مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,608
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

599
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه نظام ارزش ها با هویت ملی دانش آموزان مطالعه موردی: دانش آموزان پسر و دختر مقطع متوسطه شهر تهران 1388-1389

صفحات

 صفحه شروع 3 | صفحه پایان 25

چکیده

 هدف کلی این پژوهش بررسی رابطه نظام ارزش ها با هویت ملی دانش آموزان است. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1389 است. حجم نمونه طبق اصول علمی 330 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحل های انتخاب شد. جهت جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه استفاده شد:الف) نظام ارزش های آلپورت, ورنون و لیندزی, شامل 45 سوال که شش مولفه ارزشی (نظری, اقتصادی, سیاسی, اجتماعی, زیبایی شناسی و مذهبی) را می سنجد.ب) پرسشنامه هویت ملی که شامل 37 سوال پنج گزینه ای و دارای هفت بعد هویتی (اجتماعی, تاریخی, جغرافیایی, سیاسی, دینی, فرهنگی و زبانی) است.اطلاعات و داده ها جمع آوری شد و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که:1. از روی نمرات نظام ارزشی دانش آموزان می توان هویت ملی آنها را پیش بینی کرد. قدرت پیش بینی ارزش های مذهبی و ارزش های اقتصادی بیشتر از ارزش های نظری, هنری, اجتماعی و سیاسی است.2. مقایسه میانگین نمرات ارزش ها, موید آن است که در ارزش های هنری و اجتماعی دانش آموزان دختر بیشتر از پسران و در مقابل در ارزش های نظری, اقتصادی, مذهبی و سیاسی دانش آموزان پسر بیشتر از دختران هستند. تفاوت معناداری در ارزش های اجتماعی و مذهبی دختران با پسران مشاهده نشد.3. مقایسه میانگین نمرات هویت دانش آموزان نشان دهنده آن است که هویت اجتماعی, تاریخی و زبانی دانش آموزان پسر از دختران قویتر و در هویت های سیاسی و جغرافیایی دختران قویتر از پسران هستند, ولی این تفاوت در هویت ملی, دینی, جغرافیایی و فرهنگی معنادار نمی باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عبایی کوپایی، محمود، احقر، قدسی، و رمضان پور، فریبا. (1389). رابطه نظام ارزش ها با هویت ملی دانش آموزان مطالعه موردی: دانش آموزان پسر و دختر مقطع متوسطه شهر تهران 1388-1389. مطالعات ملی، 11(4 (44))، 3-25. SID. https://sid.ir/paper/453845/fa

    Vancouver: کپی

    عبایی کوپایی محمود، احقر قدسی، رمضان پور فریبا. رابطه نظام ارزش ها با هویت ملی دانش آموزان مطالعه موردی: دانش آموزان پسر و دختر مقطع متوسطه شهر تهران 1388-1389. مطالعات ملی[Internet]. 1389؛11(4 (44)):3-25. Available from: https://sid.ir/paper/453845/fa

    IEEE: کپی

    محمود عبایی کوپایی، قدسی احقر، و فریبا رمضان پور، “رابطه نظام ارزش ها با هویت ملی دانش آموزان مطالعه موردی: دانش آموزان پسر و دختر مقطع متوسطه شهر تهران 1388-1389،” مطالعات ملی، vol. 11، no. 4 (44)، pp. 3–25، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/453845/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button