مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

761
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نظرات دانشجویان ترم آخر پرستاری در مورد شیوه نوین مدیریت کارآموزی در عرصه بهداشت

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف: آموزش بالینی از ارکان مهم فعالیت دانشکده های پرستاری مامایی می باشد. از آنجایی که پرستاری یک حرفه کاربردی است. دانشجویان از طریق تجارب بالینی توانایی و شایستگی حرفه ای مورد نیاز را کسب می کنند. در آموزش بالینی دانشجو در تعامل با مربی و محیط بالینی مفاهیم آموخته شده را در حیطه عمل به کار می گیرد. هدف از کارآموزی در عرصه بهداشت تکمیل مهارتهای عملی لازم در زمینه بهداشت جامعه و اصول آن می باشد. دانشجویان در طی این دوره با تکیه بر مهارتهای کسب شده در کار آموزی های بهداشت و با تاکید بر مفهوم « فرد- خانواده و جامعه به عنوان مددجو » فرآیند پرستاری بهداشت جامعه را اجرا می کنند. مطالعات مختلف موید این واقعیت است که هر گونه نارسایی در آموزش بالینی تاثیر مستقیم بر یادگیری دانشجو و در نهایت سلامت جامعه خواهد داشت. با توجه به اهمیت موضوع این بررسی با هدف « تعیین نظرات دانشجویان سال آخر پرستاری در مورد شیوه نوین مدیریت کارآموزی در عرصه بهداشت و مقایسه آن با نظرات دانشجویانی که این دوره را نگذرانده بودند» انجام گرفت.روش و ابزار: این بررسی یک مطالعه توصیفی است. جامعه پژوهش شامل 60 دانشجوی ترم 8 پرستاری بود که از میان آنها 50 درصد به عنوان نمونه پژوهش و به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه بود که شامل 10 سوال در مورد مشخصات فردی اجتماعی و وضعیت آموزشی دانشجویان و 16 بیانیه در زمینه ارزیابی نظرات دانشجویان در مورد شیوه نوین مدیریت کارآموزی در عرصه بهداشت بود. از  آمار توصیفی و استنباطی جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. اطلاعات از طریق نرم افزارSPSS/Win  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: نتایج نشان داد که میانگین سنی دانشجویان 07/23 و محدوده سنی آنها 26-22 سال بود. 75 درصد نمونه های پژوهش زن و 25 درصد مرد بودند. میانگین نمره کارآموزی بهداشت دانشجویان در ترم قبل 25/17 بود. 3/64 درصد دانشجویان قبل از شروع کارآموزی در عرصه بهداشت کارگاه سه روزه توجیهی را گذرانیده بودند. 2/72 درصد دانشجویانی که کارگاه سه روزه را گذرانده بودند، اظهار کرده بودند که از ساعات کارآموزی به طور مفید استفاده کرده بودند. در صورتی که این مقدار برای دانشجویانی که این کارگاه را نگذرانده بودند صفر درصد بود و آزمون فیشر اختلاف معنی داری را بین دو گروه نشان داد .(P=0/000)  همچنین 3/83 درصد دانشجویانی که کارگاه سه روزه را گذرانده بودند اظهار کرده بودند که مایلند در آینده در فیلد بهداشتی کار کنند در صورتی که این مقدار برای افرادی که کارگاه نگذرانده بودند فقط 40 درصد بود. آزمون فیشر اختلاف معنی داری را بین دو گروه نشان داد. میانگین نمره نگرش در دانشجویانی که کارگاه توجیهی را گذرانده بودند 19 و در آنهایی که کارگاه توجیهی را نگذرانده بودند 4/6 بود.آزمون Mann Whitney u اختلاف معنی دار آماری را بین نظرات دو گروه در مورد شیوه نوین مدیریت کارآموزی در عرصه بهداشت نشان داد.(p=0.000) نتیجه گیری: نتایج نشان داد که دانشجویان شیوه نوین مدیریت کارآموزی در عرصه بهداشت را بعنوان یک روش اثربخش آموزشی مطرح ساختند. مربیان به عنوان یک رکن اساسی در آموزش مسوولیت خطیری در تربیت دانشجویان برعهده دارند و بنابراین باید بدانند که اثر بخش ترین روش برای آموزش مهارتهای بالینی کدام است. از سوی دیگر با توجه به اینکه امروزه هزینه های آموزشی یک مساله مهم در آموزش بالینی می باشد. لذا حداکثر بهره  وری از زمان و هزینه در این نوع آموزش ضروری بنظر می رسد. از طریق اجرای روند جدید آموزشی میتوان دانشجو را قادر ساخت تا استعدادهای بالقوه اش را به مرحله عمل درآورده و بتواند حداکثر استفاده مطلوب را از تواناییهای خود ببرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    برادران رضایی، مهین، و صاحبی حق، محمدحسن. (1384). بررسی نظرات دانشجویان ترم آخر پرستاری در مورد شیوه نوین مدیریت کارآموزی در عرصه بهداشت. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/447859/fa

    Vancouver: کپی

    برادران رضایی مهین، صاحبی حق محمدحسن. بررسی نظرات دانشجویان ترم آخر پرستاری در مورد شیوه نوین مدیریت کارآموزی در عرصه بهداشت. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/447859/fa

    IEEE: کپی

    مهین برادران رضایی، و محمدحسن صاحبی حق، “بررسی نظرات دانشجویان ترم آخر پرستاری در مورد شیوه نوین مدیریت کارآموزی در عرصه بهداشت،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/447859/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button