مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,366
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,764
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مقایسه ای مهارت های حرکتی درشت، ظریف و تعادل بدنی در کودکان کم توان ذهنی، اوتیسم و اختلال یادگیری با کودکان عادی

صفحات

 صفحه شروع 66 | صفحه پایان 74

چکیده

 هدف: هدف این پژوهش مقایسه مهارت های حرکتی و تعادل بدنی در کودکان کم توان ذهنی, اوتیسم و اختلال یادگیری با کودکان عادی بود.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی-مقایسه ای (مقطعی) بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه کودکان دارای نیازهای خاص شهر مشهد بودند که از میان آن ها 120 کودک, شامل: 30 کودک عادی, 30 کودک دارای اختلال یادگیری, 30 کودک اوتیسم و 30 کودک کم توان ذهنی با میانگین سن 7.7 سال که به صورت نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای, از میان دانش آموزان مدارس و مراکز ویژه کودکان با نیازهای خاص مشهد انتخاب شدند, و پژوهش بر روی آنها انجام شد. برای سنجش مهارت های حرکتی این کودکان از سه مقیاس سنجش مهارت های حرکتی درشت, ظریف و سنجش مهارت تعادل بدنی استفاده شد. برای تحلیل نتایج از شاخص های آمار توصیفی و استنباطی مانند: میانگین, انحراف معیار و تحلیل واریانس چندمتغیری استفاده شد.یافته ها: تفاوت معناداری بین مهارت های حرکتی ظریف, درشت و مهارت تعادل بدنی, بین کودکان عادی و کودکان کم توان ذهنی, اوتیسم و اختلال یادگیری وجود دارد (p<0.0001). گروه کودکان با اختلال یادگیری در کل مهارت ها بیشترین امتیاز و گروه کودکان اوتیسم کمترین امتیاز را به دست آوردند.نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که مهارت های حرکتی و تعادل در کودکان دارای اختلال یادگیری, اوتیسم و کم توانی ذهنی, ضعیف تر از کودکان عادی است که این امر نشان دهنده لزوم افزایش آموزش ها در کودکان با نیازهای خاص در سنین پایین تر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    داوری نیا، عاطفه، یارمحمدیان، احمد، و قمرانی، امیر. (1394). بررسی مقایسه ای مهارت های حرکتی درشت, ظریف و تعادل بدنی در کودکان کم توان ذهنی, اوتیسم و اختلال یادگیری با کودکان عادی. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 16(1)، 66-74. SID. https://sid.ir/paper/43618/fa

    Vancouver: کپی

    داوری نیا عاطفه، یارمحمدیان احمد، قمرانی امیر. بررسی مقایسه ای مهارت های حرکتی درشت, ظریف و تعادل بدنی در کودکان کم توان ذهنی, اوتیسم و اختلال یادگیری با کودکان عادی. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)[Internet]. 1394؛16(1):66-74. Available from: https://sid.ir/paper/43618/fa

    IEEE: کپی

    عاطفه داوری نیا، احمد یارمحمدیان، و امیر قمرانی، “بررسی مقایسه ای مهارت های حرکتی درشت, ظریف و تعادل بدنی در کودکان کم توان ذهنی, اوتیسم و اختلال یادگیری با کودکان عادی،” آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، vol. 16، no. 1، pp. 66–74، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/43618/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button