مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

666
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین شاخص های سنجش کارایی درونی در حوزه آموزش بالینی در دانشگاه های علوم پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف: فرآیند بررسی و تعیین کیفیت و کارایی درونی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، با استفاده از مولفه ها و شاخص های عملکردی مورد توجه روز افزون قرار گرفته است. شاخص های کارایی درونی در دانشگاه ها قادر خواهند بود با اندازه گیری نسبت درون دادها و فرآیندها به برون دادها، کیفیت ها را در قالب کمیت ها نشان داده و به اعداد و ارقام تبدیل نمایند. با توجه به آنکه دانشگاه های ما در حال حاضر فاقد یک نظام ارزشیابی مدون، علمی  و نهادینه می باشند، بایستی شاخص های مناسب و استاندارد منطبق با شرایط کشور تدوین گردیده و پس از تایید، جهت ارزیابی دانشگاه های علوم پزشکی مورد استفاده قرار گیرند.روش و ابزار: پژوهش حاضر یک تحقیق بنیادی کاربردی بوده که به روش توصیفی از نوع پیمایشی با هدف جمع آوری و تدوین شاخص های آموزش بالینی در دانشگاه های علوم پزشکی صورت گرفته است. در این مطالعه ابتدا به جمع آوری و استخراج شاخص های عملکردی در آموزش بالینی در ایران و جهان نموده و سپس با در نظر گرفتن اهداف استراتژیک آموزش بالینی و بررسی کلیه مقالات و کتب موجود در این زمینه مجموعه ای مشتمل بر 45 شاخص آموزش بالینی جمع آوری گردیده و سپس بصورت Panel expert در اختیار تعدادی از صاحبنظران و کارشناسان امور آموزش پزشکی قرار گرفت. در تدوین شاخص ها 4 ملاک اصلی یعنی قابل اندازه گیری بودن، قابل ارزیابی بودن، قابل برنامه ریزی بودن و مناسب بودن برای ارتقا کیفیت آموزش بالینی در دانشگاه های علوم پزشکی مدنظر قرار گرفته است. پس از اعمال نظر صاحبنظران و حذف و تعدیل نهایتا بر 15 شاخص توافق نظر حاصل گردید و بدلیل تخصصی بودن پژوهش، شاخص ها در اختیار 30 تن از صاحبنظران و کارشناسان فن در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که بصورت هدفمند برگزیده شده بودند، جهت اعتبار سنجی قرار گرفت.نتایج: پس از جمع آوری نظرات داده ها در جداول توزیع فراوانی در سه سطح کاملا مناسب، نسبتا مناسب و نامناسب بصورت درصد محاسبه گردید. نتایج بیانگر آن است که تمامی  شاخص های تدوین شده از نظر صاحبنظران در سطح مطلوب ارزیابی شده و برای سنجش کارایی درونی در حوزه آموزش بالینی مناسب می باشند.نتیجه گیری: حوزه آموزش بالینی بعنوان یک حوزه اختصاصی و ارزشمند، وجه تمایز سایر دانشگاه ها با دانشگاه علوم پزشکی بوده و تعیین استانداردهای آموزشی و تدوین شاخص های سنجش کارایی درونی در حوزه آموزش بالینی، مطابق با شرایط فرهنگی آموزشی کشور می تواند علاوه بر یاری رساندن به برنامه ریزان و سیاستگزاران در چگونگی ارزشیابی مراکز و موسسات آموزش بالینی، بعنوان یک راهکار مهم، موثر و لازم الاجرا در جهت افزایش کیفیت آموزش بالینی در دانشگاه های علوم پزشکی گام بردارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دادمان، میترا، یوسفی، علیرضا، و یارمحمدیان، محمدحسین. (1384). تدوین شاخص های سنجش کارایی درونی در حوزه آموزش بالینی در دانشگاه های علوم پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/450652/fa

    Vancouver: کپی

    دادمان میترا، یوسفی علیرضا، یارمحمدیان محمدحسین. تدوین شاخص های سنجش کارایی درونی در حوزه آموزش بالینی در دانشگاه های علوم پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/450652/fa

    IEEE: کپی

    میترا دادمان، علیرضا یوسفی، و محمدحسین یارمحمدیان، “تدوین شاخص های سنجش کارایی درونی در حوزه آموزش بالینی در دانشگاه های علوم پزشکی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/450652/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button