مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,303
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,332
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی فضای آموزشی: نیاز کودکان ناتوان برای ورود به مدارس عادی

صفحات

 صفحه شروع 32 | صفحه پایان 41

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر بررسی فضای آموزشی کودکان دارای نیازهای آموزشی ویژه با توجه به ورود آنها به مدارس عادی بود.روش بررسی: در این پژوهش توصیفی از یک پرسشنامه محقق ساخته, مشتمل بر 6 حیطه و هر حیطه دارای تعدادی سوال در زمینه مربوطه بود, پس از تایید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. محتوای پرسشنامه را استانداردهای فضای آموزشی برگرفته از استانداردهای موجود در کشورهای آمریکا و ژاپن و همچنین استانداردهای موجود در سازمان آموزش و پرورش استثنایی ایران تشکیل داد. هر سوال از سه بخش مطابق استاندارد, خارج از استاندارد و وجود ندارد تشکیل می شد.یافته ها: 19 مدرسه ابتدایی از 11 منطقه تهران که دانش آموزان با نیازهای ویژه در کنار دانش آموزان عادی مشغول به تحصیل بودند مورد بررسی قرار گرفتند. منطقه چهار با 26.3 درصد بیشترین تعداد مدارس را دارا بود. 57.9 درصد مدارس پسرانه و 5.3 درصد مدارس دوگانه بود و مابقی دخترانه بود. نتایج نشان می دهد که مدارسی که به منظور حضور دانش آموزان با نیازهای ویژه مشخص گردید از استانداردهای فضای آموزشی کافی درباره ورودی و خروجی های مدرسه, شرایط فیزیکی کلاس ها, پله ها, سطح شیبدار, سرویس بهداشتی و در نهایت تدارکات ویژه برای دانش آموزان برخوردار نبودند.نتیجه گیری: به منظور تقویت طرح آموزش فراگیر می بایست مدارس به لحاظ فضای آموزشی مورد تجدید نظر قرار گیرد و در مدارس ساخته شده نیز بازنگری صورت پذیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فرهبد، مژگان، و غریب، مسعود. (1393). بررسی فضای آموزشی: نیاز کودکان ناتوان برای ورود به مدارس عادی. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 15(4)، 32-41. SID. https://sid.ir/paper/43662/fa

    Vancouver: کپی

    فرهبد مژگان، غریب مسعود. بررسی فضای آموزشی: نیاز کودکان ناتوان برای ورود به مدارس عادی. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)[Internet]. 1393؛15(4):32-41. Available from: https://sid.ir/paper/43662/fa

    IEEE: کپی

    مژگان فرهبد، و مسعود غریب، “بررسی فضای آموزشی: نیاز کودکان ناتوان برای ورود به مدارس عادی،” آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، vol. 15، no. 4، pp. 32–41، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/43662/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button