مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,645
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

863
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تمیز ادراک بینایی در سه گروه از دانش آموزان عادی، عقب مانده ذهنی آموزش پذیر و دارای اختلالات یادگیری شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 52 | صفحه پایان 56

چکیده

 هدف: یکی از آزمون های تشخیص نارساخوانی در کودکان, آزمون تمیز ادراک بینایی ریورسال است که به وسیله آن امکان تشخیص اختلال در دانش آموزان دوره ابتدایی به ویژه کسانی که در هفته یا ماه های اول تحصیل هستند امکان پذیر می گردد. هدف این پژوهش, مقایسه سه گروه از دانش آموزان عادی, عقب مانده ذهنی آموزش پذیر و نارساخوان در تمیز ادراک بینایی به منظور تشخیص نارساخوانی در آنان می باشد.روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع مطالعات مقطعی– مقایسه ای است که با انجام آزمون ریورسال بر روی سه گروه 50 نفره از دانش آموزان 8 تا 12 ساله عادی, عقب مانده ذهنی آموزش پذیر و نارساخوان که با انتخاب ساده تصادفی از مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست بهزیستی شهر تهران گزینش شدند انجام گردیده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های تی, آنالیز واریانس و آزمون غیر پارامتری کروسکال والیس استفاده گردید.یافته ها: نتایج پژوهش, اختلاف معناداری را بین نمرات آزمون هر سه گروه مورد مطالعه نشان داد (P=0.001). بالاترین نمرات متعلق به گروه دانش آموزان عادی و کمترین نمرات متعلق به دانش آموزان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر است. اختلاف نمره منفی دانش آموزان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر با دانش آموزان عادی بیش از اختلاف نمره آنها با دانش آموزان نارساخوان است.نتیجه گیری: این تحقیق نشان داد که کودکان نارساخوان در ادراک بینایی خود دچار مشکلاتی می باشند و همچون وجود اختلاف معنادار بین نمرات آزمون سه گروه مورد مطالعه بیانگر وجود مشکلات ادراکی در دید و خواندن و لزوم برنامه ریزی به جهت تشخیص به موقع و شروع سریع تر درمان می باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کوشش، محمدرضا، بهرامی، هادی، بیگلریان، اکبر، فروع الدین عدل، اکبر، سامع سیاهکلرودی، لاله، و کریمی، حمید. (1385). مقایسه تمیز ادراک بینایی در سه گروه از دانش آموزان عادی, عقب مانده ذهنی آموزش پذیر و دارای اختلالات یادگیری شهر تهران. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 7(4 (مسلسل 27))، 52-56. SID. https://sid.ir/paper/43487/fa

    Vancouver: کپی

    کوشش محمدرضا، بهرامی هادی، بیگلریان اکبر، فروع الدین عدل اکبر، سامع سیاهکلرودی لاله، کریمی حمید. مقایسه تمیز ادراک بینایی در سه گروه از دانش آموزان عادی, عقب مانده ذهنی آموزش پذیر و دارای اختلالات یادگیری شهر تهران. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)[Internet]. 1385؛7(4 (مسلسل 27)):52-56. Available from: https://sid.ir/paper/43487/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا کوشش، هادی بهرامی، اکبر بیگلریان، اکبر فروع الدین عدل، لاله سامع سیاهکلرودی، و حمید کریمی، “مقایسه تمیز ادراک بینایی در سه گروه از دانش آموزان عادی, عقب مانده ذهنی آموزش پذیر و دارای اختلالات یادگیری شهر تهران،” آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، vol. 7، no. 4 (مسلسل 27)، pp. 52–56، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/43487/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا