مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,009
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مهارتهای ارتباطی دستیاران تخصصی دندانپزشکی در بخش های بالینی و تاثیر آن بر رضایتمندی بیماران

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف: تمرکز بر مراقبت های فنی آن سبب شده است که پزشکان بطور سنتی از روشهای ارتباطی غیر موثر استفاده نموده و در نتیجه مشکلات عمده بیماران به روشنی مشخص نمی گردد. این مطالعه به منظور بررسی و تحلیل مهارتهای ارتباطی دستیاران تخصصی دندانپزشکی و تاثیر آن بر رضایتمندی بیماران انجام شده است. روش و ابزار: 30 نفر دستیار سال اول دانشکده دندانپزشکی مشهد و 30 نفر از بیماران آنها که به طور تصادفی انتخاب شده بودند مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمع آوری اطلاعات مربوط به مهارتهای ارتباطی دستیاران با استفاده از روش فیلم برداری و سیستم IAS ، چک لیست مشاهده ای تکمیل گردید. اطلاعات مربوط به رضایتمندی بیماران از طریق پرسشنامه جمع آوری شد. نتایج: در زمینه مهارتهای ارتباطی در کل 3/43%، در حیطه مهارتهای روانی- اجتماعی 3/63%، در حیطه مهارتهای تشخیصی 20% و در حیطه مهارتهای مشاوره و آموزش7/26% دستیاران از وضعیت مطلوب برخوردار بوده اند. درکلیه حیطه های موردبررسی با بهبود وضعیت مهارتی دستیاران میانگین نمره رضایتمندی افزایش یافته است. آزمون آماری  ANOVAدر کل و در سه حیطه اختلاف معنی داری را بین میانگین نمره رضایت بیماران بر حسب وضعیت مهارت ارتباطی دستیاران نشان داد (05/P<0) آزمون همبستگی نیز وجود رابطه خطی بین مهارت ارتباطی و رضایتمندی را نشان داد. ضریب همبستگی برای مهارتهای ارتباطی در کل و حیطه روانی- اجتماعی در سطح 01/0 و در حیطه تشخیصی و مشاوره در سطح 05/0 معنی دار بود. معادله خط محاسبه شده نیز وجود همبستگی را تایید کرد.نتیجه گیری: مهارتهای ارتباطی جزء جدایی ناپذیر مهارتهای بالینی پزشکان است که می تواند اثر بخشی درمان و همچنین میزان رضایتمندی بیماران را افزایش دهد. دست اندرکاران آموزش پزشکی بایستی دوره های آموزشی لازم برای تقویت مهارتهای ارتباطی دانشجویان و کادر پزشکی را طراحی و اجرا نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یاوری، مهری، عمادزاده، علی، و ابراهیم زاده، سعید. (1384). بررسی مهارتهای ارتباطی دستیاران تخصصی دندانپزشکی در بخش های بالینی و تاثیر آن بر رضایتمندی بیماران. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/444939/fa

    Vancouver: کپی

    یاوری مهری، عمادزاده علی، ابراهیم زاده سعید. بررسی مهارتهای ارتباطی دستیاران تخصصی دندانپزشکی در بخش های بالینی و تاثیر آن بر رضایتمندی بیماران. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/444939/fa

    IEEE: کپی

    مهری یاوری، علی عمادزاده، و سعید ابراهیم زاده، “بررسی مهارتهای ارتباطی دستیاران تخصصی دندانپزشکی در بخش های بالینی و تاثیر آن بر رضایتمندی بیماران،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/444939/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button