مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,323
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقد « دستور خط فارسی» (متن پیشنهادی فرهنگستان زبان و ادب فارسی)

صفحات

 صفحه شروع 125 | صفحه پایان 154

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 فرهنگستان زبان و ادب فارسی پس از شش سال بحث و بررسی، سرانجام در اسفند سال 1378 متن پیشنهادی خود را برای "دستور خط فارسی "منتشر کرد و به نظرخواهی عمومی گذاشت. این دستور اگر چه نسبت به پیش نویس قبلی آن و شیوه نامه های موجود در جامعه، شیوه نسبتاً معتدل تری دارد. دارای نواقص، نارسایی ها، ناهماهنگی ها و نادرستی هایی است که تعداد آنها نزدیک به شصت مورد است.اشکالهای متن منتشر شده، در فصل "ویژگیهای خط فارسی" بیشترمربوط به توضیحاتی است که به صورت ناقص بیان شده است. در فصل "نشانه های خط فارسی" مهمترین اشکال مربوط به ترتیب الفبای فارسی است که همزه را بر "ا" و "آ" مقدم کرده است. اشکالهای فصل مربوط به "املای بعضی از واژه ها و پسوندها و پیشوندها" بیشتر مربوط به ناهماهنگی قواعد و نارسایی آنها در توصیف تمام مصادیق همانند است. اشکالهای فصل شناسه های فعلی "-َ م،- ی،- یم،- ید،-َ ند "مربوط به اختلاط قواعد مربوطه به "است" با سایر شناسه های پنجگانه فعلی است. اشکالهای فصل "ضمایر ملکی و اضافی و مفعولی" و فصل "یای نکره و مصدری و نسبی" نیز مربوط به نقص شمول قواعد است. اشکالهای فصل "قواعد همزه" بیشتر از نوع هماهنگی در ارائه قواعد، بیان قواعد متعدد و خروج از معیار روش معمول در عرف خط فارسی است. اشکالهای فصل "واژه ها و ترکیبات و عبارات مأخوذ از عربی" نیز بیشتر از نوع ناقص بودن قواعد است. فصل "کلمه های مرکب" فصلی است که بیشترین اشکالهای دستور خط فرهنگستان مربوط به این فصل است؛ و مهمترین آن پیروی نکردن از منطق علمی خط و زبان و در نتیجه پدید آمدن ناهماهنگی های فراوان است. علاوه بر مواد یاد شده، نکات مورد اختلاف فراوان دیگری نیز در خط فارسی وجود دارد که در این"دستور خط" تکلیف آنها روشن نشده است  

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    غلامحسین زاده، غلامحسین. (1379). نقد « دستور خط فارسی» (متن پیشنهادی فرهنگستان زبان و ادب فارسی). علوم انسانی الزهرا، 10(34-35)، 125-154. SID. https://sid.ir/paper/430213/fa

    Vancouver: کپی

    غلامحسین زاده غلامحسین. نقد « دستور خط فارسی» (متن پیشنهادی فرهنگستان زبان و ادب فارسی). علوم انسانی الزهرا[Internet]. 1379؛10(34-35):125-154. Available from: https://sid.ir/paper/430213/fa

    IEEE: کپی

    غلامحسین غلامحسین زاده، “نقد « دستور خط فارسی» (متن پیشنهادی فرهنگستان زبان و ادب فارسی)،” علوم انسانی الزهرا، vol. 10، no. 34-35، pp. 125–154، 1379، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/430213/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button