مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,931
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,619
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

هرمنوتیک فلسفی و برنامه درسی

صفحات

 صفحه شروع 113 | صفحه پایان 135

چکیده

 هرمنوتیک رشته ای نوظهور در حوزه تفکر مغرب زمین است که پیشینه آن به نهضت اصلاح دینی و عصر روشنگری باز می گردد. این شاخه در دهه های اخیر رونق یافته است و در کنار معرفت شناسی, فلسفه تحلیلی و زیبایی شناسی, شان فلسفی ویژه ای احراز کرده است. به گونه ای که می توان ادعا کرد از دهه هفتم قرن بیستم, هرمنوتیک به وجهه غالب تفکر فلسفی معاصر غربی تبدیل گشته و بر دیگر گرایش های نظری تفوق یافته است. آنچه که در مورد هرمنوتیک قابل توجه است, گستره مباحث و تلقی های متنوع و گسترده از آن است. این علم که ابتدا تنها به عنوان روشی برای تفسیر کتب مقدس مورد استفاده قرار می گرفت در قرن نوزدهم توسط دیلتای به عنوان «روش شناسی خاص علوم انسانی» در جهت ارتقای اعتبار و ارزش این علوم و همطراز کردن آنها با علوم تجربی معرفی شد. اما از اوایل قرن بیستم هرمنوتیک با تلاش های مارتین هایدگر تا حد یک مکتب فلسفی ارتقا پیدا کرد؛ مکتبی که برخلاف گذشته تنها به مقوله فهم متن و روش شناسی خاص علوم انسانی محدود نشده و مطلق فهم را در دستور کار خویش قرار داده است. ورود هرمنوتیک به عرصه برنامه درسی با تلاش های نظریه پردازان نو مفهوم گرایی چون پاینار, رینولدز, اسلتری و... امکان پذیر گشته است. اگرچه مدت زمان زیادی از ورود این مکتب فلسفی به حوزه برنامه درسی نمی گذرد, اما در همین مدت کوتاه نیز حیطه های مختلفی چون نظریه پردازی برنامه درسی, پژوهش در برنامه درسی و برنامه ریزی درسی تا حد زیادی تحت تاثیر آموزه های هرمنوتیکی قرار گرفته اند. این مقاله درصدد است با مروری اجمالی بر تاریخچه و ریشه کلمه هرمنوتیک, شرایط برنامه درسی را از حیث نظریه پردازی, پژوهش و برنامه ریزی در حیطه هرمنوتیک فلسفی, با تاکید بر دیدگاه های هایدگر و گادامر, مورد بررسی قرار دهد. نتیجه این بررسی نشان می دهد که تحت تاثیر این مکتب فلسفی, نظریه پردازی, پژوهش و برنامه ریزی برنامه درسی ماهیتی تکثرگرا, دیالکتیکی و بافت محور خواهد داشت.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

صفایی موحد، سعید، و محبت، هدیه. (1391). هرمنوتیک فلسفی و برنامه درسی. نوآوری های آموزشی، 11(41)، 113-135. SID. https://sid.ir/paper/75469/fa

Vancouver: کپی

صفایی موحد سعید، محبت هدیه. هرمنوتیک فلسفی و برنامه درسی. نوآوری های آموزشی[Internet]. 1391؛11(41):113-135. Available from: https://sid.ir/paper/75469/fa

IEEE: کپی

سعید صفایی موحد، و هدیه محبت، “هرمنوتیک فلسفی و برنامه درسی،” نوآوری های آموزشی، vol. 11، no. 41، pp. 113–135، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/75469/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button