مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,898
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,652
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مدلیابی خود اثرمندی جسمانی در افسردگی نوجوانان بر مبنای مدل عاملیتی بندورا از افسردگی

صفحات

 صفحه شروع 34 | صفحه پایان 39

چکیده

 هدف: این پژوهش با هدف بررسی و مدلیابی تاثیر مستقیم و غیرمستقیم خوداثرمندی جسمانی بر افسردگی نوجوانان انجام شده است.روش بررسی: آزمودنیهای این پژوهش توصیفی- مقطعی, 946 نفر از دانش آموزان مقطع دبیرستان و پیش دانشگاهی شهر تهران می باشند که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای- تصادفی انتخاب شده اند. ابزار گردآوری اطلاعات عبارتند از: سیاهه افسردگی کودک (CDI), پرسشنامه خوداثرمندی جسمانی, پرسشنامه اجتناب اجتماعی و پرسشنامه طرد همسالان. پس از تکمیل پرسشنامه ها توسط نمونه های پژوهش, بــرای تجزیه تحلیل داده ها از نرم افزار کامپیوتری لیزرل و روش مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. روش مدلیابی ساختاری اساساً برای مشخص کردن پدیده مورد مطالعه در قالب متغیرهای علت و معلولی استفاده می گردد.یافته ها: از طریق روش تحلیل عاملی, دو عامل خود اثرمندی مهارت و تسلط جسمانی و خوداثرمندی ارایه مهارتهای جسمانی مشخص شده و مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج (0.96=GFI, 0.97=NFI, RMSEA=0.047 و 0.079=RMR) نشان داد که تاثیر مستقیم خوداثرمندی مهارت و تسلط جسمانی بر افسردگی معنی دار نمی باشد (p>0.05). اما تاثیر غیرمستقیم آن معنی دار است (p<0.05). همچنین تاثیر مستقیم خوداثرمندی در ارایه مهارت های جسمانی بر افسردگی و نیز تاثیر غیر مستقیم آن معنی دار می باشد (p<0.05).نتیجه گیری: خوداثرمندی ارایه مهارتهای جسمانی و کسب ارزیابی مثبت اجتماعی به طور مستقیم و همچنین به طور غیرمستقیم از طریق اجتناب اجتماعی و طرد همسالان بر افسردگی نوجوانان موثر است. خوداثرمندی مهارت و تسلط جسمانی بر افسردگی نوجوانان تاثیر مستقیم نداشته و از طریق اجتناب اجتماعی و طرد همسالان بر افسردگی نوجوانان موثر است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    طهماسیان، کارینه، جزایری، علیرضا، محمدخانی، پروانه، و قاضی طباطبایی، سیدمحمود. (1386). مدلیابی خود اثرمندی جسمانی در افسردگی نوجوانان بر مبنای مدل عاملیتی بندورا از افسردگی. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 8(ویژه نامه (مسلسل 29))، 34-39. SID. https://sid.ir/paper/43181/fa

    Vancouver: کپی

    طهماسیان کارینه، جزایری علیرضا، محمدخانی پروانه، قاضی طباطبایی سیدمحمود. مدلیابی خود اثرمندی جسمانی در افسردگی نوجوانان بر مبنای مدل عاملیتی بندورا از افسردگی. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)[Internet]. 1386؛8(ویژه نامه (مسلسل 29)):34-39. Available from: https://sid.ir/paper/43181/fa

    IEEE: کپی

    کارینه طهماسیان، علیرضا جزایری، پروانه محمدخانی، و سیدمحمود قاضی طباطبایی، “مدلیابی خود اثرمندی جسمانی در افسردگی نوجوانان بر مبنای مدل عاملیتی بندورا از افسردگی،” آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، vol. 8، no. ویژه نامه (مسلسل 29)، pp. 34–39، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/43181/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button