Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

524
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان تاثیر آموزش معاینات فیزیکی در بخش مهارتهای بالینی در توانمندی دانشجویان پزشکی تبریز در سال 1383

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف: معاینه درست بیمار، نقش مهمی در تشخیص و درمان بیماران دارد. همچنین مهارت انجام معاینه فیزیکی یکی از اجزا حیاتی مهارتهای بالینی مورد نیاز پزشکان بشمار می رود. در این مطالعه اثرات آموزش معاینات فیزیکی در بخش آموزش مهارتهای بالینی بر روی توانایی های عملی دانشجویان پزشکی که بمدت 27 ساعت آموزش در مورد مهارتهای اندازه گیری فشارخون، اندازه گیری تب و نبض و تنفس، اندازه گیری قد و وزن و BMI در بزرگسالان، فرمهای پایش و اندازه گیری قد و وزن کودکان، معاینات اعصاب، معاینات گوش و حلق و بینی، معاینات ریه، معاینات واژینال و سینه ها، معاینات بارداری، که سه ماه بعد از آموزش و حضور در بخش مورد بررسی قراردادیم.روش و ابزار: در این مطالعه توصیفی 53 نفر از دانشجویان پزشکی که در بخش مهارتهای بالینی آموزش دیده و دوره کار آموزی خود را پس از سه ماه آموزش شروع کرده بودند انتخاب شدند. پرسشنامه ای بر اساس روش خودسنجی و با استفاده از مقیاس لیکرت (از بسیار کم=1 تا بسیار زیاد=6) تهیه و برای جمع آوری داده ها بین دانشجویان توزیع گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با روش آماری– توصیفی انجام شده است.نتایج: بر اساس یافته ها میانگین امتیاز استاندارد شده در مورد تاثیر آموزش در بخش مهارتهای بالینی در مهارت معاینات فیزیکی10/16 ± 99/52 بود. مقدارعددی صدک بیست وپنج 3/43، صدک پنجاه 33/53 و صدک هفتادوپنج 22/62 امتیاز بود.نتیجه گیری: ادغام آموزش مهارتهای بالینی و برنامه های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی، اساسی را برای دانشجویان پزشکی فراهم می نمایند تا بتوانند معاینات فیزیکی را بدرستی انجام داده و عملکرد حرفه ای با کیفیت و قابل قبولی را از خود نشان دهند که این خود به افزایش میزان رضایت بیماران و کاهش هزینه های خدمات بهداشتی- درمانی خانواده ها و جوامع منجر خواهد شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    غفاری، رضا، حسن زاده سلماسی، سوسن، امینی، ابوالقاسم، صفایی، ناصر، صداقت، کامران، و نوری اصل، حمیده. (1384). بررسی میزان تاثیر آموزش معاینات فیزیکی در بخش مهارتهای بالینی در توانمندی دانشجویان پزشکی تبریز در سال 1383. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/450630/fa

    Vancouver: کپی

    غفاری رضا، حسن زاده سلماسی سوسن، امینی ابوالقاسم، صفایی ناصر، صداقت کامران، نوری اصل حمیده. بررسی میزان تاثیر آموزش معاینات فیزیکی در بخش مهارتهای بالینی در توانمندی دانشجویان پزشکی تبریز در سال 1383. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/450630/fa

    IEEE: کپی

    رضا غفاری، سوسن حسن زاده سلماسی، ابوالقاسم امینی، ناصر صفایی، کامران صداقت، و حمیده نوری اصل، “بررسی میزان تاثیر آموزش معاینات فیزیکی در بخش مهارتهای بالینی در توانمندی دانشجویان پزشکی تبریز در سال 1383،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/450630/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا