Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    1 (پیاپی 35)
  • صفحات: 

    2-8
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    485
  • دانلود: 

    140
چکیده: 

زمینه و هدف: بروز بالای اختلالات گفتاری در کودکان مبتلا به فلج مغزی ممکن است با نقص در پردازش محرک شنوایی در ارتباط باشد. از این رو ضروری است تا با استفاده از آزمون های الکتروفیزیولوژیک و رفتاری شنوایی، وجود هرگونه آسیب محیطی و مرکزی سیستم شنوایی مورد بررسی دقیق قرار گیرد.روش بررسی: در این مطالعه مقطعی، 15 کودک مبتلا به دایپلژی اسپاستیک با میانگین سنی 5.77 و انحراف معیار 2.26 سال و 15 کودک هنجار با میانگین سنی 5.33 و انحراف معیار 1.80 سال، تحت آزمون های ادیومتری تن خالص، ایمیتانس و پاسخ های شنوایی ساقه مغز قرار گرفتند و نتایج دو گروه با یکدیگر مقایسه گردید.یافته ها: آستانه های شنوایی و وضعیت گوش میانی در افراد مورد مطالعه در محدوده هنجار قرار داشت. اما در غالب موارد، هنگام ثبت رفلکس دگرسویی، آستانه ها افزایش نشان داد. مقایسه زمان نهفتگی مطلق و بین موجی پاسخ های شنوایی ساقه مغز در دو گروه مورد و شاهد، حاکی از افزایش معنی دار زمان نهفتگی امواج انتهایی، به ویژه موج V بود (P=0.04) که در نتیجه آن، فاصله بین موجی III-V(P=0.02) نیز افزایش چشمگیری نسبت به گروه شاهد نشان داد.نتیجه گیری: به نظر می رسد اختلالات عصبی به خصوص در مسیر پلی- مشبکی- نخاعی و هسته های پلی- مشبکی و قسمت های بالایی پل که مجاور با هسته های شنوایی نوار جانبی و برجستگی تحتانی قرار دارند موجب به هم ریختگی هم زمانی عصبی و افزایش زمان نهفتگی امواج انتهایی پاسخ های برانگیخته شنوایی می شود. همچنین نقص عملکرد در مراکز مولد امواج پاسخ های برانگیخته شنوایی در این کودکان نیز می تواند در این امر دخیل باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 485

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 140 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    1 (پیاپی 35)
  • صفحات: 

    27-35
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    539
  • دانلود: 

    228
چکیده: 

زمینه و هدف: طبق بررسی های انجام شده، وجود کودک ناشنوا و کم شنوا در خانواده، استرس فراوانی برای والدین دارد. مشاوره با والدین افراد کم شنوا و ارایه خدمات توانبخشی مناسب و افزایش رضایت مندی افراد می تواند در کاهش اضطراب آنها مؤثر باشد. این پژوهش درصدد بررسی ارتباط میان رضایت مندی از خدمات شنوایی شناسی و اضطراب والدین کودکان کم شنوا می باشد.روش بررسی: در این مطالعه که به روش توصیفی- تحلیلی انجام شد، 75 نفر از والدین کودکان کم شنوا که حداکثر یک سال از تشخیص کم شنوایی فرزندشان گذشته بود و جهت دریافت خدمات توانبخشی شنوایی به کلینیک های شنوایی شناسی تهران مراجعه کرده بودند انتخاب شدند. روش گردآوری داده ها مصاحبه و ابزار آن دو پرسش نامه سنجش رضایت مندی و اضطراب بود که توسط مادران تکمیل گردید.یافته ها: بین میزان رضایت و اضطراب آشکار و پنهان افراد ارتباطی مشاهده نشد هر چند گروهی که بیشترین میزان رضایت (امتیاز 90-64) را داشتند از پایین ترین میزان اضطراب (امتیاز 20-0) برخوردار بودند. همچنین بین اضطراب آشکار و پنهان ارتباط معنی داری مشاهده شد (P<0.001)، در میان متغیرهای دموگرافیک، تنها محل سکونت تهران یا شهرستان رابطه معنی داری با رضایت مندی و اضطراب نشان داد و افراد شهرستانی به طور معنی داری رضایت کمتر (P=0.002) و اضطراب بیشتری داشتند (P=0.017).نتیجه گیری: با توجه به اینکه نمره رضایت در افراد ساکن تهران نسبت به افراد شهرستانی بالاتر و اضطراب آنها پایین تر بود، نگرانی بیشتر افراد ساکن شهرستان در تداوم دریافت خدمات از محل سکونت خود، عاملی در جهت اضطراب بیشتر و رضایت کمتر آنها عنوان شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 539

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 228 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    1 (پیاپی 35)
  • صفحات: 

    48-53
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    872
  • دانلود: 

    228
چکیده: 

زمینه و هدف: وضوح گفتار به عنوان عامل قابلیت فهم گفتار توصیف می شود. سنجش وضوح گفتار کاربردهای زیادی دارد که تعیین شدت اختلال گفتاری از جمله این موارد است. روش ها و تکالیف گفتاری متفاوتی برای ارزیابی وضوح گفتار مطرح شده است که در بین آنها تکالیف مربوط به شناسایی کلمه از روایی بالایی برخوردار است. هدف از این پژوهش ساخت آزمونی است که وضوح گفتار را در کودکان 3 تا 5 ساله اندازه گیری کند.روش بررسی: در مرحله اول، تعداد زیادی کلمه گردآوری شد. جهت بررسی روایی محتوایی کلمات از 9 نفر از متخصصان گفتاردرمانی و یک نفر زبان شناس نظرسنجی شد. از بین این کلمه ها 34 کلمه که دارای روایی بالاتر از 70 درصد بودند به عنوان کلمه های آزمون انتخاب شدند، سپس تصاویر مربوط به کلمه ها تهیه شده و با همکاری متخصص گفتاردرمانی، تصاویر مناسب کلمات انتخاب شدند. 100 کودک دختر و پسر در محدوده سنی 5-3 سال در این آزمون شرکت کردند. پایایی به روش پایایی بین ارزیاب اجرا شد.یافته ها: نتایج بررسی پایایی نشان از تکرارپذیری آزمون وضوح گفتار، 0.85 و ضریب همبستگی اسپیرمن 0.81 داشت.نتیجه گیری: آزمون وضوح گفتار یک روش سریع جهت ارزیابی وضوح گفتار کودکان 3 تا 5 ساله می باشد. همچنین نتایج داده های آماری نشان می دهد که این آزمون از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 872

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 228 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    1 (پیاپی 35)
  • صفحات: 

    97-106
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    636
  • دانلود: 

    118
چکیده: 

زمینه و هدف: انجام آزمون های تعادلی مرسومی مانند الکترونیستاگموگرافی و ویدئونیستاگموگرافی، به علت آنکه نیاز به بینایی دارد در نابینایان میسر نمی باشد. از آنجا که آزمون پتانسیل عضلانی برانگیخته دهلیزی، نیاز به بینایی ندارد به نظر می رسد آزمون مناسبی برای ارزیابی بخشی از سیستم دهلیزی این افراد باشد. این مطالعه با هدف بررسی میزان وقوع و زمان نهفتگی موج p13 و n23 در نابینایان مادرزادی و افراد بینا انجام شد.روش بررسی: در این مطالعه مقطعی- مقایسه ای، پتانسیل عضلانی برانگیخته دهلیزی با ارایه محرک تن برست 500 هرتز با شدت 95 دسی بل nHL در 20 فرد بینا و 20 فرد نابینای مادرزاد در محدوده سنی 30-18 سال ثبت شد.یافته ها: پاسخ پتانسیل عضلانی برانگیخته دهلیزی در تمامی افراد (100%) مشاهده گردید. میانگین زمان نهفتگی امواج p13 و n23، هر دو گوش، در دو گروه اختلاف آماری معنی داری را نشان نداد (P>0.05).نتیجه گیری: به نظر می رسد شکل گیری مسیر عصبی و قوس رفلکسی پتانسیل عضلانی برانگیخته دهلیزی در افراد نابینا مشابه افراد بینا بوده و رشد این مسیر مستقل از سیستم بینایی صورت می گیرد. از این رو آزمون پتانسیل عضلانی برانگیخته دهلیزی می تواند آزمون مفیدی در ارزیابی عملکرد بخشی از سیستم دهلیزی نابینایان باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 636

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 118 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    1 (پیاپی 35)
  • صفحات: 

    37-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    549
  • دانلود: 

    128
چکیده: 

زمینه و هدف: یکی از آلاینده های شیمیایی که به همراه نویز به وفور در صنعت یافت می شود، مونواکسیدکربن می باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر حفاظتی آنتی اکسیدان ان استیل سیستئین بر عملکرد سلول های مویی خارجی خرگوش های در معرض همزمان نویز و مونواکسیدکربن انجام گرفت.روش بررسی: در این مطالعه مداخله ای، 24 خرگوش نر انتخاب گردیده و پس از ارزیابی مقدماتی گسیل های صوتی حاصل اعوجاج گوش، به طور تصادفی در چهار گروه مجزا قرار گرفتند. گروه ها شامل مواجهه با نویز و دریافت سرم نمکی، مواجهه با نویز و مونواکسیدکربن و دریافت سرم نمکی، مواجهه با نویز و دریافت ان استیل سیستئین، و مواجهه با نویز و مونواکسیدکربن و دریافت ان استیل سیستئین بودند.سپس در دو مرحله، دو ساعت و یک هفته پس از پایان مواجهه، مورد ارزیابی مجدد گسیل های صوتی حاصل اعوجاج گوش قرار گرفتند. داده های حاصل با استفاده از آزمون های آماری t مستقل و t زوجی مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.یافته ها: مواجهه با نویز، مواجهه همزمان با نویز و مونواکسیدکربن، و همچنین استفاده از ان استیل سیستئین در هر دو گروه تغییر معنی داری را در دامنه گسیل های صوتی حاصل اعوجاج گوش ایجاد کرد (P<0.005).نتیجه گیری: نتایج این تحقیق حاکی از آن است که مواجهه همزمان با نویز و مونواکسیدکربن موجب تشدید کم شنوایی ناشی از نویز می گردد و به کارگیری ان استیل سیستئین می تواند از کم شنوایی ناشی از نویز و تشدید آن توسط مونواکسیدکربن جلوگیری کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 549

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 128 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    1 (پیاپی 35)
  • صفحات: 

    55-63
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    2863
  • دانلود: 

    1163
چکیده: 

زمینه و هدف: اختلال یادگیری که به گروهی ناهمگن از اختلال ها اشاره دارد و ممکن است با مشکل در شنیدن، خواندن، نوشتن یا توانایی ریاضی بروز یابد. این کودکان به خاطر مشکل ناکارایی توجه در کلاس با مشکلات تحصیلی زیادی روبه رو می گردند. این پژوهش با هدف مقایسه توجه شنیداری در این گروه از کودکان با گروه عادی انجام گرفته است.روش بررسی: تعداد 27 دانش آموز پسر مبتلا به اختلال یادگیری 9-7 ساله به صورت غیراحتمالی ساده از بین نمونه های در دسترس انتخاب شدند، و 27 دانش آموز پسر عادی به عنوان گروه شاهد وارد این پژوهش شدند. جهت بررسی توجه شنیداری، انتخابی و تقسیم شده، به ترتیب از آزمون های گفتار در نویز فارسی و اعداد دایکوتیک استفاده شد.یافته ها: میانگین امتیاز گفتار در نویز در مقایسه هر دو گوش گروه مبتلا به اختلال یادگیری، در سنین 7 و 8 سال، اختلاف معنی دار با میانگین امتیاز در گروه عادی نشان نداد (P>0.05). در مقایسه بین 9 ساله ها تنها در گوش راست میانگین امتیاز دانش آموزان عادی بیشتر بود (P=0.33). در اعداد دایکوتیک، بین میانگین امتیازها در گوش راست بین دو گروه تفاوت معنی داری مشاهده نشد (P>0.05). اما در سنین 7 و 8 سال در گوش چپ میانگین امتیاز دانش آموزان عادی بیشتر بود (P<0.05).نتیجه گیری: در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری در نسبت سیگنال به نویز مطلوب، توجه شنیداری انتخابی متاثر نمی شود لیکن به نظر می رسد توجه شنیداری تقسیم شده به دلیل عدم رشد کامل سیستم شنوایی مرکزی و یا اختلال پردازش شنیداری مرکزی متاثر می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2863

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1163 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    1 (پیاپی 35)
  • صفحات: 

    74-81
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1113
  • دانلود: 

    215
چکیده: 

