مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

654
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر استاندارد سازی شیوه آموزشی و ارزیابی در ارتقا سطح یادگیری مهارتهای بالینی ویژه بخش زنان در دانشجویان دوره کار آموزی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، در سال 1382

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف: اهمیت فراگیری مهارتهای بالینی، انجام معاینات و برخی پروسیجرها برای دانشجویان پزشکی و تاثیر آن بر کارایی واقعی پزشکان آینده در تشخیص های بالینی و نجات جان بیماران و در نهایت ارتقا سطح سلامت جامعه بر کسی پوشیده نیست. شناخت و دستیابی به متدهای موثرتر آموزشی در زمینه ارتقا سطح یادگیری فراگیران، باتوجه به آموزش های سنتی فعلی و عدم توجه کافی به آموزش مهارتها می تواند جزو مهمترین اقدامات سیستم آموزشی در دانشگاهها باشد.روش و ابزار: این مطالعه یک مطالعه تجربی، مداخله ای، از نوع field trial می باشد. جامعه آماری شامل کلیه کارآموزان بخش زنان در سال 81 تا پایان 82 بوده اند که اولین دوره شرکت آنان در این بخش آموزشی بوده است. از مجموع 73 نفر، تعداد 42 نفر در گروه کنترل (که تحت آموزش معمول بخش قرار گرفتند) و 31 نفر در گروه مداخله (با انجام شیوه طراحی شده استاندارد آموزشی) قرار گرفتند. ابتدا از مجموع 20 مهارت عملی بخش زنان، 7 مورد با نظر کارشناسی اساتید انتخاب و پس از تهیه چک لیستهای مهارت سنجی و امتیازدهی (بارم بندی) ریز اقدامات مربوط به انجام هر مهارت (طبق نتیجه سنجی اساتید)، مهارت افراد به صورت قبل و بعد از آموزش معمول بخش (برای گروه کنترل) و قبل و بعد از آموزش استاندارد شده (برای گروه مداخله) تکمیل گردید. میزان ارتقا سطح امتیازات انجام مهارتها نشانگر تاثیر خاص آن آموزش بوده و نتایج بر اساس آزمون های آماری چون t- student،paired t- test  و من ویتنی توسط نرم افزار SPSS آنالیز شد.نتایج: در مجموع 73 نفر، 1/53% (38 نفر) پسر و بقیه دختر بودند. میانگین سنی در گروه کنترل (6/ (24/7±1و در گروه مداخله (9/ (24/4±0بوده و اختلاف معنی داری در رابطه با توزیع سنی وجود نداشت (495/0=P) انجام آزمون Paired t-test به تفکیک مهارتها در هر گروه کنترل و مداخله به صورت مقایسه قبل و بعد از آموزش، با (000/(P=0 معنی دار بود. مقایسه میزان ارتقا در امتیازات در دو گروه کنترل و مداخله طبق آزمونهای t-test و من ویتنی در تمامی مهارتها (شامل، سمع FHR ، تعیین F.H ، گرفتن پاپ اسمیر، IUD گذاری، توشه واژینال و معاینه دو دستی و معاینه کامل پستان) معنی دار بوده و تنها در مهارت سوم (انجام مانورهای لئوپولد)، با (118/P=0) غیر معنی دار بود. در مقایسه مجموع هفت مهارت روی هم رفته در دو گروه مداخله و کنترل طبق آزمون t و من ویتنی ارتقا سطح امتیازات با (000/P=0) معنی دار بود.نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه تاثیر آموزش به روش استاندارد و مرحله بندی شده در حد قابل قبولی می تواند در افزایش سطح یادگیری مهارتهای بالینی موثر باشد. بنابراین می توان بر این مطلب تاکید نمود که تاکید و توجه کافی در آموزش عملی مهارتها به همراه توضیح مرحله ای و بیان اهمیت هر یک از ریز اقدامات انجام آنها به صورت تئوری، می تواند به طور قابل توجهی میزان یادگیری مهارتها را ارتقا دهد. با درک اهمیت یادگیری موثر مهارتهای بالینی برای یک پزشک، می توان منظور کردن این مطلب در برنامه آموزشی را در حد یک ضرورت بیان نمود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شاه غیبی، شعله، پولادی، آرش، بهرام رضایی، مژده، و فرهادی فر، فریبا. (1384). بررسی تاثیر استاندارد سازی شیوه آموزشی و ارزیابی در ارتقا سطح یادگیری مهارتهای بالینی ویژه بخش زنان در دانشجویان دوره کار آموزی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان, در سال 1382. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/450635/fa

    Vancouver: کپی

    شاه غیبی شعله، پولادی آرش، بهرام رضایی مژده، فرهادی فر فریبا. بررسی تاثیر استاندارد سازی شیوه آموزشی و ارزیابی در ارتقا سطح یادگیری مهارتهای بالینی ویژه بخش زنان در دانشجویان دوره کار آموزی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان, در سال 1382. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/450635/fa

    IEEE: کپی

    شعله شاه غیبی، آرش پولادی، مژده بهرام رضایی، و فریبا فرهادی فر، “بررسی تاثیر استاندارد سازی شیوه آموزشی و ارزیابی در ارتقا سطح یادگیری مهارتهای بالینی ویژه بخش زنان در دانشجویان دوره کار آموزی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان, در سال 1382،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/450635/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button