مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,861
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تقلید و تحقیق در مثنوی مولوی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 24

کلیدواژه

چکیده

 مقوله تقلید از دیرباز, یکی از مباحث محوری فلاسفه, عرفا, فقها و پژوهشگران علوم تربیتی در عرصه فرهنگ و معارف بشری بوده است. تقلید برخلاف برخی از مفاهیم و تعابیر فلسفی, فقط امری ذهنی نبوده و منحصر به حوزه های نظری و معرفت شناختی نیست, بلکه هم در حوزه معرفت شناسی, مورد بحث و تحقیق قرار می گیرد و هم در عرصه رفتارشناسی و رویکردشناسی. افلاطون که اولین فیلسوف مشهور ایده آلیست (Idealist) معتقد به اصالت معانی, اصالت روح) است, برای ایده آلیست مقلد, شأن و منزلتی قایل نیست. به همین جهت است که طبیعت را تقلیدی از حقیقت مثالی دانسته و مقام و مرتبت آن را از حد سایه فراتر نمی داند و هنر را نیز تقلید دست دومی از طبیعت دانسته و برای آن نیز به طریق اولی منزلتی قایل نبوده و بی فایده و زیانمندش تلقی می کند. اما ارسطو که فیلسوفی رئالیست (Realist) است تقلید را نه به عنوان حقیقتی آرمانی, بلکه در حد واقعیتی گریزناپذیر و جزئی جدایی ناپذیر از فرایند تعلیم و تربیت به شمار می آورد و می گوید: «غریزه تقلید از همان کودکی در انسان به قوت وجود دارد و باعث یادگیری او می گردد و آنچه مایه امتیاز انسان از سایر حیوانات است, همین است که انسان بیش از جانوران تقلید می کند. (9 / ص 10). با تکیه بر چنین نگرشی است که ارسطو هنر را گرچه تقلید طبیعت می داند, اما معتقد است که هنرمند می تواند ره توشه تقلید را به بار ابداع و آفرینش بنشاند و در پرتو نگرشی خلاق, طبیعتی زیباتر از طبیعت واقعی بسازد. ریکور ضمن تشریح نظریه ادبی ارسطو می گوید: «تقلید, هم ابزار آموزش آدمی و هم لذت ناشی از دانستن را شکل می دهد (1 / ص 632). فیلیپ سیدنی شاعر و سیاستمدار قرن 16 انگلیس از تقلید, تفسیری مثالی ارائه می دهد و می گوید: شاعر, مظاهر صرف واقعیات را تقلید نمی کند, بلکه واقعیت پوشیده در ورای آنها را تقلید می نماید (7 / ص 112). مولانا نیز گرچه تحقیق را مغز و جوهر شناخت و تربیت و اخلاق شمرده و فلسفه شناخت شناسی این حکیم الهی بر تعقل و اشراق (دریافت عقلی و یقین قلبی) استوار است و تقلید را هم اگر مدار و محور سلوک عرفانی و تربیتی قرار گیرد مذموم و مطرود می شمارد و پای چوبینش می داند, اما اساساً بر تقلید, خط بطلان نمی کشد و رویکرد مقطعی به تقلید را جهت نیل به حقیقت, امری گریزناپذیر ارزیابی می کند. آری, تقلید دامنه, حقیقت قله, و تحقیق فاصله بین دامنه و قله کوه است. برای رسیدن به قله, عبور از دامنه, امری اجتناب ناپذیر است. آنچه که افت و ایستایی و خمود به شمار می آید, توقف در دامنه است نه عبور از دامنه. این مقاله بر حول پاسخگویی بر دو پرسش اصلی زیر استوار است که هر یک از این پرسشها خود متضمن چند پرسش فرعی هستند: 1-     بین تقلید و آفات شناخت رابطه معنادار وجود دارد. 2-     آیا در اندیشه مولانا, جواز تقلید نیز تایید شده است.    

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رحم دل، غلامرضا. (1380). تقلید و تحقیق در مثنوی مولوی. مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان (مطالعات و پژوهش های دانشکده ادبیات و علوم انسانی)، -(25-24)، 1-24. SID. https://sid.ir/paper/429291/fa

    Vancouver: کپی

    رحم دل غلامرضا. تقلید و تحقیق در مثنوی مولوی. مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان (مطالعات و پژوهش های دانشکده ادبیات و علوم انسانی)[Internet]. 1380؛-(25-24):1-24. Available from: https://sid.ir/paper/429291/fa

    IEEE: کپی

    غلامرضا رحم دل، “تقلید و تحقیق در مثنوی مولوی،” مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان (مطالعات و پژوهش های دانشکده ادبیات و علوم انسانی)، vol. -، no. 25-24، pp. 1–24، 1380، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/429291/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button