زمینه و هدف: مطالعه زبان و شناسایی دقیق و سریع اختلالات و درمان آن از اولویت بالایی برای متخصصان برخوردار است. یکی از روش های بررسی سریع ساختار زبانی، روش تکرار جمله است که جهت اجرا و تجزیه و تحلیل، سریع تر از دیگر روش ها است. هدف از این پژوهش ساخت آزمون تکرار جمله برای اندازه گیری ساختار دستور زبان کودکان 2.5 تا 4 ساله و تعیین روایی و پایایی آن بود.روش بررسی: در چند مرحله، با کمک آسیب شناس گفتار و زبان و زبان شناس، جملاتی مخصوص کودکان 2.5 تا 4 ساله تهیه شد. با نظرسنجی از 10 نفر از استادان، روایی محتوایی جملات بررسی شد. از بین این جملات 41 جمله که دارای روایی بالای 80 درصد بودند به عنوان جملات آزمون انتخاب شد. سپس تصاویر مناسب با جملات تهیه گردید و دوباره نظرسنجی انجام شد. 72 کودک (دختر و پسر) در سه گروه سنی شامل 2.5 تا 3، 3 تا 3.5، 3.5 تا 4 سال، در این آزمون شرکت کردند. پایایی به روش آزمون ـ بازآزمون به فاصله 2 هفته برای همان 72 کودک اجرا شد.یافته ها: شاخص روایی محتوایی جملات نهایی آزمون 80 درصد به دست آمد. میزان تکرارپذیری نسبی کل آزمون 0.95 و خطای معیار اندازه گیری آزمون برابر با 7.45 به دست آمد. همچنین تفاوت بین میانگین های امتیاز کسب شده از جملات آزمون بین گروه های سنی مورد مطالعه معنی دار بود (P<0.001، P<0.001، P=0.014).نتیجه گیری: آزمون تکرار جمله روشی سریع برای اندازه گیری ساختار دستور زبان کودکان 2.5 تا 4 ساله فارسی زبان می باشد. همچنین آزمون از لحاظ محتوایی، روا بوده و پایایی بسیار بالایی دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1113

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 215 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2011
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    1 (35)
  • صفحات: 

    1-8
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    280
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background and Aim: High incidence of speech disorders in children with cerebral palsy could be related to a deficiency in processing of auditory stimuli. So it is vital to check out any peripheral or central disorders in auditory system using behavioral and electrophysiological auditory tests.Methods: In a cross-sectional study, 15 children with spastic diplegia, mean age 5.77, SD 2.26 years, and 15 normal children, mean age 5.33, SD 1.80 years, were tested using pure tone audiometry, immittance and auditory brainstem responses. The results were compared between the two groups.Results: Hearing thresholds and middle ear status were in normal range in all participants; however, contralateral acoustic reflex thresholds were mostly elevated. Comparing absolute latency and interpeak latency intervals of auditory brainstem responses between the two groups, absolute latency interval of later waves, and in specific the V wave, was significantly longer in diplegic children (p=0.04) resulting in a longer III-V interpeak latency intervals (p=0.02).Conclusion: Neurological disorders in ponto-reticulo-spinal pathway, pontine reticular nuclei and upper pons which are adjacent to auditory nuclei of lateral leminiscus and inferior colliculus result in auditory dys-synchrony and increased latency intervals in latter waves of auditory brainstem responses. This could also attributed to functional disorders in wave-generating sites in these patients.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 280

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    1 (پیاپی 35)
  • صفحات: 

    10-15
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1537
  • دانلود: 

    241
چکیده: 

زمینه و هدف: تاثیر بی چون و چرای شنوایی بر فراگیری زبان به ویژه در مراحل ابتدایی تکامل، بر هیچ کس پوشیده نیست، بنابراین هرگونه آسیب شنوایی می تواند بر توانایی زبانی و شناختی اثر بگذارد. این پژوهش با هدف مقایسه شکل گیری مفاهیم اولیه کلامی، غیرکلامی و ریاضی بین کودکان هنجار و کم شنوا انجام گرفت.روش بررسی: در این پژوهش 88 کودک شنوا و کم شنوا، در گروه های سنی 4 تا 6 سال با آزمون محقق ساخته شکل گیری مفاهیم اولیه که بر اساس مقیاس های رشد زبان و شناخت تهیه شده بود مقایسه شدند. کودکان شنوا به صورت تصادفی خوشه ای و گروه کم شنوا به صورت نمونه قابل دسترس انتخاب شدند.یافته ها: تفاوت میانگین نمرات کودکان شنوا و کم شنوا در هر سه طبقه مفاهیم اولیه کلامی، غیرکلامی و ریاضی، و بین تمامی گروه های سنی، از نظر آماری معنی دار بود (P<0.05). تاثیر عامل جنسیت از لحاظ آماری معنی دار نبود (P>0.05). عامل گروه در هر سه طبقه مفاهیم (P<0.001) و عامل سن تنها در مفاهیم ریاضی تاثیر معنی دار داشت (P<0.001).نتیجه گیری: در فرایند آموزش رسمی کودکان کم شنوا لازم است در ابتدا توانایی آنها در درک مفاهیم کلامی، غیرکلامی و ریاضی، و مهارت های شناختی- کلامی مشخص شود، برنامه آموزشی مناسب، متناسب با توانایی این کودکان تنظیم شود. چراکه در بیشتر مواقع برنامه آموزشی بدون اطلاع از چگونگی توانایی های زبانی- شناختی کودک ارایه می شود و به تبع پیشرفت کودک با شکل های روبه رو خواهد شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1537

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 241 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    1 (پیاپی 35)
  • صفحات: 

    17-25
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    919
  • دانلود: 

    147
چکیده: 

زمینه و هدف: بیماران مبتلا به میگرن به طور شایع شکایات دهلیزی را گزارش می نمایند. گاهی حتی در نبود این گونه شکایات، آزمون های نورواتولوژیک در فواصل بین حملات، سردرد نابهنجاری را نشان می دهند که نشانگر اختلال عملکرد دهلیزی تحت بالینی در این بیماران است. جهت ارزیابی بخشی از سیستم دهلیزی در این بیماران، در مطالعه حاضر پتانسیل عضلانی برانگیخته دهلیزی در افراد مبتلا به میگرن و افراد هنجار مقایسه شده است.روش بررسی: افراد مورد مطالعه شامل 25 فرد دچار میگرن و 26 فرد داوطلب هنجار با محدوده سنی 53-20 سال بود. پتانسیل عضلانی برانگیخته دهلیزی با ارایه محرک تن برست 500 هرتز با شدت 95 دسی بل nHL به ثبت رسید.یافته ها: میانگین دامنه و زمان نهفتگی قله p13 در مبتلایان به میگرن به ترتیب کمتر و بیشتر از افراد هنجار به دست آمد که این تفاوت از لحاظ آماری معنی دار بود. به طوری که برای دامنه، در گوش راست و چپ P=0.001 و برای زمان نهفتگی p13، در گوش راست  P=0.004 و در گوش چپ P=0.02به دست آمد. تفاوتی بین میانگین زمان نهفتگی قله n23 و نسبت دامنه در دو گروه مشاهده نگردید (P>0.05).نتیجه گیری: با توجه به مشاهده زمان نهفتگی تاخیر یافته در پاسخ بیماران دچار میگرن، احتمال درگیری نوار دهلیزی- نخاعی در ساقه مغز وجود دارد. با این وجود، به علت محدود بودن تعداد نمونه های مورد بررسی، جهت تعمیم نتایج به کل بیماران دچار میگرن نیاز به تحقیقات گسترده تری می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 919

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 147 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2011
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    1 (35)
  • صفحات: 

    26-35
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    328
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background and Aim: Hearing-impaired children make a lot of stress for the parents. Providing the parents of these children with suitable consultation and rehabilitation services results in increased satisfaction and reduced anxiety level. In this study we investigated the relationship between audiology service satisfaction and level of anxiety in parents of hearing-impaired children.Methods: Seventy-five parents of hearing-impaired children, whose problem was diagnosed during the last year, participated in the study. The mothers were interviewed using satisfaction and anxiety questionnaires.Results: There was no association between level of service satisfaction and parental state and trait anxiety level; however, the group with a higher level of satisfaction (score 64-90) recorded a lower anxiety score (0-20). There was also a significant association between parental state and trait anxiety level (p<0.001). Considering the demographic data, only the living place (Tehran compared with other provinces) showed a significant association with satisfaction and anxiety levels; people living in small provinces had a significantly less satisfaction level (p=0.002) and a more anxiety score (p=0.017).Conclusion: Lack of durability of services was the concern of people living in small provinces which resulted in being more anxious and less satisfied.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 328

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2011
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    1 (35)
  • صفحات: 

    36-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    258
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background and Aim: One of the chemical pollutions which is frequently common in industry-other than noise is carbon monoxide. The present study aimed to assess the putative protective effect of Nacetylcysteine on the function of outer hair cells of rabbits exposed simultaneously to noise and carbon monoxide.Methods: 24 male rabbits are entered in this interventional study. After obtaining baseline distortion product otoacoustic emissions, rabits were randomely devided into four groups. The groups Included: exposed with noise and received saline, exposed with noise and carbon monoxide and received saline, exposed with noise and received N-acetylcysteine, and exposed with noise and carbon monoxide and received N-acetylcysteine. Subsequently, they were evaluated again with distortion product otoacoustic emissions in two stages (two hours and one week after the exposure). Data were recorded and analyzed using paired and independent sample t-tests.Results: Exposure to noise, and also simultaneous exposure to noise and carbon monoxide, and moreover using N-acetylcysteine in both groups, produced significant changes in distortion product otoacoustic emissions amplitudes (p<0.005).Conclusion: The findings of the present research reveal that simultaneous exposure to noise and carbon monoxide may potentiate noise induced hearing loss. In addition, utilizing N-acetylcysteine can be used as a preventive agent for noise induced hearing loss and to avoid its potentiation with carbon monoxide.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 258

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2011
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    1 (35)
  • صفحات: 

    47-53
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    392
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background and Aim: Speech intelligibility is defined as a measure of effectiveness of understanding speech. It has many applications such as nomination of speech disorder intensity. Different methods and speech tasks have been designed for assessment of speech intelligibility amongst which word identification tasks have high validity. This study aimed to provide a test to measure speech intelligibility among children aged 3 to 5 years old.Methods: Many words were collected and content validity was assessed by 9 speech-language pathologists and 1 linguist. Thirty four words with a content validity above 70% were chosen as the test words and the speech-language pathologists collected suitable pictures for the words. One hundred boys and girls aged 3 to 5 years participated in the study. Inter-rater reliability was administered to assess the test reliability.Results: An interclass correlation coefficient of 0.85 and spearman correlation coefficient of 0.81 was obtained for the speech intelligibility test.Conclusion: Speech intelligibility test has appropriate validity and reliability and is suitable for assessment of intelligibility in 3 to 5 years old children.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 392

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2011
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    1 (35)
  • صفحات: 

    54-63
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    365
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background and Aim: Learning disability is a term referes to a group of disorders manifesting listening, reading, writing, or mathematical problems. These children mostly have attention difficulties in classroom that leads to many learning problems. In this study we aimed to compare the auditory attention of 7 to 9 year old children with learning disability to non- learning disability age matched normal group.Methods: Twenty seven male 7 to 9 year old students with learning disability and 27 age and sex matched normal conrols were selected with unprobable simple sampling. 27 In order to evaluate auditory selective and divided attention, Farsi versions of speech in noise and dichotic digit test were used respectively.Results: Comparison of mean scores of Farsi versions of speech in noise in both ears of 7 and 8 yearold students in two groups indicated no significant difference (p>0.05) Mean scores of 9 year old controls was significant more than those of the cases only in the right ear (p=0.033). However, no significant difference was observed between mean scores of dichotic digit test assessing the right ear of 9 year-old learning disability and non-learning disability students (p>0.05). Moreover, mean scores of 7 and 8 year- old students with learning disability was less than those of their normal peers in the left ear (p>0.05).Conclusion: Selective auditory attention is not affected in the optimal signal to noise ratio, while divided attention seems to be affected by maturity delay of auditory system or central auditory system disorders.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 365

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    1 (پیاپی 35)
  • صفحات: 

    65-72
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    660
  • دانلود: 

    148
چکیده: 

زمینه و هدف: الگوی انسداد چاکنای مهم ترین نشانه استروبوسکوپی برای قضاوت درباره بهنجار بودن عملکرد حنجره است. بنابر پژوهش های اخیر، الگوی انسداد کامل تنها الگوی مشاهده شده در آواسازی بهنجار نیست. هدف از این مطالعه بررسی الگوی انسداد چاکنای در افراد بهنجار و بررسی عامل جنس بر آن می باشد.روش بررسی: در این مطالعه مقطعی از بین 218 دانشجو و پس از تاریخچه گیری، ارزیابی ادراکی و ارزیابی صوت از دیدگاه فرد، 80 نفر، 58 زن و 22 مرد، با میانگین سنی 21.19، که ارزیابی ها دال بر بهنجار بودن صوت آنها بود، به صورت تصادفی انتخاب شدند ارزیابی ویدئولارنگوسکوپی در هنگام تولید واکه i// در سطوح زیر و بمی و بلندی عادتی، زیر، بم، بلند و آهسته انجام شد و الگوی انسداد چاکنای در سطوح آواسازی فوق ثبت و بین زنان و مردان مقایسه گردید.یافته ها: فراوان ترین الگو در کل آواسازی ها، الگوی انسداد کامل بود اما الگوی شکاف خلفی Y، دومین الگو در مردان با فراوانی 20.2 درصد و در زنان با فراوانی 39.4 درصد بود که مقایسه فراوانی ها دال بر وجود تفاوت معنی دار بین مردان و زنان بود (P=0.001) مقایسه الگوی انسداد در سطوح عادتی (P=0.004)، زیر (P=0.006) و آهسته (P=0.02) بیانگر تفاوت معنی دار بین دو جنس بود اما در هنگام تولید واکه به صورت بم (P=0.7) و بلند (P=0.19)، تفاوت معنی دار بین دو جنس مشاهده نشد (P>0.05).نتیجه گیری: الگوی انسداد شکاف خلفی Y را می توان به همراه الگوی انسداد کامل یک یافته بهنجار استروبوسکوپی در افراد جوان دارای صوت بهنجار پذیرفت. علاوه بر این، جنسیت افراد تاثیر معنی داری بر الگوی انسداد چاکنای آنها دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 660

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 148 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2011
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    1 (35)
  • صفحات: 

    73-81
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    330
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background and Aim: valid identification, prevention, and treatment of language disorders are a high priority for the speech and language professionals. One method for studying language development is sentence repetition that is faster to implement and analysis than other procedures. The aim of this project was constructing sentence repetition test as a quick measure of grammatical potency in 2.5 to 4 year old children.Methods: Sentences appropriate for 2.5 to 4 year old children were selected during several stages by speech and language pathologist and linguists. The validity of sentences was assessed by professional masters in this theme. Subsequently, 41 sentences including those with 80% high validity were selected as the test sentences. Appropriate pictures were also provided with sentences. The test was administrated to 72 children in 3 groups (2.5-3, 3-3.5, and 3.5-4 year olds, gender matched). The reliability was administered with a test-retest design across a 2 weeks interval.Results: Content validity Index for this test was 80%. "Test-retest reliability” was used for reliability of this test. The Interclass correlation coefficient for this test was 0.95 and standard error measurement was 7.45. The average of scores for sentence repetition, between groups was significant (p<0.001, p<0.001, p=0.014).Conclusion: This sentence repetition test has the appropriate validity and reliability as well as the capability of proper and quick assessment (screening) of grammatical development in 2.5 to 4 year old Persian speaking children.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 330

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    1 (پیاپی 35)
  • صفحات: 

    83-95
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4886
  • دانلود: 

    398
چکیده: 

زمینه و هدف: فنون تصویربرداری عصبی در پردازش شنیداری و دیداری گفتار از رویکردهای جدید علوم اعصاب در مطالعات ساختاری سازوکارهای عالیِ درگیر در این فرآیند به شمار می رود. این مطالعه به منظور بررسی فعالیت مغزی در هنگام درک محرک های گفتاری دیداری و شنیداری در افراد هنجار فارسی زبان توسط تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی صورت گرفت.روش بررسی: تصاویر حاصل از تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی فعالیت مغزی 19 زن 30-20 ساله با ارایه محرک بینایی /ka/ و محرک شنوایی /pa/ به روش طراحی بلوک در قالب دو سری تصاویر T1-weighted و عملکردی، ثبت گردید. سپس نتایج با استفاده از نرم افزار FSL تجزیه تحلیل شد و نتایج گروهی با یکدیگر مقایسه گردید.یافته ها: در پاسخ به محرک دیداری، بخش های میانی و نیز سطوح قشری فعال گردید، اما در پاسخ به محرک شنیداری بیشتر فعالیت ها در عمق دیده شد. در این راستا، منطقه مارجینال فوقانی قدامی چپ و قسمت هایی از سیستم حرکتی گفتار شامل قشر اینسولار و سینگولیت با محرک دیداری، و منطقه مارجینال فوقانی خلفی چپ و شکنج گیجگاهی فوقانی راست با محرک شنیداری فعال شدند. به علاوه در این بررسی در تعداد 15 نفر از افراد اثر McGurk در سطح رفتاری نیز به اثبات رسید.نتیجه گیری: فعال شدن منطقه ای واحد، شکنج مارجینال فوقانی چپ، در پاسخ به هر دو محرک دیداری و شنیداری، فرضیه وجود منطقه مشترک پردازش واج شناختی ورودی حواس را مطرح می نماید. شدت فعالیت با محرک شنیداری بیشتر می باشد، و همچنین مناطق با محرک دیداری گستردگی و تعدد بیشتری دارند که نشان از ناآشنایی مغز افراد هنجار در درک محرک های دیداری گفتاری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4886

