مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

12,365
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

3,369
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی شیوع افسردگی در دانش آموزان مدارس شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 379 | صفحه پایان 383

چکیده

 سابقه و هدف: افسردگی که یکی از شایع ترین اختلالات روان شناختی در کودکان و نوجوانان است. از دهه هفتاد قرن بیستم میلادی مورد توجه قرار گرفته است. این اختلال تحت تاثیر عوامل مختلفی است. یکی از تبیین های ارایه شده فقدان تقویت های اجتماعی و تاثیر عوامل محیطی و اجتماعی بر افسردگی است. هدف پژوهش حاضر تعیین فراوانی و عوامل همراه افسردگی در مدارس خاص و عادی تهران بوده است.مواد و روش ها: این پژوهش 1551 دانش آموز دختر و پسر دوره های دبیرستان و راهنمایی تهران را در زمینه وجود نشانه های افسردگی و شدت آن مورد بررسی قرار داده است. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش «آزمون افسردگی بک, آزمون افسردگی کودکان و نوجوانان» بر اساس ملاک های DSM-IV و پرسشنامه مشخصات فردی و جمعیت شناختی بوده است.یافته ها: نتایج به دست آمده از تحلیل داده ها نشان داد که میزان افسردگی در بین دانش آموزان مدارس عادی, شاهد و نمونه دولتی در مقایسه با دانش آموزان مدارس خاص (غیر انتفاعی و تیزهوشان) بیشتر است (p<0.0001). دختران افسرده تر از پسران هستند و افسردگی دانش آموزان مقطع راهنمایی به طور معنی داری بالاتر از افسردگی دانش آموزان دبیرستانی است. دانش آموزان شاغل به تحصیل در مدارس شاهد دارای میانگین بالاتری در افسردگی نسبت به سایر گروه ها بوده اند.نتیجه گیری: دانش آموزان انواع مختلف مدارس از نظر میزان افسردگی با یکدیگر متفاوتند. طراحی و اجرای مداخله های پیشگیرانه و تقویت شیوه های مقابله با افسردگی برای کودکان و نوجوانان شاغل به تحصیل در مدارس شاهد و عادی و همچنین بازنگری و اصلاح ساختار نظام آموزشی امری مهم و قابل طرح برای پیشگیری از تداوم افسردگی در مراحل بعدی تحول است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

جان بزرگی، مسعود، و مستخدمین حسینی، خیرالنسا. (1384). بررسی شیوع افسردگی در دانش آموزان مدارس شهر تهران. پژوهنده (researcher bulletin of medical sciences)، 10(6 (پی در پی 48))، 379-383. SID. https://sid.ir/paper/433405/fa

Vancouver: کپی

جان بزرگی مسعود، مستخدمین حسینی خیرالنسا. بررسی شیوع افسردگی در دانش آموزان مدارس شهر تهران. پژوهنده (researcher bulletin of medical sciences)[Internet]. 1384؛10(6 (پی در پی 48)):379-383. Available from: https://sid.ir/paper/433405/fa

IEEE: کپی

مسعود جان بزرگی، و خیرالنسا مستخدمین حسینی، “بررسی شیوع افسردگی در دانش آموزان مدارس شهر تهران،” پژوهنده (researcher bulletin of medical sciences)، vol. 10، no. 6 (پی در پی 48)، pp. 379–383، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/433405/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button