مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

716
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

156
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر ناهنجاری های سندرمی و غیرسندرمی بر رشد مهارت های گفتار و زبان در سندرم تریچرکولینز

صفحات

 صفحه شروع 133 | صفحه پایان 140

چکیده

 زمینه: سندرم تریچرکولینز یک عارضه جمجمه ای صورتی مادرزادی با ناهنجاری های متعدد و پیچیده است. بخش های درگیر در این سندرم شامل فک فوقانی و تحتانی, چشم ها, گوش خارجی و میانی, و نرمکام است و کم شنوایی انتقالی دوطرفه ناشی از بدشکلی های گوش میانی و خارجی, رایج است. ویژگی های این سندرم, خطرات ویژه ای را برای رشد ارتباطی کودکان مبتلا به همراه دارد. در مطالعه حاضر, ویژگی های زبانی و گفتاری یک کودک فارسی زبان مبتلا به این سندرم ارائه می گردد.مورد: بیمار, دختری هشت ساله مبتلا به سندرم تریچرکولینز همراه با افت شنوایی انتقالی متوسط دوطرفه ناشی از آترزی مجرای خارجی گوش بود. طی ارزیابی های گفتار و زبان, پرخیشومی متوسط, خطاهای جبرانی تولید, و نقایص صرفی-نحوی متعدد در گفتار او مشاهده شد. تولید 13 واج, حداقل در یک موقعیت دچار اختلال بود. همچنین کودک در گفتار خود از 22 نوع فرآیند واجی استفاده می نمود که بسیاری از آنها در زمره فرآیندهای طبیعی قرار نداشتند و برخی نیز فرآیندهایی بودند که در کودکان هنجار فارسی زبان تا قبل از سه سالگی از بین می روند.نتیجه گیری: افت شنوایی متوسط, اختلال نرمکامی-حلقی, نقایص فکی-دندانی, نقص توجه/بیش فعالی, و همچنین عوامل محیطی منجر به اختلالات شدید زبانی و گفتاری شده بود و بر عملکرد تحصیلی کودک نیز موثر بود. پرخیشومی متوسط, خطاهای جبرانی متعدد و کاربرد بیش ازحد و غیرطبیعی فرآیندهای واجی که قابلیت وضوح گفتار کودک را تحت تاثیر قرار داده بود, یافته هایی هستند که در منابع مختلف به عنوان ویژگی های گفتاری و زبانی رایج مرتبط با سندرم تریچرکولینز مطرح نشده اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پورجواد، مرضیه. (1390). بررسی تاثیر ناهنجاری های سندرمی و غیرسندرمی بر رشد مهارت های گفتار و زبان در سندرم تریچرکولینز. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، 20(2 (پیاپی 36))، 133-140. SID. https://sid.ir/paper/453461/fa

    Vancouver: کپی

    پورجواد مرضیه. بررسی تاثیر ناهنجاری های سندرمی و غیرسندرمی بر رشد مهارت های گفتار و زبان در سندرم تریچرکولینز. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research[Internet]. 1390؛20(2 (پیاپی 36)):133-140. Available from: https://sid.ir/paper/453461/fa

    IEEE: کپی

    مرضیه پورجواد، “بررسی تاثیر ناهنجاری های سندرمی و غیرسندرمی بر رشد مهارت های گفتار و زبان در سندرم تریچرکولینز،” (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، vol. 20، no. 2 (پیاپی 36)، pp. 133–140، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/453461/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button