مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

748
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی فرآیند استقرار ساختار نوین ارزشیابی و صدور مجوز (اعتبار بخشی) و نقش آن در ارتقای کیفیت آموزش پزشکی تخصصی

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 57

چکیده

 یکی از موضوعات مهمی که مورد توجه فراوانی در محافل علمی آموزش پزشکی کشور بوده است. موضوع اعتبار بخشی (Accreditation) می باشد.اقدامات انجام شده در چند سال گذشته در جهت استقرار ساختارهای اعتبار بخشی بدون شک تحقق ارتقای کیفیت آموزش پزشکی تخصصی را در سال هایی نه چندان دور تضمین خواهد کرد. در این ساختار دو محور اساسی زیر از طرف مسوولین این امر مورد توجه قرار گرفته است:1- تدوین استانداردهای آموزشی شامل, استانداردهای آموزشی در هر یک از رشته های تخصصی2- ارزشیابی و اعبتار بخشی برنامه های دستیاری واحدهای آموزشی پزشکی تخصصی بر اساس این استانداردها.تحقق دو محور فوق در سطح دانشگاه های علوم پزشکی موجب ایجاد یک رفرم آموزشی گردیده و سعی خواهد شد. پیش از اینکه ارزشیابی تراکمی (Summative) واحدهای آموزشی به منظور اعتبار بخشی انجام شود. ابتدا ارزیابی وضعیت موجود و برنامه ریزی برای رسیدن به وضعیت مطلوب به مرحله اجرا درآید.در این پژوهش که یک مطالعه میدانی- کتابخانه ای از طریق پرسشنامه می باشد نقطه نظرات و دیدگاه های 130 نفر از اساتید و صاحبان فرایند در خصوص تاثیر اعتبار بخشی در بهبود فرایند سیستم آموزش پزشکی تخصصی و ارزشیابی برنامه های دستیاری به عنوان یکی از راه های ارتقای کیفیت برنامه های دستیاری مورد بررسی قرار گرفت.نتایج حاصل از این پژوهش در جامعه آماری مورد بررسی نشان داد که در 11 سوال از 14 مورد سوالات مربوط به پرسش اول و 9 سوال از 11 مورد سوالات مربوط به پرسش دوم با اطمینان 95% تاثیر اعتبار بخشی در بهبود فرایند سیستم آموزش پزشکی تخصصی و ارزشیابی برنامه های دستیاری به عنوان یکی از راه های ارتقای کیفیت آموزش پزشکی تخصصی مورد تایید است. و این نتیجه, نشان دهنده اعتقاد جامعه آماری به پرسش های پژوهش می باشد. در مورد 5 سوالی که H1 در مورد آنها تایید نگردیده است, می توان علت را در عدم آگاهی و آشنایی برخی از اساتید در مورد ساختار نوین ارزشیابی و صدور مجوز (اعتبار بخشی) و ارزشیابی برنامه های دستیاری جستجو کرد. لذا پیشنهاد می گردد: مسوولین ذی ربط ضمن توجه به نقطه نظرات اساتید در ارتباط با تحقق اهداف اعتبار بخشی در زمینه های آموزشی, پژوهشی و خدماتی و آشناسازی گروه های آموزشی با این ساختار و استانداردهای آموزشی در رشته های مختلف آموزشی, نواقص و کاستی های اعلام شده را مرتفع ساخته و با شناخت نقاط قوت و ضعف اعتبار بخشی, مکانیسم خودارزیابی در دانشگاه ها به میزان قابل توجهی مورد توجه قرار گیرد, و با اجرای صحیح مراحل استقرار ساختار اعتبار بخشی و حمایت و پیشتیبانی از آن, در جهت ارتقای کیفیت آموزش پزشکی تخصصی نقش موثری ایفا نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رشیدمصادر، شهین. (1385). بررسی فرآیند استقرار ساختار نوین ارزشیابی و صدور مجوز (اعتبار بخشی) و نقش آن در ارتقای کیفیت آموزش پزشکی تخصصی. طب و تزکیه، 14(4-3 (مسلسل 63-62))، 45-57. SID. https://sid.ir/paper/443503/fa

    Vancouver: کپی

    رشیدمصادر شهین. بررسی فرآیند استقرار ساختار نوین ارزشیابی و صدور مجوز (اعتبار بخشی) و نقش آن در ارتقای کیفیت آموزش پزشکی تخصصی. طب و تزکیه[Internet]. 1385؛14(4-3 (مسلسل 63-62)):45-57. Available from: https://sid.ir/paper/443503/fa

    IEEE: کپی

    شهین رشیدمصادر، “بررسی فرآیند استقرار ساختار نوین ارزشیابی و صدور مجوز (اعتبار بخشی) و نقش آن در ارتقای کیفیت آموزش پزشکی تخصصی،” طب و تزکیه، vol. 14، no. 4-3 (مسلسل 63-62)، pp. 45–57، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/443503/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button