Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,142
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

230
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی پرونده شکایات وارده به سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ در سال های 1370، 1375، 1380

صفحات

 صفحه شروع 67 | صفحه پایان 73

چکیده

 یکی از مهم ترین تنش های شغلی که هر پزشک در حرفه خویش می تواند با آن مواجه شود شکایت بیمار است. هدف از این مطالعه بررسی شکایات وارده از پزشکان و دندان پزشکان به سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ در سال های 70, 75 و 80 از جهت تعداد, پراکندگی و عوامل ایجاد آن است.این مطالعه به صورت توصیفی و گذشته نگر و با تکمیل فرم حاوی اطلاعات مورد نظر صورت گرفته است. تکمیل فرم با مطالعه پرونده توسط یک نفر کارشناس امین سازمان نظام پزشکی در سال های 81 و 82 صورت گرفته و اطلاعات به دست آمده پس از طبقه بندی تجزیه و تحلیل شده است.در مجموع این سه سال, 832 شکایت از پزشکان و دندان پزشکان طرح شده بود. شکایات به عمل آمده از پزشکان در سال های 75 و 80 به نسبت سال 70 بیش از دو برابر افزایش داشته است. 1/83 درصد پزشکان و دندان پزشکان تهران که طرف شکایت بودند بر اساس نتایج مندرج در پرونده تا زمان انجام مطالعه محکوم نشده اند و از نظر سازمان نظام پزشکی قصوری نداشته اند. شایع ترین علل طرح شکایت از دیدگاه شکایت کنندگان به ترتیب خطای درمانی (38 درصد), بی توجهی (2/30 درصد), مسایل مالی (4/25 درصد), و عدم تبحر پزشک (7/17 درصد) بوده است. بر اساس این مطالعه, با افزایش سابقه کاری پزشکان و داشتن تجربه بیش از 15 تا 20 سال از آمار شکایات از آن ها کاشته می شود؛ به طوری که بیش ترین آمار شکایات برای پزشکان میان سال با تجربه 10 تا 20 سال بوده است.بیش تر پزشکان و دندان پزشکان تهران که از آنان شکایت شده است, از نظر کارشناسان نظام پزشکی قصوری مرتکب نشده اند و قسمت عمده ای از شکایت ها مربوط به نتیجه تعامل نامناسب میان پزشک و بیمار بوده است. رفتار مبتنی بر تعهدات حرفه ای پزشک در برابر بیمار می تواند مانع وقوع بخش عمده ای از شکایت ها شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

جعفریان، علی، پارساپور، علی، حاجی ترخانی، امیرحسین، اصغری، فریبا، امامی رضوی، سیدحسن، و یلدا، علیرضا. (1388). بررسی پرونده شکایات وارده به سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ در سال های 1370, 1375, 1380. مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، 2(2)، 67-73. SID. https://sid.ir/paper/447464/fa

Vancouver: کپی

جعفریان علی، پارساپور علی، حاجی ترخانی امیرحسین، اصغری فریبا، امامی رضوی سیدحسن، یلدا علیرضا. بررسی پرونده شکایات وارده به سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ در سال های 1370, 1375, 1380. مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی[Internet]. 1388؛2(2):67-73. Available from: https://sid.ir/paper/447464/fa

IEEE: کپی

علی جعفریان، علی پارساپور، امیرحسین حاجی ترخانی، فریبا اصغری، سیدحسن امامی رضوی، و علیرضا یلدا، “بررسی پرونده شکایات وارده به سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ در سال های 1370, 1375, 1380،” مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، vol. 2، no. 2، pp. 67–73، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/447464/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا