مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

750
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

318
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر درمان شناختی-رفتاری گروهی بر HbA1C، افسردگی، خودکارآمدی، ادراک بیماری و کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به دیابت نوع II

صفحات

 صفحه شروع 87 | صفحه پایان 100

چکیده

 سابقه و هدف: درمان شناختی-رفتاری گروهی در سال های اخیر حمایت های تجربی خوبی در زمینه اختلال های هیجانی کسب نموده و تلاش های خوبی نیز در حیطه بیماری های مزمن از جمله بیماری دیابت انجام شده است. هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر درمان شناختی-رفتاری گروهی بر HbA1C, خودکارآمدی, افسردگی, ادراک بیماری و کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به دیابت نوع II بوده است. مواد و روش ها: در مطالعه کارآزمایی بالینی حاضر از 43 بیمار واجد شرایط, 30 نفر از طریق قرعه کشی انتخاب و به صورت تصادفی به 2 گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. از همگی افراد آزمایش HbA1C به عمل آمد و بیماران پرسش نامه های افسردگی بک BDI, خودکارآمدی افراد دیابتی( DMSES), ادراک بیماری IPQ, کیفیت زندگی دیابتی 39 D-را تکمیل نمودند. گروه مداخله, 10 جلسه 5/1 ساعته, 2 بار در هفته به صورت آموزش شناختی-رفتاری با رویکرد بک دریافت نمود. بلافاصله پس از خاتمه مداخله و یک ماه بعد در مرحله پیگیری مجدداً پرسشنامه ها توسط بیماران تکمیل شد و آزمایش HbA1C به عمل آمد. یافته ها: میانگین سنی شرکت کنندگان 21/7± 5/43 سال بود. در ابتدای مطالعه دو گروه از لحاظ میانگین متغیرهای وابسته تحت بررسی همگن بوده اند. آموزش گروهی شناختی-رفتاری در کاهش افسردگی(049/0 =P) و بالا بردن ادراک بیماری ( 005/0= P) موثر بود. تفاوت معناداری در مورد متغیرهای HbA1C, خودکارآمدی و کیفیت زندگی پیدا نشد. استنتاج: مداخله گروهی شناختی-رفتاری با پروتکل به کار گرفته شده در این مطالعه برای کاهش افسردگی و بالا بردن ادراک بیماری در جمعیت مبتلا به دیابت اثربخش بود و می توان از این روش در کنار درمان های دارویی برای بیماران مبتلا به دیابت نوع II بهره برد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    برزگردامادی، محمدعلی، میرزاییان، بهرام، اخی، عذرا، حسینی، سیدحمزه، و جدیدی، محسن. (1396). تاثیر درمان شناختی-رفتاری گروهی بر HbA1C, افسردگی, خودکارآمدی, ادراک بیماری و کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به دیابت نوع II. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، 27(158 )، 87-100. SID. https://sid.ir/paper/44184/fa

    Vancouver: کپی

    برزگردامادی محمدعلی، میرزاییان بهرام، اخی عذرا، حسینی سیدحمزه، جدیدی محسن. تاثیر درمان شناختی-رفتاری گروهی بر HbA1C, افسردگی, خودکارآمدی, ادراک بیماری و کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به دیابت نوع II. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)[Internet]. 1396؛27(158 ):87-100. Available from: https://sid.ir/paper/44184/fa

    IEEE: کپی

    محمدعلی برزگردامادی، بهرام میرزاییان، عذرا اخی، سیدحمزه حسینی، و محسن جدیدی، “تاثیر درمان شناختی-رفتاری گروهی بر HbA1C, افسردگی, خودکارآمدی, ادراک بیماری و کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به دیابت نوع II،” مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، vol. 27، no. 158 ، pp. 87–100، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/44184/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button