Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

699
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مقایسه ای دو روش آموزش بر اساس مشکل گشایی و سخنرانی بر میزان یادگیری دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 17 | صفحه پایان 21

چکیده

 هدف: فرایند یاددهی/ یادگیری در روشهای آموزش سنتی که معلم, محور اصلی آموزش است, بر اساس دانش و کنترل معلم است. یادگیرندگان در این روش, غیر فعال بوده و تحت تأثیر عملکردها و افق دید معلم هستند, به مسئله از دید وی می نگرند و فرصت و شرایطی برای کندوکاو و تفکر عمیق درباره موضوع یا مشکل ندارند. آموزش بر اساس روشهای تدریس فعال (از قبیل مشکل گشایی) یادگیرنده را در شرایط پژوهش و کاوش فرضیه های خود از طریق شواهد جمع آوری شده قرار می دهد. هدف کلی این پژوهش, مقایسه دو روش آموزش بر اساس مشکل گشایی بر میزان یادگیری دانشجویان دوره کارشناسی پیوسته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی است. فرضیه این پژوهش, افزایش یادگیری دانشجو در روش آموزش براساس مشکل گشایی نسبت به روش سخنرانی است. مواد و روشها: این پژوهش یک مطالعه شبه تجربی است که به منظور تعیین و مقایسه میزان یادگیری دانشجویان پرستاری از طریق دو روش آموزش سخنرانی و مشکل گشایی (مبتنی بر حل مسئله) انجام شد. تعداد 35 نفر از دانشجویان دوره کارشناسی درس بیماریهای داخلی جراحی IV (مبحث سیستم عصبی) به طور تصادفی انتخاب شده و پس از برگزاری آزمون مقدماتی, به طور تصادفی در دو گروه شاهد (تدریس به روش سخنرانی) و گروه تجربه (تدریس به روش مشکل گشایی) قرار گرفتند. گردآوری اطلاعات از طریق فرم اطلاعاتی (شامل 12 سؤال در زمینه مشخصات فردی), آزمون مقدماتی (شامل سؤالات 4 گزینه ای و تشریحی), نمرات کوئیز (4 هفته پس از آموزش), میان ترم (8 هفته پس از آموزش) و پایان ترم انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی شامل شاخصهای پراکندگی (SD) و مرکزی (X) در خصوص آزمونهای قبل و بعد از آموزش در هر یک از گروهها استفاده شد. برای آزمون فرض یعنی وجود اختلاف معنی دار بین میزان یادگیری از طریق دو روش آموزش از آزمون آماری t استفاده شد. یافته ها و نتیجه گیری: میانگین نمرات قبل و بعد از آموزش در گروههای آموزش به روش سخنرانی و مشکل گشایی بیانگر تأثیر آموزش بر میزان یادگیری دانشجویان است. آزمون آماری t اختلاف معنی داری بین نمرات کوئیز دانشجویان در گروه سخنرانی و مشکل گشایی نشان داد. بدین معنی که نمرات دانشجویان در گروه سخنرانی, بیشتر از گروه مشکل گشایی بود. بین نمرات میان ترم و پایان ترم دو گروه, اختلاف معنی داری مشاهده نشد. در مجموع, میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون دانشجویان در دو گروه سخنرانی و مشکل گشایی, اختلاف معنی داری نداشت. به این ترتیب, فرضیه پژوهش مبنی بر اینکه یادگیری دانشجویان در روش مشکل گشایی, بیشتر از روش سخنرانی است (0.05=P) رد می شود. از سوی دیگر می توان نتیجه گرفت که روش مشکل گشایی می تواند به اندازه روش سخنرانی بر میزان یادگیری دانشجویان تأثیرگذار باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پازارگادی، مهرنوش، پورخوشبخت، یوسف، و در، میترا. (1382). بررسی مقایسه‌ای دو روش آموزش بر اساس مشکل‌گشایی و سخنرانی بر میزان یادگیری دانشجویان. علوم پیراپزشکی، 1(1)، 17-21. SID. https://sid.ir/paper/425208/fa

    Vancouver: کپی

    پازارگادی مهرنوش، پورخوشبخت یوسف، در میترا. بررسی مقایسه‌ای دو روش آموزش بر اساس مشکل‌گشایی و سخنرانی بر میزان یادگیری دانشجویان. علوم پیراپزشکی[Internet]. 1382؛1(1):17-21. Available from: https://sid.ir/paper/425208/fa

    IEEE: کپی

    مهرنوش پازارگادی، یوسف پورخوشبخت، و میترا در، “بررسی مقایسه‌ای دو روش آموزش بر اساس مشکل‌گشایی و سخنرانی بر میزان یادگیری دانشجویان،” علوم پیراپزشکی، vol. 1، no. 1، pp. 17–21، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/425208/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا