مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

706
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نظرات دانشجویان پزشکی در مورد مرجع مناسب جهت حل مشکلات دوران تحصیل اردیبهشت 1383 دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف: دوران تحصیل دانشگاهی برای بسیاری از دانشجویان، به ویژه دانشجویان پزشکی ممکن است همراه با خطرات و آسیب های جدی باشد. تغییر محیط، امتحانات مشکل، افسردگی، اضطراب، استرسهای شدید، تغییر در سبک زندگی، مشکلات شغلی و اقتصادی، احساس بد رفتاری از سوی دست اندرکاران آموزشی و اجرایی در دانشگاه و... از جمله عواملی هستند که می توانند در بروز آسیب های روانشناختی و به تبع آن افت عملکرد تحصیلی و اجتماعی دانشجویان موثر باشند. لذا ضرورت دارد از طریق مشاوره و راهنمایی در جهت کاهش اثر منفی این عوامل اقدام شود.روش و ابزار: مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی بود. روش جمع آوری اطلاعات تعداد 400 پرسشنامه بود که بین دانشجویان پزشکی مشغول به تحصیل در مقاطع چهارگانه علوم پایه،ICM ، کار آموزی و کارورزی دانشکده پزشکی اصفهان در اردیبهشت ماه 83 توزیع شد و در نهایت 376 پرسشنامه با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. روایی ظاهری و محتوایی پرسشنامه به تایید اساتید صاحب نظر و کارشناسان آموزشی مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه و روانشناس بالینی با تجربه رسید Reliability .پرسشنامه  نیز با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ که 79% بدست آمد تایید گردید. نتایج: 1/47% از دانشجویان مورد مطالعه افت تحصیلی و 9/56% کاهش انگیزش به تحصیل داشتند. برای رفع این دو مشکل بیشترین میزان استفاده را از تجربه شخصی و پس از آن خانواده عنوان کردند. برحسب جنس بروز افت تحصیلی در دانشجویان زن 1/48% و در دانشجویان مرد 9/45% و در مورد کاهش انگیزش به تحصیل به ترتیب 9/53 و 6/60% بود، بروز افت تحصیل در دانشجویان مقطع علوم پایه 3/54%،ICM ،7/42% کار آموزی 7/52% و کارورزی 39% و کاهش انگیزش به تحصیل نیز به ترتیب 61%، 8/52%، 6/51% و 60% بود. دانشجویان مناسب ترین مرجع برای حل این دو مشکل را به ترتیب تجربه شخصی، خانواده و اساتید دانستند.نتیجه گیری: این مطالعه قصد داشت تا نقطه نظرات دانشجویان یکی از مبناهای طراحی نظام مشاوره پیشرفت تحصیلی دانشجویان قرار گیرد وبا عنایت به اینکه دانشجویان مناسب ترین مرجع را برای حل مشکلات عمده مانند افت تحصیلی و کاهش انگیزش به تحصیل تجربه شخصی، خانواده و اساتید دانسته اند. از میان این سه مورد انتخاب اساتید به عنوان محور و برگزاری کارگاههای توجیهی نحوه استفاده از توان شخصی دانشجو و خانواده برای حمایت و هدایت او، نقش سازنده ای در جلوگیری از افت تحصیلی و کاهش انگیزش تحصیلی آنها و سایر مشکلات بررسی شده درطرح ایفا مینماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شمس، بهزاد، ابراهیمی، امراله، آویژگان، مریم، و گیاه چین، علی اصغر. (1384). بررسی نظرات دانشجویان پزشکی در مورد مرجع مناسب جهت حل مشکلات دوران تحصیل اردیبهشت 1383 دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/444924/fa

    Vancouver: کپی

    شمس بهزاد، ابراهیمی امراله، آویژگان مریم، گیاه چین علی اصغر. بررسی نظرات دانشجویان پزشکی در مورد مرجع مناسب جهت حل مشکلات دوران تحصیل اردیبهشت 1383 دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/444924/fa

    IEEE: کپی

    بهزاد شمس، امراله ابراهیمی، مریم آویژگان، و علی اصغر گیاه چین، “بررسی نظرات دانشجویان پزشکی در مورد مرجع مناسب جهت حل مشکلات دوران تحصیل اردیبهشت 1383 دانشگاه علوم پزشکی اصفهان،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/444924/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button