مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

561
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

268
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی کتابخانه های آموزشگاهی بر اساس کندوکاوی اجمالی در آمار رسمی وزارت آموزش و پرورش

صفحات

 صفحه شروع 67 | صفحه پایان 84

چکیده

 در این پژوهش بر اساس آخرین آمار رسمی سالانه وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی 86-1385, مسایل مربوط به کتاب و کتابخانه وکتابدار آموزشگاه های کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. بر پایه یافته پژوهش در سال تحصیلی 86-1385,15 میلیون دانش آموز و یک میلیون معلم و کارمند, به تعلیم و تربیت اشتغال داشته اند. در کل کشور 145241 آموزشگاه موجود بوده که فقط در 22118 آموزشگاه کتابخانه وجود داشته است. در نتیجه در 123123 باب آموزشگاه هیچ نوع کتابخانه ای موجود نبوده است. از این آمار سهم شهرها 50942 باب آموزشگاه و سهم روستاها 72181 باب آموزشگاه بوده است. به عبارت دیگر 75.6 درصد آموزشگاه ها در شهرها و 92.7 درصد آموزشگاه ها در روستاها, فاقد هر نوع کتابخانه ای بوده اند. در مجموع کتابخانه های آموزشگاهی 5035 نفر مرد و زن به عنوان کتابدار مشغول بوده اند که 4650 نفر (92.35 درصد) آن ها در شهرها و 385 نفر (7.65 درصد) در روستاها شاغل بوده اند. کمبود کتابخانه و کتاب و کتابدار در روستاها محسوس تر و بیشتر است. از 46.5 میلیون جلد کتاب موجود در کتابخانه ها چهارپنجم آن ها در کتابخانه های آموزشگاهی شهرها و یک پنجم آن ها در کتابخانه های آموزشگاهی روستاها جای گرفته اند. آمار آموزش و پرورش از کیفیت و نوع کتاب ها هیچ نوع اطلاعی به دست نمی دهد. ولی پیشینه یافته ها نشان می دهد که با گردآوری مجموعه های غیر همگن, یکسویه و سلیقه ای در آموزشگاه ها, خواسته ها و نیازها و علاقه های واقعی دانش آموزان, نادیده گرفته شده است. نتیجه حاصل از این بررسی نشان می دهد که کتابخانه های آموزشگاهی ایران, به طور کلی در وضعیت های نامطلوبی به سر می برند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مجیدی، موسی. (1387). بررسی کتابخانه های آموزشگاهی بر اساس کندوکاوی اجمالی در آمار رسمی وزارت آموزش و پرورش. دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)، 1(1)، 67-84. SID. https://sid.ir/paper/449906/fa

    Vancouver: کپی

    مجیدی موسی. بررسی کتابخانه های آموزشگاهی بر اساس کندوکاوی اجمالی در آمار رسمی وزارت آموزش و پرورش. دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)[Internet]. 1387؛1(1):67-84. Available from: https://sid.ir/paper/449906/fa

    IEEE: کپی

    موسی مجیدی، “بررسی کتابخانه های آموزشگاهی بر اساس کندوکاوی اجمالی در آمار رسمی وزارت آموزش و پرورش،” دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)، vol. 1، no. 1، pp. 67–84، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/449906/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button