Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,034
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,251
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

7

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مهارتهای ارتباطی به پرستاران بر رضایتمندی بیماران از نحوه برقراری ارتباط

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 54

چکیده

 مقدمه: یکی از مهم ترین عوامل موثر بر افزایش رضایتمندی بیماران و ارتقای نتایج بهداشتی درمانی, برقراری ارتباط مناسب بین پرستاران و بیماران می باشد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش مهارتهای ارتباطی به پرستاران بر رضایتمندی بیماران از نحوه برقراری ارتباط انجام شده است.مواد و روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی 60 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستانهای امام خمینی و ولیعصر اراک در بخش های داخلی و عفونی به روش تمام شماری انتخاب و به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند.80 نفر از بیماران همان بخش ها به روش نمونه گیری در دسترس (در دو گروه آزمون و کنترل) در هر مرحله از این مطالعه شرکت داشتند. جهت جمع آوری اطلاعات, از پرسشنامه استفاده شد. سپس اطلاعات در مرحله قبل و یک ماه بعد از مداخله جمع آوری گردید. بعد از مرحله اول, کارگاه آموزشی مهارتهای ارتباطی برای پرستاران گروه آزمون در دو روز بمدت 8 ساعت برگزار شد. اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری تی زوجی, تی و مربع کای تجزیه و تحلیل شد. مقدار P کمتر از 0.05 معنی دار لحاظ گردید.یافته ها: نتایج نشان داد بین رضایتمندی بیماران در مرحله قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون اختلاف معنی داری وجود دارد (P=0.001). همچنین بعد از اجرای برنامه آموزشی بین رضایتمندی بیماران در دو گروه آزمون و کنترل اختلاف معنی داری دیده شد (P=0.001).بحث و نتیجه گیری: یافته های این بررسی نشان می دهد که آموزش مهارتهای ارتباطی به پرستاران بر رضایتمندی بیماران تاثیر مثبت داشته است. بنابراین پیشنهاد می شود که برنامه های آموزشی مهارتهای ارتباطی برای پرستاران بطور مدون به اجرا درآید تا کیفیت مراقبت از مددجویان بالا رفته و رضایتمندی بیماران نیز افزایش یابد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

فرمهینی فراهانی، مولود، کاشانی نیا، زهرا، حسینی، محمدعلی، و بیگلریان، اکبر. (1385). تاثیر آموزش مهارتهای ارتباطی به پرستاران بر رضایتمندی بیماران از نحوه برقراری ارتباط. پژوهش پرستاری، 1(3)، 47-54. SID. https://sid.ir/paper/138214/fa

Vancouver: کپی

فرمهینی فراهانی مولود، کاشانی نیا زهرا، حسینی محمدعلی، بیگلریان اکبر. تاثیر آموزش مهارتهای ارتباطی به پرستاران بر رضایتمندی بیماران از نحوه برقراری ارتباط. پژوهش پرستاری[Internet]. 1385؛1(3):47-54. Available from: https://sid.ir/paper/138214/fa

IEEE: کپی

مولود فرمهینی فراهانی، زهرا کاشانی نیا، محمدعلی حسینی، و اکبر بیگلریان، “تاثیر آموزش مهارتهای ارتباطی به پرستاران بر رضایتمندی بیماران از نحوه برقراری ارتباط،” پژوهش پرستاری، vol. 1، no. 3، pp. 47–54، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/138214/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا