مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,255
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,218
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر روش درمانی تعدیل شده معکوس سازی عادات در درمان لکنت زبان در خانه، مدرسه و کلینیک

صفحات

 صفحه شروع 20 | صفحه پایان 26

چکیده

 هدف: لکنت زبان اختلالی است که می تواند سبب ایجاد مشکلات فردی, عاطفی و اجتماعی زیادی شود. بر مبنای پاتوفیزیولوژی های مطرح شده برای لکنت, در مورد درمان لکنت نظرات متعددی وجود دارد. در این بین درمان های رفتاری از اثرات مثبتی در درمان لکنت برخوردار بوده اند. هدف این بررسی تاثیر روش درمانی تعدیل شده معکوس سازی عادات (Habit-reversal Simplified) به عنوان یک روش رفتاری در درمان لکنت زبان در کودکان ایرانی است.روش بررسی: 12 دانش آموز از تعداد 350 دانش آموز دوره دبستان و راهنمایی شهر کرمان که مبتلا به لکنت بودند, در این بررسی شبه تجربی شرکت کردند. پس از ارزیابی اولیه در مورد شدت لکنت کودکان در خانه, مدرسه و کلینیک روش درمانی تعدیل شده معکوس سازی عادات برای این افراد انجام شد. جلسات پی گیری ارزیابی در سه محیط خانه, مدرسه و کلینیک در ماه های 1, 2, 3, 6, 12 و 13 پس از درمان انجام شد. از آزمون های آماری اندازه های تکراری و آزمون تعقیبی آزمون تی زوج جهت آنالیز آماری استفاده شد.یافته ها: میزان لکنت در ارزیابی های مختلف در محیط خانه نسبت به ارزیابی پایه, کاهش معنادار نشان داد (0.33>P). میزان لکنت در ارزیابی های مختلف در محیط مدرسه (0.025>P) و کلینیک (0.035>P) نسبت به ارزیابی پایه نیز, کاهش معنادار نشان داد . تغییرات لکنت در محیط های مختلف رابطه معناداری با یکدیگر نداشتند (P=0.37). کاهش لکنت با متغیر های دموگرافیک ارتباطی نداشت.نتیجه گیری: به نظر می رسد روش تعدیل شده معکوس سازی عادات در درمان لکنت زبان در کودکان ایرانی و در تمام محیط های خانه, مدرسه و کلینیک موثر می باشد, اگرچه مطالعات بیشتر در موقعیت های مختلف درمانی و نیز سایر اختلالات روانی همراه توصیه می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    گروسی، بهشید، امیرکافی، احمد، سعادت، آزاد، و حسینی، اشرف سادات. (1390). بررسی تاثیر روش درمانی تعدیل شده معکوس سازی عادات در درمان لکنت زبان در خانه, مدرسه و کلینیک. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 12(2 (مسلسل 47))، 20-26. SID. https://sid.ir/paper/43623/fa

    Vancouver: کپی

    گروسی بهشید، امیرکافی احمد، سعادت آزاد، حسینی اشرف سادات. بررسی تاثیر روش درمانی تعدیل شده معکوس سازی عادات در درمان لکنت زبان در خانه, مدرسه و کلینیک. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)[Internet]. 1390؛12(2 (مسلسل 47)):20-26. Available from: https://sid.ir/paper/43623/fa

    IEEE: کپی

    بهشید گروسی، احمد امیرکافی، آزاد سعادت، و اشرف سادات حسینی، “بررسی تاثیر روش درمانی تعدیل شده معکوس سازی عادات در درمان لکنت زبان در خانه, مدرسه و کلینیک،” آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، vol. 12، no. 2 (مسلسل 47)، pp. 20–26، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/43623/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا