مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

475
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

139
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی الکتروفیزیولوژیک و رفتاری شنوایی کودکان مبتلا به دایپلژی اسپاستیک

صفحات

 صفحه شروع 2 | صفحه پایان 8

چکیده

 زمینه و هدف: بروز بالای اختلالات گفتاری در کودکان مبتلا به فلج مغزی ممکن است با نقص در پردازش محرک شنوایی در ارتباط باشد. از این رو ضروری است تا با استفاده از آزمون های الکتروفیزیولوژیک و رفتاری شنوایی, وجود هرگونه آسیب محیطی و مرکزی سیستم شنوایی مورد بررسی دقیق قرار گیرد.روش بررسی: در این مطالعه مقطعی, 15 کودک مبتلا به دایپلژی اسپاستیک با میانگین سنی 5.77 و انحراف معیار 2.26 سال و 15 کودک هنجار با میانگین سنی 5.33 و انحراف معیار 1.80 سال, تحت آزمون های ادیومتری تن خالص, ایمیتانس و پاسخ های شنوایی ساقه مغز قرار گرفتند و نتایج دو گروه با یکدیگر مقایسه گردید.یافته ها: آستانه های شنوایی و وضعیت گوش میانی در افراد مورد مطالعه در محدوده هنجار قرار داشت. اما در غالب موارد, هنگام ثبت رفلکس دگرسویی, آستانه ها افزایش نشان داد. مقایسه زمان نهفتگی مطلق و بین موجی پاسخ های شنوایی ساقه مغز در دو گروه مورد و شاهد, حاکی از افزایش معنی دار زمان نهفتگی امواج انتهایی, به ویژه موج V بود (P=0.04) که در نتیجه آن, فاصله بین موجی III-V(P=0.02) نیز افزایش چشمگیری نسبت به گروه شاهد نشان داد.نتیجه گیری: به نظر می رسد اختلالات عصبی به خصوص در مسیر پلی- مشبکی- نخاعی و هسته های پلی- مشبکی و قسمت های بالایی پل که مجاور با هسته های شنوایی نوار جانبی و برجستگی تحتانی قرار دارند موجب به هم ریختگی هم زمانی عصبی و افزایش زمان نهفتگی امواج انتهایی پاسخ های برانگیخته شنوایی می شود. همچنین نقص عملکرد در مراکز مولد امواج پاسخ های برانگیخته شنوایی در این کودکان نیز می تواند در این امر دخیل باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضازاده، نیما، اکبری، مهدی، احدی، محسن، کریمی، حسین، علی آبادی، فرانک، و کمالی، محمد. (1390). بررسی الکتروفیزیولوژیک و رفتاری شنوایی کودکان مبتلا به دایپلژی اسپاستیک. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، 20(1 (پیاپی 35))، 2-8. SID. https://sid.ir/paper/455608/fa

    Vancouver: کپی

    رضازاده نیما، اکبری مهدی، احدی محسن، کریمی حسین، علی آبادی فرانک، کمالی محمد. بررسی الکتروفیزیولوژیک و رفتاری شنوایی کودکان مبتلا به دایپلژی اسپاستیک. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research[Internet]. 1390؛20(1 (پیاپی 35)):2-8. Available from: https://sid.ir/paper/455608/fa

    IEEE: کپی

    نیما رضازاده، مهدی اکبری، محسن احدی، حسین کریمی، فرانک علی آبادی، و محمد کمالی، “بررسی الکتروفیزیولوژیک و رفتاری شنوایی کودکان مبتلا به دایپلژی اسپاستیک،” (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، vol. 20، no. 1 (پیاپی 35)، pp. 2–8، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/455608/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button