مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

771
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عوامل موثر در تغییر برنامه آموزشی موجود به PBL

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف: بررسی های انجام شده در نظام آموزشی فعلی نشان داد که نظام فعلی آموزشی دارای نقاط ضعفی از جمله غیر قابل انعطاف بودن آن در مقابل تغییرات بوده است.در طول دهه 1980، سازمان بهداشت جهانی با هدف تغییر جهت سیاستهای بهداشتی، دانشگاهها را تحت کنترل قرار داد و با تمرکز بر آموزش حرفه پزشکی و پیرا پزشکی سه مرحله را برای تغییر آموزش علوم پزشکی معرفی نمود: تعریف و ارزشیابی کیفیت آموزش پزشکی، اجرای راهبردهای تغییر و نظارت بر پیشرفت تغییر.از آن پس طیف وسیعی از مسایل که بر آموزش علوم پزشکی تاثیر می گذارد بررسی شد و رویکردهای جدیدی مطرح شد که PBL از آن جمله بود هدف این مقاله بررسی عوامل موثر بر تغییر برنامه آموزشی به PBL می باشد.روش و ابزار: روش این مطالعه مقالات و متون موجود پیرامون مولفه های موثر بر تغییر برنامه آموزشی به  PBLمی باشد.نتایج: نتایج بررسی های انجام شده نشان داد که در اجرای روش PBL ، تشویق و حمایت مسوولین اجرایی مساله ای اساسی است و از آنجا که اجرای روش PBL مستلزم تغییر نگرش اساتید از آموزش استاد محور به دانشجو محور است، جلب حمایت و نظر اساتید در مورد این روش نیز عامل مهمی است که تعیین کننده موفقیت این روش است. نتایج تحقیقات دیگر نشان می دهد که اکثر دانشجویان به روش  PBLعلاقمند هستند علاقه دانشجویان و حمایت از آنان می تواند مشوق اساتید و سایر دانشجویان در پذیرفتن این روش باشد. از آنجا که در  PBLنقش دانشجو در دریافت مطالب درسی و مطالعه آنها فعالتر است باید وقت کافی به منظور تامین این هدف به او داده شود. صرف نظر از سطح اجرای PBL در برنامه آموزشی، مساله مهم ارزیابی دقیق نتایج و نحوه اجراست تا بتدریج مشکلات موجود رفع شده تجارب بیشتری در این زمینه کسب شود، شواهد اندکی وجود دارد که نشان دهد مربی یک ارزیاب موثر در مورد عملکرد دانشجویان است اکثر مربیان صرفا قادرند سطح دانش دانشجویان را ارزیابی کنند. اغلب محققان در این رابطه اتفاق نظر دارند که دانشکده می بایست نقش تسهیل کننده و حمایتی در اجرای برنامه PBL داشته باشد اما کلمه تسهیل کردن دارای تفاسیر و تعابیرگوناگونی است و فرایند آموزش و مربیگری و هم فرایند یادگیری همراه با مربی را در بر دارد.نتیجه گیری: خواه انگیزه اجرای PBL از هیات اجرایی ناشی شود، خواه اساتید یا دانشجویان، مساله مهم همواره همکاری هر سه گروه با همدیگر و تلاش در ارتقای مهارت اساتید است. در فرایند طراحی و اجرای برنامه  PBL، توجه به نکات زیر لازم است: در نظر گرفتن زمان آموزشی کافی، تهیه منابع یادگیری،در نظر گرفتن اساتید کافی و دادن آموزش کافی به آنان در جهت کسب مهارتهای لازم برای یک راهنما، وجود اهداف واضح و روشهای ارزیابی مناسب، توجیه کردن اساتید و دانشجویان، برگزاری کارگاههای مکرر برای اساتید در جهت معرفی  PBLو یا ارزیابی تجارب انجام شده.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حاجی زاده، شایسته، و دل آرام، معصومه. (1384). عوامل موثر در تغییر برنامه آموزشی موجود به PBL. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/450643/fa

    Vancouver: کپی

    حاجی زاده شایسته، دل آرام معصومه. عوامل موثر در تغییر برنامه آموزشی موجود به PBL. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/450643/fa

    IEEE: کپی

    شایسته حاجی زاده، و معصومه دل آرام، “عوامل موثر در تغییر برنامه آموزشی موجود به PBL،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/450643/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button