مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,309
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

راهنمای مطالعه بعنوان ابزار یادگیری، تجربه جدیدی در برنامه نوین آموزش پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف: امروزه با بهره گیری از اصول یادگیری بزرگسالان، برنامه های آموزشی مختلف شامل برنامه های آموزش پزشکی روش های فعال یاددهی و یادگیری را جستجو کرده و بکار گرفته اند. در برنامه نوین آموزش پزشکی عمومی برای دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز که در طول چند سال طراحی و از مهر ماه سال 1383 به اجرا در آمد، سعی شده است از این گونه روش های فعال یاددهی و یادگیری در جای جای برنامه استفاده شود. به همین منظور در مرحله کارآموزی این برنامه با در نظر گرفتن تمامی ملاحظات علمی و اجرایی روشی برای آموزش دانشجویان طراحی شده که گونه ای از یادگیری مکاشفه ای هدایت شده (GDL) بوده و رویکردی مساله محور را به خدمت گرفته است. راهنمای مطالعه (Study Guide) ابزاری است که به منظور هدایت دانشجویان در این مسیر یادگیری طراحی شده است. در این مقاله سعی کردیم اهداف، چهارچوب و محتوای این راهنمای مطالعه را بررسی کرده و چگونگی طراحی و تدوین آن را برای دوره های چرخشی مختلف در مقطع کارآموزی تشریح نماییم.روش و ابزار: در یک فرآیند کار گروهی، تعدادی از کارشناسان آموزشی و اساتید بالینی در دوره ای چند ماهه در مرکز مطالعات و توسعه آموزشی پزشکی دانشگاه بر اساس اهداف مورد نظر چهارچوبی کلی را برای راهنمای مطالعه دوره های کارآموزی طراحی و رئوس مطالب هر دوره را به تفکیک استخراج نمودند. یک راهنمای مطالعه برای یکی از دوره های کارآموزی بصورت آزمایشی تالیف و مورد نقد و بررسی قرار گرفت. چهارچوب نهایی به همراه رئوس مطالب برای هر دوره در اختیار تیم های تالیف راهنمای مطالعه در هر گروه بین رشته ای قرار گررفته و تالیف راهنماهای مطالعه بر این اساس به اجرا درآمد.نتایج: 19 راهنمای مطالعه برای هر یک از دوره های چرخشی مرحله کارآموزی هر یک شامل دو بخش عمده به مرحله تألیف در آمده است. بخش اول شامل اصول و مبانی پایه و پاتوفیزیولوژیک و مبانی تشخیصی کلی و بخش دوم شامل نحوه رویکرد به تظاهرات عمده ای است که دانشجو پس از فارغ التحصیلی به عنوان پزشک عمومی با آن ها برخورد خواهد کرد.نتیجه گیری: راهنمای مطالعه ابزاری است برای یادگیری به روش GDL که با توجه به طراحی خاص این روش در هر برنامه آموزشی می توان راهنمای مطالعه را بر مبنای آن و برای دست یابی به اهداف مورد نظر طراحی و تدوین نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    همایونی زند، رامین، یزدانی، شهرام، حسینی، فخرالسادات، حاتمی، سعید، حسین زاده، محمد، و مرتضوی، فتحیه. (1384). راهنمای مطالعه بعنوان ابزار یادگیری, تجربه جدیدی در برنامه نوین آموزش پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/449206/fa

    Vancouver: کپی

    همایونی زند رامین، یزدانی شهرام، حسینی فخرالسادات، حاتمی سعید، حسین زاده محمد، مرتضوی فتحیه. راهنمای مطالعه بعنوان ابزار یادگیری, تجربه جدیدی در برنامه نوین آموزش پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/449206/fa

    IEEE: کپی

    رامین همایونی زند، شهرام یزدانی، فخرالسادات حسینی، سعید حاتمی، محمد حسین زاده، و فتحیه مرتضوی، “راهنمای مطالعه بعنوان ابزار یادگیری, تجربه جدیدی در برنامه نوین آموزش پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/449206/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button