مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

658
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تجزیه و تحلیل ارزشیابی برنامه های آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی گلستان

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف:آموزش مداوم بعنوان یک استراتژی حفظ و ارتقا دانش جامعه پزشکی، یک ضرورت اجتناب ناپذیر بوده که هدف آن تحکیم آموخته های کلاسیک، تازه های علمی و حل مشکلات حرفه ایی میباشد. لذا لزوم بکار گیری تدابیر جهت موفقیت وتناسب برنامه های آموزش مداوم با نیاز های شغلی شرکت کنندگان و نیز افزایش عوامل انگیزش پزشکان عمومی دراین برنامه ها روشن می گردد.این مطالعه به منظور تجزیه و تحلیل ارزشیابی برنامه های آموزش مداوم از دیدگاه شرکت کنندگان در خصوص موفقیت و تناسب برنامه ها با نیاز های شغلی و نیز بررسی عوامل انگیزش شرکت کنندگان در برنامه ها در چهار حیطه تجدید کردن اطلاعات- مبادله اطلاعات و تجربیات با دیگر همکاران چاره جویی در حل مشکلات حرفه ای و کسب امتیاز میباشد.روش و ابزار: این مطالعه بصورت مقطعی واز نوع توصیفی- تحلیلی است بر روی 121 پرسشنامه وزارتی خود اجرا برنامه های آموزش مداوم ازپزشکان عمومی شرکت کننده در برنامه های اجرا شده دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 82 انجام گرفته است که اطلاعات پس از جمع آوری وورود در نرم افزار SPSS 11.5 و با استفاده از آزمون های آماری با سطح معنی دار 05.0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: در بررسی بعمل آمده از 121 نفر از پزشکان عمومی %70.1 شرکت کنندگان مرد بودند که میانگین سنی شرکت کنندگان 25.6 سال و %11 شرکت کنندگان سابقه کار بالای 20 سال و %61.3 سابقه کار زیر 10 سال داشته اند. در مجموع %43.8 پزشکان محتوی برنامه ها را متناسب با نیاز های شغلی خود خوب دانسته اند که این تناسب از نظر پزشکان زن کمتر بوده است و افزایش سن و سابقه کار این تناسب در برنامه های مدون کمتر از برنامه های غیر مدون می باشد.در مجموع %18.9 شرکت کنندگان برنامه های آموزش مداوم را موفق دانسته اندکه در بررسی تاثیر عوامل زمینه ای سن- جنس- سابقه کار و نوع برنامه (مدون و غیر مدون) عوامل جنس (مذکر) و نوع برنامه (غیر مدون) دارای ارتباط معنی دار (P<0.05) در موفقیت برنامه ها داشته است و نیز %91.1 پزشکان مهمترین انگیزه شرکت در برنامه ها را کسب امتیاز ذکر کرده اند که عوامل زمینه ایی سن– جنس– سابقه کار- نوع برنامه (مدون و غیر مدون) در انگیزش شرکت کنندگان جهت کسب امتیاز تاثیر یکسان داشته است.نتیجه گیری: این مطالعه نشان می دهد که با افزایش سن و سابقه کار پزشکان تناسب محتوی برنامه های مدون با نیاز های شغلی آنها کمتر از برنامه های غیر مدون بوده است و نیز این تناسب از دیدگاه پزشکان زن کمتر بوده است. با توجه به نتایج عدم توجه به محتوی برنامه های با نیازهای شغلی پزشکان با توجه سابقه کار و جنس آنها از عوامل موثر در کاهش موفقیت برنامه ها بوده است بنابراین می توان با به روز کردن محتوی علمی برنامه ها و منطبق بودن برنامه ها با تازه های علمی و متناسب کردن با نیاز های شغلی و شرایط منطقه بر اساس نیاز سنجی جهت بهبود کیفیت برنامه های آموزش مداوم گام برداشت. همچنین پیشنهاد می شود در برنامه ریزی ها در جهت تحصیح نگرش ها اقدامات جدی تری صورت گیرد بطوری که با اجرای برنامه های آموزش مداوم بر اساس نیاز پزشکان و مشارکت آنان منجر به ترغیب انگیزه در بعد علمی آن و حضور فعال در برنامه ها وافزایش دانش گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عباسی، عبداله، یوسفی، محمدرضا، و منصوریان، آزادرضا. (1384). تجزیه و تحلیل ارزشیابی برنامه های آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی گلستان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/437839/fa

    Vancouver: کپی

    عباسی عبداله، یوسفی محمدرضا، منصوریان آزادرضا. تجزیه و تحلیل ارزشیابی برنامه های آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی گلستان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/437839/fa

    IEEE: کپی

    عبداله عباسی، محمدرضا یوسفی، و آزادرضا منصوریان، “تجزیه و تحلیل ارزشیابی برنامه های آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی گلستان،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/437839/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button