مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

480
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه ویژگیهای فردی و سبک تفکر انتقادی مدرسین دانشکده پرستاری و مامایی و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی تهران سال 1381

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 22

چکیده

 مقدمه و هدف: در سالهای اخیر تفکر انتقادی از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است و بعنوان یک موضوع بحث انگیز مطرح می باشد. رسالت تعلیم و تربیت, پروراندن انسان متفکری است که می خواهد راه تکامل همه جانبه خود را هموار ساخته و به دنیا و انسانهای اطراف خود مرتبط گردد.پرورش تفکر در کلاس درس فراهم می گردد و یکی از مهمترین وظایف مدرسین بازسازی اندیشه تفکر انتقادی می باشد. تفکر انتقادی به تفکر مستدل و تیز بنیانه درباره آنچه باور داریم و انجام می دهیم, گفته می شود. تفکر انتقادی بالاترین سطح تفکر بوده و در طبقه بندی هدفهای آموزشی به طبقه ارزشیابی مربوط می گردد. آموزش مهارتها و روشهای تفکر انتقادی مستلزم بازاندیشی درباره نقش مدرسین بوده و مدرسینی که بخواهند فراگیران به تفکر انتقادی بپردازند, می بایست خود همان مهارتها را از جمله قدرت تفسیر و فهم مسائل, سعه صدر و نتیجه گیری معقول را داشته باشند و این امر به میزان زیادی با ویژگیهای مدرسین از جمله گرایش, سابقه تدریس, مدرک تحصیلی, جنسیت در ارتباط می باشد, چرا که تفکر انتقادی یک جنبه اصلی از شخصیت فرد محسوب می شود. این پژوهش بررسی تاثیر این ویژگیها و تفکر انتقادی مدرسین در دانشکده های پرستاری و مامایی و علوم انسانی دانشگاه آزاد پرداخته است.روش اجرا: این مطالعه, پژوهش توصیفی از نوع علمی مقایسه (پس رویدادی) بوده است و این پژوهش در سال 1381 بر روی 124 نفر از مدرسین دانشگاه آزاد اسلامی تهران (دانشکده پرستاری و مامایی و علوم انسانی) از طریق نمونه گیری تصادفی ساده انجام گردیده است. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه بوده که با توجه به اهداف پژوهش و با استفاده از فهرست سوالات تفکر انتقادی کالیفرنیا CCTDI تدوین شده و توسط مدرسین تکمیل گردیده است. نتایج پژوهش با استفاده از آزمونهای استنباطی و تی تست و با نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.نتایج: طبق نتایج به دست آمده مدرسین با گرایش علوم انسانی تمایل بیشتری به پرورش مهارتهای تفکر انتقادی داشته و هرچه مدرک علمی مدرسین بالاتر بوده است از مهارتهای تفکر انتقادی بیشتر استفاده نموده اند. در رابطه با جنسیت مدرسین در هر دو گروه, مدرسین مذکر بیش از مدرسین مونث از سبک تفکر انتقادی برخوردار بوده اند. در ارتباط با سابقه تدریس و سبک تفکر انتقادی در مدرسین هر دو گرایش, رابطه معنی دار منفی به دست آمده است.بحث: نتایج پژوهش نشان می دهد که مدرسین گروه علوم انسانی از سطح مهارتهای تفکر انتقادی بالاتری نسبت به گروه پرستاری و مامایی (علوم پزشکی) برخوردار می باشند, همچنین با توجه به این مسئله که تفکر همیشه به منزله فکر کردن درباره چیزی مجهول بوده که نمی تواند کلی باشد, تفکر انتقادی نیز الزاما می بایست در رشته های مختلف تغییر کرده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد, زیرا دانش بنیادی یا شناختی یک رشته جز اصلی تفکر انتقادی می باشد. همچنین نتایج به دست آمده نشان دهنده آن است که مدرسین در هر دو گروه با افزایش سابقه تدریس کمتر از مهارتهای تفکر انتقادی در آموزش برخوردار بوده اند که در این رابطه تحقیقات ایشی یاما (2000) در سال (1998) نیز نشان می دهد که مدرک تحصیلی مدرسین با سبک تفکر انتقادی رابطه معنی دار مثبت داشته و نیز سابقه آموزشی مدرسین و رشته تحصیلی آنان نیز ارتباط معنی دار نشان داده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جلالی، شیدا، دوایی، مهدی، و پوشنه، کامبیز. (1382). مقایسه ویژگیهای فردی و سبک تفکر انتقادی مدرسین دانشکده پرستاری و مامایی و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی تهران سال 1381. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 3((ویژه نامه 10))، 21-22. SID. https://sid.ir/paper/446744/fa

    Vancouver: کپی

    جلالی شیدا، دوایی مهدی، پوشنه کامبیز. مقایسه ویژگیهای فردی و سبک تفکر انتقادی مدرسین دانشکده پرستاری و مامایی و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی تهران سال 1381. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1382؛3((ویژه نامه 10)):21-22. Available from: https://sid.ir/paper/446744/fa

    IEEE: کپی

    شیدا جلالی، مهدی دوایی، و کامبیز پوشنه، “مقایسه ویژگیهای فردی و سبک تفکر انتقادی مدرسین دانشکده پرستاری و مامایی و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی تهران سال 1381،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 3، no. (ویژه نامه 10)، pp. 21–22، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/446744/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button