Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,161
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

328
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش بر اصلاح سبک زندگی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی دارای اضافه وزن شهرستان ارومیه درسال 1388

صفحات

 صفحه شروع 290 | صفحه پایان 295

چکیده

 مقدمه: تعداد زیادی از دانش آموزان دارای اضافه وزن در کشورهای جهان سوم به دلیل فقدان آموزش دچار عوارض جسمی و روانی می گردند. هدف از مطالعه حاضر تعیین تاثیر آموزش بر اصلاح سبک زندگی دانش آموزان دختر دارای اضافه وزن در مقطع ابتدایی شهرستان ارومیه در سال 1388 بود.روش ها: در این پژوهش نیمه تجربی, ابتدا دانش آموزان با استفاده از متر و وزنه و منحنی صدک نمایه توده بدنی(BMI)  برای دختران 18-2 سال ارزیابی شده و افراد با نمایه توده بدنی بیشتر از 85% به عنوان اضافه وزن تلقی شدند. خصوصیات دموگرافیک و سبک زندگی (مانند عادات و سرعت غذا خوردن, خوردن تنقلات, نوع و میزان فعالیت فیزیکی) با استفاده از پرسشنامه محقق ساز جمع آوری گردید. سپس آموزش سبک صحیح زندگی در 6 جلسه 1 ساعتی به دانش آموزان داده شد. یک ماه پس از آخرین جلسه آموزشی ارزیابی مجدد با همان فرم اولیه انجام گرفت. آزمون های آماری مورد استفاده ویلکاکسون و تی زوج بودند.یافته ها: در انتهای بررسی اولیه, 95 دانش آموز دختر مقطع ابتدایی با BMI بالای 85% انتخاب شدند. اکثر شرکت کنندگان 10.5-11 سال سن داشتند. میانگین نمره سبک زندگی قبل از آموزش 17.31±46.24 بود که بعد از آموزش 13.64±56.33 شد. آموزش ما بر مواردی چون خوردن در هنگام تماشای تلویزیون, خوردن تنقلات, بازی با رایانه هنگام فراغت اثر معنی دار و اصلاح کننده رفتار داشت (P£0.05). ولی تاثیر معنی داری در انجام ورزش علاوه بر فعالیت بدنی روزانه و یا ورزش هنگام اوقات فراغت, نداشت (به ترتیب P=0.63 و P=0.25 بود).نتیجه گیری: آموزش سبک صحیح زندگی به دانش آموزان دارای اضافه وزن در سنین مقطع ابتدایی می تواند در اصلاح رفتارهای تغذیه ای آنان مناسب باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فشارکی، محمد، صاحب الزمانی، محمد، و رحیمی، رابعه. (1389). بررسی تاثیر آموزش بر اصلاح سبک زندگی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی دارای اضافه وزن شهرستان ارومیه درسال 1388. مجله دیابت و متابولیسم ایران (مجله دیابت و لیپید ایران)، 9(3 (پیاپی 33))، 290-295. SID. https://sid.ir/paper/454197/fa

    Vancouver: کپی

    فشارکی محمد، صاحب الزمانی محمد، رحیمی رابعه. بررسی تاثیر آموزش بر اصلاح سبک زندگی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی دارای اضافه وزن شهرستان ارومیه درسال 1388. مجله دیابت و متابولیسم ایران (مجله دیابت و لیپید ایران)[Internet]. 1389؛9(3 (پیاپی 33)):290-295. Available from: https://sid.ir/paper/454197/fa

    IEEE: کپی

    محمد فشارکی، محمد صاحب الزمانی، و رابعه رحیمی، “بررسی تاثیر آموزش بر اصلاح سبک زندگی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی دارای اضافه وزن شهرستان ارومیه درسال 1388،” مجله دیابت و متابولیسم ایران (مجله دیابت و لیپید ایران)، vol. 9، no. 3 (پیاپی 33)، pp. 290–295، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/454197/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا