Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

393
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مقایسه ای وضعیت آموزشی بخشهای بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز از طریق نظرخواهی از سرپرستاران

صفحات

 صفحه شروع 32 | صفحه پایان 33

چکیده

 مقدمه و هدف: ارزشیابی یک فعالیت رسمی است که به منظور تعیین کیفیت اثربخشی یا ارزش یک برنامه انجام می گردد. و شامل داوری ارزشی درباره مطلوب بودن یا نبودن یک ویژگی می باشد. در این مطالعه بررسی مقایسه ای بخشهای مختلف بیمارستانهای آموزشی وابسته به دانشگاه از نظر وضعیت کلی آموزش بخش در حیطه های: نظارت اساتید بر عملکرد دانشجویان پزشکی, نظم در برگزاری راندها, هدایت و راهنمایی دانشجویان, پیگیری مشاوره های پزشکی, آموزش ارتباط پزشک, بیمار و وضعیت ارتباط اساتید و دانشجویان با پرسنل و بیماران انجام شده است.روش اجرا: پژوهش به روش توصیفی با استفاده از نظرات سرپرستاران بخشهای آموزشی بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز و در قالب پرسشنامه انجام شده است.نتایج: یافته های حاصل از پژوهش نشان داده که بیشترین نظم در برگزاری راندهای آموزشی در بخشهای داخلی وجود داشته است. ارتباط اساتید با پرسنل و بیماران در تمامی بخشها در حد خوبی گزارش شده است. بیمارستان حافظ بیشترین نمره ارزشیابی آموزشی را در خصوص نظارت بالینی دریافت داشته است (71.4 درصد), در خصوص چگونگی آموزش برقراری ارتباط با بیماران, بیمارستان زینبیه بهترین وضعیت را نشان داده است (40 درصد), بیشترین امتیاز در مورد برقراری نظم در هنگام راندهای بالینی مربوط به بیمارستان شهید فقیهی است (71.5 درصد), بیمارستانهای حافظ و شهید فقیهی در خصوص میزان توجه اساتید به نحوه ارتباط دانشجویان پزشکی با بیماران بیشترین امتیاز را به خود اختصاص داده اند (28.6 درصد), در مورد چگونگی هدایت و راهنمایی دانشجویان در مورد بیماران پر عارضه بیمارستان شهید فقیهی با (71.4 درصد), بیشترین امتیاز را داشته است بهترین وضعیت پیگیری مشاوره های پزشکی در بیمارستان نمازی (36.1 درصد), به دست آمد. و بالاخره بیشترین امتیاز در مورد ارتباط اساتید با بیماران و نیز پرسنل در بیمارستان زینبیه مشاهده شده است (100 درصد). در مجموع نتایج این مطالعه نشان داده است که از نظر سرپرستاران نحوه ارتباط با پرسنل از بیشترین امتیاز (87.5 درصد) و آموزش ارتباط پزشک, بیمار از کمترین امتیاز (27.5 درصد) برخوردار بوده است.بحث: بر طبق این پژوهش نمره آموزش ارتباط پزشک, بیمار از کمترین سطح برخوردار بوده است که با توجه به اهمیت و ضرورت مهارتهای ارتباطی پزشکان در درمان بیماران و پیشگیری از بیماریها, توصیه می شود که در برنامه های آموزش رسمی پزشکی, اهداف, اهمیت, محتوا و تکنیکهای مهارتهای ارتباطی لحاظ گردیده و آموزش داده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضایی، ریتا، نیک سرشت، علیرضا، و کریمیان، زهرا. (1382). بررسی مقایسه ای وضعیت آموزشی بخشهای بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز از طریق نظرخواهی از سرپرستاران. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 3((ویژه نامه 10))، 32-33. SID. https://sid.ir/paper/449876/fa

    Vancouver: کپی

    رضایی ریتا، نیک سرشت علیرضا، کریمیان زهرا. بررسی مقایسه ای وضعیت آموزشی بخشهای بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز از طریق نظرخواهی از سرپرستاران. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1382؛3((ویژه نامه 10)):32-33. Available from: https://sid.ir/paper/449876/fa

    IEEE: کپی

    ریتا رضایی، علیرضا نیک سرشت، و زهرا کریمیان، “بررسی مقایسه ای وضعیت آموزشی بخشهای بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز از طریق نظرخواهی از سرپرستاران،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 3، no. (ویژه نامه 10)، pp. 32–33، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/449876/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا