مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,807
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

690
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه مهارت های حرکتی کودکان 5 ساله مبتلا به اختلالات تولیدی واج شناختی و آواشناختی

صفحات

 صفحه شروع 71 | صفحه پایان 77

چکیده

 زمینه و هدف: گفتار به عنوان یک پدیده حرکتی مستلزم توانایی در انجام حرکات تکرار شونده و سریع اندام های گویایی است و در نتیجه برای تولید آن مهارت هایی ظریف و دقیق مورد نیاز است. توانبخشی مهارت های حرکتی در تسریع روند درمان اختلالات تولید, به ویژه با منشا واج شناختی, موثر است. از این رو این مطالعه با هدف مقایسه مهارت های حرکتی کودکان 5 ساله مبتلا به اختلالات تولیدی واج شناختی و آواشناختی انجام شد.روش بررسی: در این مطالعه 32 کودک 5 ساله مبتلا به اختلال تولید, شامل 16 مورد با منشا واج شناختی و 16 مورد با منشا آواشناختی بررسی شدند. ابتدا قسمتی از آزمون زبانی TOLD جهت بررسی مهارت های زبانی انجام شد. جهت تشخیص اختلالات واج شناختی و آواشناختی از آزمون های تولید, وپمن, دیادوکوکینزیس و تولید تصویری استفاده شد. سپس این کودکان به وسیله مقیاس رشدی ـ حرکتی اوزرتسکی ارزیابی شدند.یافته ها: میانگین امتیاز کل مهارت های حرکتی کودکان مبتلا به اختلال واج شناختی 79/1 با انحراف معیار 57/0 بود که به طور معنی داری کمتر از میانگین امتیاز کل (29/2 با انحراف معیار 46/0) گروه آواشناختی بود (p=0.006).نتیجه گیری: یافته های این مطالعه حاکی از آن است که کودکان مبتلا به اختلال تولیدی دارای مهارت های حرکتی ضعیف هستند که احتمالا با اختلال تولید با منشا واج شناختی ارتباط دارد. این یافته ها ضرورت نیاز به توجه و تمرین بیشتر بر روی مهارت های حرکتی در کودکان مبتلا به اختلالات تولیدی را نشان می دهند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

حسناتی، فاطمه، خاتون آبادی، سیداحمدرضا، و عبدالوهاب، مهدی. (1389). مقایسه مهارت های حرکتی کودکان 5 ساله مبتلا به اختلالات تولیدی واج شناختی و آواشناختی. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، 19(1 (پیاپی 33))، 71-77. SID. https://sid.ir/paper/106246/fa

Vancouver: کپی

حسناتی فاطمه، خاتون آبادی سیداحمدرضا، عبدالوهاب مهدی. مقایسه مهارت های حرکتی کودکان 5 ساله مبتلا به اختلالات تولیدی واج شناختی و آواشناختی. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research[Internet]. 1389؛19(1 (پیاپی 33)):71-77. Available from: https://sid.ir/paper/106246/fa

IEEE: کپی

فاطمه حسناتی، سیداحمدرضا خاتون آبادی، و مهدی عبدالوهاب، “مقایسه مهارت های حرکتی کودکان 5 ساله مبتلا به اختلالات تولیدی واج شناختی و آواشناختی،” (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، vol. 19، no. 1 (پیاپی 33)، pp. 71–77، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/106246/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button