مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,699
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

741
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مقایسه ای شایستگی بالینی پرستاران بخش های مراقبت ویژه به دو روش خود ارزیابی و ارزیابی توسط سرپرستاران دانشگاه علوم پزشکی زنجان 1392

صفحات

 صفحه شروع 72 | صفحه پایان 82

چکیده

 زمینه و هدف: کیفیت مراقبت پرستاری در بخش های مراقبت ویژه که شامل بیمارانی با شرایط بحرانی هستند حائز اهمیت فراوان است. از این رو پرستاران این بخش ها باید از شایستگی بالینی بالایی برخوردار باشند. این مطالعه با هدف بررسی مقایسه ای شایستگی بالینی پرستاران بخش های مراقبت ویژه, به دو روش خودارزیابی و ارزیابی توسط سرپرستاران انجام شد.روش بررسی: این مطالعه توصیفی- مقایسه ای, در مدت شش ماه از خرداد تا آذرماه 1392 میزان شایستگی بالینی 148 پرستار بخش مراقبت های ویژه را با دو روش خودارزیابی و ارزیابی توسط سرپرستاران مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی زنجان اندازه گیری نمود. ابزار مورد استفاده, مقیاس صلاحیت بالینی (NCS) بود که سطح صلاحیت بالینی پرستاران و نیز میزان به کارگیری مهارت های بالینی را در 63 مهارت و هفت حیطه مختلف مورد ارزیابی قرار داد. جهت مقایسه نتایج این دو روش, در مورد سطح حیطه های صلاحیت بالینی و سطح به کارگیری حیطه های مهارتی ضریب توافق کاپا محاسبه گردید.یافته ها: همه ضرایب توافق بین سطح شایستگی بالینی خودارزیابی و ارزیابی توسط سرپرستاران نسبتا ضعیف و در دو حیطه, بسیار ضعیف بود. کم ترین توافق با 0.098 مربوط به حیطه تضمین کیفیت و بیشترین توافق با 0.373 مربوط به حیطه یاری رسانی و کمک به بیمار بود. ضرایب توافق کاپا در ارزیابی فراوانی به کارگیری مهارت ها توسط پرستاران در تمام حیطه ها بسیار ضعیف بود.نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد, هیچ توافقی بین روش خود ارزیابی و ارزیابی توسط سرپرستاران, برای ارزیابی صلاحیت بالینی وجود ندارد. بنابراین هیچ یک از این دو روش قابل استفاده به جای روش دیگر نیست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مهدوی صائب، فاطمه، روحانی، مهین، حنیفی، نسرین، و کمالی، کوروش. (1395). بررسی مقایسه ای شایستگی بالینی پرستاران بخش های مراقبت ویژه به دو روش خود ارزیابی و ارزیابی توسط سرپرستاران دانشگاه علوم پزشکی زنجان 1392. مراقبت های پیشگیرانه در پرستاری و مامایی (PREVENTIVE CARE IN NURSING & MIDWIFERY JOURNAL)، 6(1)، 72-82. SID. https://sid.ir/paper/239194/fa

    Vancouver: کپی

    مهدوی صائب فاطمه، روحانی مهین، حنیفی نسرین، کمالی کوروش. بررسی مقایسه ای شایستگی بالینی پرستاران بخش های مراقبت ویژه به دو روش خود ارزیابی و ارزیابی توسط سرپرستاران دانشگاه علوم پزشکی زنجان 1392. مراقبت های پیشگیرانه در پرستاری و مامایی (PREVENTIVE CARE IN NURSING & MIDWIFERY JOURNAL)[Internet]. 1395؛6(1):72-82. Available from: https://sid.ir/paper/239194/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه مهدوی صائب، مهین روحانی، نسرین حنیفی، و کوروش کمالی، “بررسی مقایسه ای شایستگی بالینی پرستاران بخش های مراقبت ویژه به دو روش خود ارزیابی و ارزیابی توسط سرپرستاران دانشگاه علوم پزشکی زنجان 1392،” مراقبت های پیشگیرانه در پرستاری و مامایی (PREVENTIVE CARE IN NURSING & MIDWIFERY JOURNAL)، vol. 6، no. 1، pp. 72–82، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/239194/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button