مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

861
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بهبود کیفیت آموزش بالینی بر اساس پایش روزانه فعالیت اعضا هیات علمی به روش TQM

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 مقدمه: در قرن بیست و یکم نقش یک استاد فراهم نمودن فرصتهای آموزشی برای فراگیران در یک ارتباط مستقیم میباشد نه آموزش کلمه به کلمه، بنابراین حضور فیزیکی اعضا هیات علمی میتواند نقش بسزایی در این مهم داشته باشدو با توجه به سرعت روزافزون پیشرفت علوم چگونگی ارایه خدمات آموزشی به فراگیران نیز از اهم مسایل روز دانشگاهیان است، از طرف دیگر به دلیل مسایل متعدد استفاده از وقت و توان اساتید به نحو مطلوبی صورت نمی گیرد ودر این زمینه چگونگی برخورد نیز بایستی به گونه ای در خور و محترمانه باشد بنابراین با طراحی شیوه ای نو به این پرسش پاسخ داده شده است که چگونه میتوان باعث افزایش حضور فیزیکی اعضا هیات علمی و در نهایت بهبود کیفیت آموزش بالینی شد؟روشها: این تحقیق یک مطالعه توصیفی مقطعی است که بر اساس چک لیستهای قبل از اصلاح و بعد از اصلاح بر روی عملکرد 50 نفر از اعضا هیات علمی بالینی بیمارستان اکباتان همدان از سال 78 تا 80 انجام شده است . ابتدا با استفاده از روشهای مدیریت فراگیر فرایند فعالیتهای اعضا انتخاب و تیم انجام فرایند تشکیل شد و سپس عملکرد فرایند ها سنجیده شد و نهایتا علل عام و خاص فرایند مورد ارزیابی دقیق قرار گرفت و در طی یک برنامه 2 ساله پایش روزانه فعالیتهای اعضا هیئت علمی انجام شد. تعداد و نوع فعالیت بر اساس جدول هفتگی و به وسیله خود عضو اعلام شد سپس بعد از تکمیل چک لیست اولیه روزانه معاون آموزشی بیمارستان نسبت به بهبود کمیت و کیفیت فعالیتها با عضو هیات علمی تشکیل جلسه داده و نسبت به اصلاح و ا فزایش فعالیتهای وی تبادل نظر مینمود که ماحصل آن چک لیست شماره 2 میباشدیافته ها: در عملکرد قبل از اصلاحات مشخص شد که تنها 30% از زمان مفید اعضا هیات علمی در اختیار دانشگاه بود. ژورنال کلاب در 15%، گراند راند در 10%، کنفرانس کارآموزان در 10% و کنفرانس کارورزان در 40% بخشها انجام می شد و بعد از بهبود فرایند زمان مفیدی که اعضا هیئت علمی در اختیار دانشگاه قرار میدهند به 50%، برگزاری ژورنال کلاب به 87%، گراند راند به 60%، کنفرانس کارآموزان به 90% و کنفرانس کارورزان به 89% ارتقا پیدا کردند. یکی دیگر از نتایج حاصله از این طرح مستندسازی فعالیتهای اعضا هیات علمی بود.نتیجه: با توجه به تفاوتهای معنی دار انجام فعالیتهای آموزشی قبل وبعد از طرح مشخص میشود که حضور فیزیکی هر چه بیشتر اعضا هیات علمی و تماس بیشتر آنها با فراگیران منجر به بهبود کمیت وکیفیت آموزش بالینی میشود هر چند که بایستی اذعان داشت که جهت افزایش این حضور فیزیکی و ارتقا آن به بیش از 50% نیاز به اقدامات مدیریت ارشد میباشد. از طرف دیگر مستندسازی روزانه فعالیتهای اعضای هیات علمی میتواند در برآورد میزان ساعات استفاده دانشجو از استاد کاربرد داشته و از سوی دیگر در ارتقا اعضا و شفاف بودن فعالیت آنها موثر واقع شود. بنابراین میتوان چنین نتیجه گیری نمود که استفاده از چنین طرحهایی که با حفظ حرمت اعضا هیات علمی منجر به جلب مشارکت هر چه بیشتر آنها شود میتواند زمینه ساز تکوین یک معلم قرن بیست و یکم باشد که فرصتهای آموزشی را بیش از پیش در اختیار فراگیران قرار میدهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بخشایی، محمدحسین، و رضوی، ناهید. (1381). بهبود کیفیت آموزش بالینی بر اساس پایش روزانه فعالیت اعضا هیات علمی به روش TQM. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 2(2 (پیاپی 8) (ویژه نامه))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/438558/fa

    Vancouver: کپی

    بخشایی محمدحسین، رضوی ناهید. بهبود کیفیت آموزش بالینی بر اساس پایش روزانه فعالیت اعضا هیات علمی به روش TQM. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1381؛2(2 (پیاپی 8) (ویژه نامه)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/438558/fa

    IEEE: کپی

    محمدحسین بخشایی، و ناهید رضوی، “بهبود کیفیت آموزش بالینی بر اساس پایش روزانه فعالیت اعضا هیات علمی به روش TQM،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 2، no. 2 (پیاپی 8) (ویژه نامه)، pp. 0–0، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/438558/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button