مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,119
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

792
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر شناخت درمانی گروهی بر اجتماع هراسی

صفحات

 صفحه شروع 103 | صفحه پایان 110

چکیده

 سابقه و هدف: اجتماع هراسی, سومین اختلال شایع روان پزشکی می باشد که سبب افت عملکرد مبتلایان شده و خسارت اقتصادی زیادی را برای خانواده ها و جامعه به همراه دارد. اگرچه پژوهش های انجام شده, کارآیی درمان های دارویی و رفتاری را در مبتلایان به اجتماع هراسی تایید کرده اند, شیوع زیاد و عدم پاسخ درمانی مناسب موجب جلب نظر پژوهشگران به استفاده از شناخت درمانی شده است. لذا پژوهش حاضر, با هدف تعیین تاثیر شناخت درمانی گروهی بر اجتماع هراسی دانش آموزان پسر دبیرستان های دولتی شهر کاشان انجام گردید. مواد و روش ها: پژوهش حاضر, یک مطالعه کارآزمایی بالینی است که تاثیر شناخت درمانی را با تعیین و مقایسه اجتماع هراسی در گروه مورد و شاهد به هنگام ورود به پژوهش و 6 هفته بعد از آن مورد بررسی قرار داده است. نمونه های پژوهش را 44 نفر دانش آموزان پسر دبیرستان های دولتی شهر کاشان تشکیل می داد که براساس فهرست دانش آموزان دارای مشکلات رفتاری ارائه شده از طرف کمیته مشاوره آموزش و پرورش کاشان و بوسیله ملاک تشخیصی هراس اجتماعی DSM-IV, و توسط روانپزشک طرح, انتخاب و دانش آموزانی که امتیاز بیش تری را از «پرسشنامه اجتماع هراسی ماتیک و کلارک» کسب کرده بودند برای پژوهش حاضر در نظر گرفته شدند. نمونه های پژوهش پس از همگن شدن, به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند. گروه مورد, تحت آموزش شناخت درمانی, طی 12 جلسه از قرار هفته ای 2 جلسه یک ساعت و نیمه قرار گرفتند و جهت گروه شاهد, هیچ برنامه آموزشی در نظر گرفته نشد. ابزار گردآوری داده ها به روش خود گزارش دهی و با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های t مستقل و زوج, ضریب همبستگی پیرسون و آنالیز واریانس یک طرفه و با به کارگیری نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: یافته ها نشان داد که در گروه مورد, بین اجتماع هراسی, به هنگام ورود به پژوهش و 6 هفته بعد از شناخت درمانی, اختلاف معنی داری وجود داشته است (P<0.05). در حالی که در گروه شاهد از این نظر, تفاوت معنی داری مشاهده نشد. هم چنین بین نمرات اجتماع هراسی در دو گروه مورد و شاهد, تفاوت معنی داری مشاهده گردید. استنتاج: در این پژوهش, شناخت درمانی در کاهش اجتماع هراسی دانش آموزان پسر گروه مورد, در مقایسه با گروه شاهد, تاثیری بیش تری داشته است. برهمین اساس, استفاده از شناخت درمانی, برای درمان اجتماع هراسی این گروه آسیب پذیر, پیشنهاد می گردد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

محمودی عالمی، قهرمان، غفارزاده، عماد، عظیمی، حمیده، و حیدری، جبار. (1384). بررسی تاثیر شناخت درمانی گروهی بر اجتماع هراسی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، 15(46)، 103-110. SID. https://sid.ir/paper/44522/fa

Vancouver: کپی

محمودی عالمی قهرمان، غفارزاده عماد، عظیمی حمیده، حیدری جبار. بررسی تاثیر شناخت درمانی گروهی بر اجتماع هراسی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)[Internet]. 1384؛15(46):103-110. Available from: https://sid.ir/paper/44522/fa

IEEE: کپی

قهرمان محمودی عالمی، عماد غفارزاده، حمیده عظیمی، و جبار حیدری، “بررسی تاثیر شناخت درمانی گروهی بر اجتماع هراسی،” مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، vol. 15، no. 46، pp. 103–110، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/44522/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا