مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

715
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی عوامل موفقیت و بازدارنده یادگیری بر مبنای مساله (PBL) از دید دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف: آموزش ویادگیری بر مبنای مساله (PBL) یک روش آموزشی مبتنی بر کسب فعال اطلاعات از طریق تشریح و تجزیه تحلیل مسایل و کوشش برای رسیدن به پاسخ آنهاست.هدف این مطالعه تعیین عوامل موفقیت و باز دارنده یادگیری برمبنای مساله از دید دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری بوده است.روش و ابزار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی است. نمونه مورد مطالعه 55 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد پرستاری بودند که در طی سالهای 83-76 در دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، پس از گذراندن یکسال تحصیلی، به روش سرشماری  censusوارد مطالعه شدند. با توجه به ویژگیهای ارشد پرستاری که به صورت گروه کوچک 11- 5 نفره تشکیل میشود، تجربه آموزش با الگوی تدریس دانشجو محوری همچنین گذراندن واحد درسی فنون تدریس در ابتدای دوره و کسب اطلاعات کافی در مورد این سبک آموزش و یادگیری بر مبنای مساله، جمعیت هدف مطالعه را تشکیل دادند. جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه بود که پس از کسب روایی مطلوب و تعیین ثبات درونی (ضریب آلفا کرونباخ 76/ (r= 0انجام شد. داده ها با نر افزار spss مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.نتایج: اکثریت دانشجویان (89%) آموزش بر روش مذکور را به روشهای سنتی ترحیح می دادند. مهمترین عوامل موفقیت را به ترتیب ؛ فعال و مولد بودن در یادگیری (90%)، رشد توانایی یادگیری مشارکتی (87%) مفهوم مثبت از خود به عنوان یک یادگیرنده (83%)، رشد توانایی تفکر انتقادی(80%)، رشد توانایی مطالعه مستقل(79%)بیان کردند. همچنین مواردی از جمله کمبود منابع آموزشی کافی (92%)، عدم وجود همکاری کافی برای کار گروهی(86%)، اتلاف وقت بدلیل نبود امکانات کافی (81%) و کمبود هدایت کافی در دستیابی و استفاده از منابع (66%) از عوامل عمده باز دارنده موفقیت خود در این روش آموزشی اعلام نمودند.در بررسی عوامل زمینه ای سن، جنس، تاهل، معدل و دوره آموزشی) با نظرات دانشجویان تفاوت معنی داری مشاهده نگردید.نتیجه گیری: استراتژی آموزشی که به صورت بحث و تبادل نظر در گروههای کوچک، بر مبنای دانشجو محوری و هدایت مدرس بر اساس برنامه ریزی مدون اجرا می شود، فرصت یادگیری بیشتری برای دانشجویان فراهم می سازد. این مهم نیازمند تدارک نمودن امکانات و ضرورتهای اولیه است که دانشجویان به آنها اشاره نموده اند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نوحی، عصمت. (1384). بررسی عوامل موفقیت و بازدارنده یادگیری بر مبنای مساله (PBL) از دید دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/428240/fa

    Vancouver: کپی

    نوحی عصمت. بررسی عوامل موفقیت و بازدارنده یادگیری بر مبنای مساله (PBL) از دید دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/428240/fa

    IEEE: کپی

    عصمت نوحی، “بررسی عوامل موفقیت و بازدارنده یادگیری بر مبنای مساله (PBL) از دید دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/428240/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button