مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

573
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نظرات دستیاران در مورد مشارکت در فرایند آموزش کارورزان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بهار 84

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف: هدف از دوره کارورزی کاربرد آموخته های قبلی تحت نظر اعضای هیات علمی برای کسب مهارت های حرفه ای است. لذا در این دوره استفاده از تمامی فرصت ها و پتانسیل ها یک امر اساسی و جزء اولویتهاست. در این مقوله می توان علاوه بر هیات علمی از دستیاران به عنوان یکی از پتانسیل های ارزشمند و ذخایر فراموش شده بهره جست چرا که می توانند از هر فرصتی جهت آموزش کارورزان استفاده نمایند با توجه به وجود مشکلات و موانع در این رابطه و عدم وجود برنامه ریزی مشخص، این طرح درنظر دارد با بررسی نگرش دستیاران در ارتباط با مشارکت در فرآیند آموزش و به موازات طرح نظرسنجی از کارورزان در ارتباط با مشارکت دستیاران در آموزش آنان مشکلات و موانع و پیشنهادات را تعیین و گامی در راستای مشارکت هرچه بیشتر دستیاران در فرآیند آموزش و به تبع آن ارتقا کیفیت آموزش بالینی بردارد.روش و ابزار: این مطالعه به شکل توصیفی - مقطعی در فروردین و اردیبهشت 84 انجام شد. حجم نمونه با نظر مشاور آماری طرح و طبق فرمول 190 نفر تعیین شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای است که با مقیاس لیکرت ساخته شده است و 17 سوال در مورد نظرات دستیاران در ارتباط با مشارکت در فرآیند آموزش کارورزان تهیه گردیده است و به شکل خود ایفا می باشد. (کاملا مخالفم=1 تا کاملا موافقم=5) پایایی آن با ضریب  aهمبستگی کرونباخ 0.92 و روایی آن با نظر اساتید و کارشناسان مورد تایید قرار گرفت. 119 پرسشنامه تکمیل گردید. اطلاعات بدست آمده از مطالعه با کمک نرم افزار spss ویرایش 11 و به کمک آزمون های آماری توصیف و سپس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: میانگین نمره نگرش دستیاران در مورد نقش آنها در آموزش کارورزان 3.8، لزوم مشخص شدن شرح وظایفشان در آموزش کارورزان 2.7، مشکلات و موانع در آموزش به کارورزان 3.9، راه های بهبود فرایند آموزش به کارورزان 3.7، مزایای آموزش به کارورزان 4.3 بدست آمد. در مورد مفیدترین عرصه آموزش به کارورزان اتاق عمل، درمانگاه، اورژانس، بخش به ترتیب 3.4، 2.2، 2.1، 2 بدست آمد. شیوه الگوگیری از استاد 52.3% بیشترین شیوه پرورش مهارت آموزش در دستیار، در مورد میانگین تعداد ساعت آموزش دستیار به کارورز در طول هفته 8.7 ساعت در هفته بدست آمد.نتیجه گیری: بررسی نتایج پژوهش نشان داد دستیاران بیشترین شیوه مهارت یاددهی را الگوگیری از استادان می دانند البته این جای بحث دارد که آیا شیوه یاددهی استادان بهترین شیوه است. از زاویه دیگر نتایج نشان داد دستیاران تا حدود زیادی از وظیفه خود در ایفای نقش آموزشی و یاددهنده آگاهی دارند ولی مشکلات و موانعی چون عدم انگیزه، عدم وقت کافی، عدم وجود مزایای مادی و معنوی و ... از عوامل دخیل در عدم اجرای این وظیفه است. در مجموع دستیاران رشته های جراحی مفیدترین عرصه آموزشی را اتاق عمل ذکر نموده اند در حالیکه در مصوبات فعلی آموزش باید بیشتر در درمانگاه های سرپایی باشد. لذا سرمایه گذاری در این مقوله جهت افزایش انگیزه آنان و برنامه های تشویقی و برگزاری کارگاه های مهارت آموزشی و اصلاح شرح وظایف دستیاران از پیشنهادات این طرح می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هادی زاده، محمود، ابراهیمی، امراله، آویژگان، مریم، و گرک یراقی، محمد. (1384). بررسی نظرات دستیاران در مورد مشارکت در فرایند آموزش کارورزان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بهار 84. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/448009/fa

    Vancouver: کپی

    هادی زاده محمود، ابراهیمی امراله، آویژگان مریم، گرک یراقی محمد. بررسی نظرات دستیاران در مورد مشارکت در فرایند آموزش کارورزان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بهار 84. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/448009/fa

    IEEE: کپی

    محمود هادی زاده، امراله ابراهیمی، مریم آویژگان، و محمد گرک یراقی، “بررسی نظرات دستیاران در مورد مشارکت در فرایند آموزش کارورزان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بهار 84،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/448009/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button