مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

6,787
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,531
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش رفتارهای تغذیه ای و فعالیت های ورزشی برخودکارآمدی دانش آموزان مدارس راهنمایی

صفحات

 صفحه شروع 143 | صفحه پایان 151

چکیده

 سابقه و هدف: تغذیه سالم و فعالیت جسمی منظم, از رفتارهای ارتقا دهنده سلامت هستند, لذا تشویق نوجوانان برای ایجاد رفتارهای تغذیه ای سالم و انجام فعالیت های ورزشی منظم از اولویت های بهداشت عمومی جامعه است. این پژوهش به منظور تعیین تاثیر آموزش رفتارهای تغذیه ای و فعالیت های ورزشی بر خودکارآمدی دانش آموزان مدارس راهنمایی شهر کرمان انجام گرفت.روش بررسی: در این پژوهش نیمه تجربی, تعداد 120 نفر از دانش آموزان مقاطع اول تا سوم مدارس راهنمایی دولتی و غیرانتفاعی به روش تصادفی–خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و سپس به دو گروه تجربی و شاهد تقسیم گردیدند. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه بود. ابتدا آزمون اولیه به عمل آمد. سپس 8 جلسه 60 دقیقه ای برنامه آموزشی در مورد تغذیه سالم و فعالیت های ورزشی و اهمیت آنها, به روش سخنرانی, پرسش و پاسخ و در اختیار قرار دادن جزوه آموزشی برای گروه تجربی اجرا گردید. سپس داده ها در قبل و بعد از مداخله در گروه تجربی با گروه شاهد مقایسه شدند و برای دستیابی به اهداف پژوهش, از روش های آماری t زوجی, مان ویتنی- U, ویلکاکسون, کای دو, فیشر و تی مستقل استفاده گردید.یافته ها: بین خودکارآمدی کلی در تمام حیطه های رفتارهای تغذیه ای, گروه تجربی با میانگین 10.59±38.92 و گروه شاهد 0.33±1.78- و خودکارآمدی کلی فعالیت های ورزشی, گروه تجربی با میانگین 6.01±15.97 و گروه شاهد 1.5±0.87-, اختلاف معنی دار آماری وجود داشت (p=0.0001) و در زمینه ارتقا خودکارآمدی به دنبال آموزش رفتارهای تغذیه ای و فعالیت های ورزشی نیز اختلاف آماری معنی داری بین دو گروه تجربی و شاهد دیده شد (p=0.0001).نتیجه گیری: آموزش رفتارهای تغذیه ای و فعالیت های ورزشی برخودکارآمدی دانش آموزان تاثیر مثبت دارد, لذا انجام مداخلات آموزشی جهت ارتقا خودکارآمدی در زمینه های مختلف بهداشتی و پیشگیری ضروری است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

صفوی، محبوبه، یحیوی، سیدحسین، و پوررحیمی، مهتاش. (1391). بررسی تاثیر آموزش رفتارهای تغذیه ای و فعالیت های ورزشی برخودکارآمدی دانش آموزان مدارس راهنمایی. علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، 22(2)، 143-151. SID. https://sid.ir/paper/98714/fa

Vancouver: کپی

صفوی محبوبه، یحیوی سیدحسین، پوررحیمی مهتاش. بررسی تاثیر آموزش رفتارهای تغذیه ای و فعالیت های ورزشی برخودکارآمدی دانش آموزان مدارس راهنمایی. علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی[Internet]. 1391؛22(2):143-151. Available from: https://sid.ir/paper/98714/fa

IEEE: کپی

محبوبه صفوی، سیدحسین یحیوی، و مهتاش پوررحیمی، “بررسی تاثیر آموزش رفتارهای تغذیه ای و فعالیت های ورزشی برخودکارآمدی دانش آموزان مدارس راهنمایی،” علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، vol. 22، no. 2، pp. 143–151، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/98714/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button