی، 8(4-3)، 23-48. SID. https://sid.ir/paper/422959/fa

    Vancouver: کپی

    باقری خسرو، یزدانی عبدالوهاب. تعلیم و تربیت در دیدگاه تاویلی. مجله علوم تربیتی و روانشناسی[Internet]. 1380؛8(4-3):23-48. Available from: https://sid.ir/paper/422959/fa

    IEEE: کپی

    خسرو باقری، و عبدالوهاب یزدانی، “تعلیم و تربیت در دیدگاه تاویلی،” مجله علوم تربیتی و روانشناسی، vol. 8، no. 4-3، pp. 23–48، 1380، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/422959/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button