مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,745
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,051
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مهارت زندگی بر سلامت روان دانش آموزان کم شنوا

صفحات

 صفحه شروع 48 | صفحه پایان 57

چکیده

 هدف: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارت زندگی بر سلامت روان دانش آموزان کم شنوای شهرستان های تهران بود.روش بررسی: پژوهش حاضر, یک مطالعه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان کم شنوای دوم و سوم متوسطه شهرستان های تهران تشکیل دادند. برای انتخاب آزمودنی ها از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد, به طوری که در این پژوهش 40 دانش آموز شرکت داشتند. آزمودنی ها به صورت تصادفی به دو گروه 20 نفری تقسیم شدند (یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل). گروه آزمایشی, آموزش مهارت های زندگی را در 9 جلسه دریافت کردند در حالی که به گروه کنترل این آموزش ارائه نشد. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش آزمون هوشی وکسلر بزرگسالان و پرسشنامه سلامت عمومی بود. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد.یافته ها: نتایج نشان داد که بعد از مداخله, میانگین نمرات سلامت روان گروه آزمایش به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل بود (P<0.05). همچنین نمرات سلامت روان گروه آزمایش در خرده مقیاس های علایم جسمانی, اضطراب, نقص در عملکرد اجتماعی و افسردگی معنادار بود (P<0.05).نتیجه گیری: برنامه آموزشی مهارت زندگی باعث بهبود سلامت روان دانش آموزان کم شنوا شد و علایم جسمانی, اضطراب, نقص در عملکرد اجتماعی و افسردگی آنان را کاهش داد. بنابراین برنامه ریزی برای ارائه آموزش مهارت زندگی به این دانش آموزان اهمیت ویژه ای دارد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عاشوری، محمد، جلیل آبکنار، سیده سمیه، حسن زاده، سعید، و پورمحمدرضای تجریشی، معصومه. (1391). اثربخشی آموزش مهارت زندگی بر سلامت روان دانش آموزان کم شنوا. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 13(4 (مسلسل 54))، 48-57. SID. https://sid.ir/paper/43295/fa

    Vancouver: کپی

    عاشوری محمد، جلیل آبکنار سیده سمیه، حسن زاده سعید، پورمحمدرضای تجریشی معصومه. اثربخشی آموزش مهارت زندگی بر سلامت روان دانش آموزان کم شنوا. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)[Internet]. 1391؛13(4 (مسلسل 54)):48-57. Available from: https://sid.ir/paper/43295/fa

    IEEE: کپی

    محمد عاشوری، سیده سمیه جلیل آبکنار، سعید حسن زاده، و معصومه پورمحمدرضای تجریشی، “اثربخشی آموزش مهارت زندگی بر سلامت روان دانش آموزان کم شنوا،” آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، vol. 13، no. 4 (مسلسل 54)، pp. 48–57، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/43295/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button