مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

577
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی برنامه Preceptorship در مقطع کارآموزی برنامه نوین آموزش پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف: در برنامه نوین آموزش پزشکی عمومی که از مهرماه سال 1383 در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حال اجرا می باشد، سعی شده است با در نظر گرفتن راهبردهای نوین آموزشی، مداخلات متعددی در اجزا مختلف برنامه صورت گیرد. یکی از ویژگی هایی که باید در انجام این مداخلات لحاظ گردد ایجاد فرصت های یکسان آموزشی و شرکت در تجارب یادگیری برنامه ریزی شده (Planned Learning Experiences) برای دانشجویان بویژه در عرصه های بالینی می باشد. به همین منظور در کنار بسیاری از مداخلات طراحی شده در برنامه آموزشی مقطع کارآموزی، یک برنامه Preceptorship نیز برای این مرحله طراحی شد تا دانشجویان در هر بخش بالینی بتوانند بصورت کاملا برنامه ریزی شده و زیر نظر و هدایت شخصی بنام پرسپتور در فرصت های آموزشی ایجاد شده برای آنها شرکت نموده، بیشترین بهره یادگیری را از این فرصت ها ببرند. پرسپتور فردی است که با گروه کوچکی از دانشجویان یا تک تک آنها کار کرده و به عنوان معلم، الگو، و ارزشیابی کننده عملی می کند. امروزه برنامه های Preceptorship از اهمیت خاصی در علوم پزشکی برخوردار بوده و بیانگر تعاملی است که ارتباط بین دروس تئوری و طبابت حرفه ای را برقرار می کند. روش و ابزار: در طول دوره ای چند ماهه تعدادی از اساتید و کارشناسان آموزشی در مرکز توسعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با مطالعه و بررسی مستندات علمی و اجرایی جهانی و نیز برنامه آموزشی موجود دانشگاه در تمامی ابعاد، برنامه Preceptorship دوره های کارآموزی را برای برنامه نوین آموزش پزشکی عمومی طراحی کردند. نتایج: در این برنامه ویژگی ها و نحوه انتخاب پرسپتور، همچنین وظایف و مسوولیت های وی تعریف شده و برنامه زمان بندی آموزشی برای هر دوره آموزشی کارآموزی با جزییات و بر اساس ساعات آموزشی برای تمامی روزهای هر دوره تدوین گردید. یک کتابچه راهنما تحت عنوان Preceptor Guide نیز برای هدایت پرسپورها تهیه شد که در آن پرسپتور ضمن آشنایی با وظایف و مسولیت های خود، با چگونگی عملکرد آموزشی خود در هر یک از جایگاههای آموزشی مانند بخش، درمانگاه، و ... آشنا شده و بصورت گام به گام هدایت می شود.نتیجه گیری: هدایت یادگیری دانشجویان پزشکی بویژه در عرصه های بالینی باید بصورت کاملا برنامه ریزی شده و زیر نظر اساتیدی انجام شود که تمام وقت خود را در بخش های بالینی صرف آموزش دانشجویان کرده و در ایجاد و هدایت تجارب و فرصت های یادگیری هدفمند برای آنان تبحر داشته باشند. این مهم می تواند با ایجاد برنامه های preceptorship در برنامه های آموزش پزشکی تحقق یابد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    همایونی زند، رامین، یزدانی، شهرام، حسینی، فخرالسادات، مرتضوی، فتحیه، حسین زاده، محمد، و حاتمی، سعید. (1384). طراحی برنامه Preceptorship در مقطع کارآموزی برنامه نوین آموزش پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/459263/fa

    Vancouver: کپی

    همایونی زند رامین، یزدانی شهرام، حسینی فخرالسادات، مرتضوی فتحیه، حسین زاده محمد، حاتمی سعید. طراحی برنامه Preceptorship در مقطع کارآموزی برنامه نوین آموزش پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/459263/fa

    IEEE: کپی

    رامین همایونی زند، شهرام یزدانی، فخرالسادات حسینی، فتحیه مرتضوی، محمد حسین زاده، و سعید حاتمی، “طراحی برنامه Preceptorship در مقطع کارآموزی برنامه نوین آموزش پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/459263/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button