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 398 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2011
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    1 (35)
  • صفحات: 

    96-106
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    250
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background and Aim: Conventional balance tests such as electronystagmography and videonystagmography, which are vision-dependant, are not practical in blind patients. Instead, vestibular evoked myogenic potential, not needing any vision, seems to be a more appropriate test for evaluating the vestibular system, in these patients. This study aimed to assess the prevalence and the latencies of p13 and n23 waves among congenitally blind and sighted participants evaluated by vestibular evoked myogenic potential.Methods: In a cross-sectional study, vestibular evoked myogenic potential was recorded for 20 sighted and 20 congenitally blind subjects, aged 18 to 30 years old, using 500 Hz-tone bursts (95 dBnHL).Results: Vestibular evoked myogenic potentials responses were present in all (100%) of the participants. Considering the results of the both ears, there was no significant difference between mean p13 and n23 latencies of the two groups (p>0.05).Conclusion: Formation of vestibular evoked myogenic potentials reflex arc and neural pathway in congenitally blind patients is similar to sighted individuals; hence, the development of this pathway is independent of the visual system. Vestibular evoked myogenic potentials test is a useful test to assess vestibular function of the blinds.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 250

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

پوربخت اکرم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    1 (پیاپی 35)
  • صفحات: 

    108-115
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    675
  • دانلود: 

    105
چکیده: 

زمینه و هدف: داروی ان استیل سیستئین، پیش ماده گلوتاتیون، آنتی اکسیدان داخل سلولی و خنثی کننده رادیکال های آزاد است که اثر حفاظتی آن بر ضد آسیب ناشی از صدا قبلا گزارش شده است. در صنعت افراد زیادی در معرض هم زمان صدا و آلاینده های شیمیایی از جمله مونوکسیدکربن قرار دارند. از این رو در این مطالعه نقش حفاظتی ان استیل سیستئین در پیشگیری از آسیب ناشی از مواجهه هم زمان صدا و مونوکسیدکربن در حیوانات بررسی شد.روش بررسی: تعداد 12 خرگوش برای 5 روز و هر روز 8 ساعت در معرض صدا با پهنای باند وسیع و شدت 100 دسی بل SPL و هم زمان در معرض گاز مونوکسیدکربن قرار گرفتند. گروه شاهد و آزمون یک ساعت قبل از مواجهه به ترتیب سرم نمکی و ان استیل سیستئین 325 میلی گرم هر کیلو وزن بدن دریافت کردند. اثر حفاظتی ان استیل سیستئین، 3 هفته بعد از مواجهه با بررسی بافت شناسی ارزیابی شد.یافته ها: در گروه شاهد، مواجهه هم زمان صدا و مونوکسیدکربن آسیب قابل توجهی در سلول های مویی خارجی ایجاد کرده بود، اما سلول های مویی داخلی و سلول های ستونی تغییر شکل خاصی نشان نمی دادند. در گروه آزمون، ان استیل سیستئین توانست به طور قابل توجهی سلول های مویی خارجی را حفظ کند.نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان می دهد که داروی ان استیل سیستئین می تواند از آسیب سلول های مویی ناشی از مواجهه هم زمان با صدا و مونوکسیدکربن جلوگیری کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 675

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 105 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    1 (پیاپی 35)
  • صفحات: 

    117-127
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1101
  • دانلود: 

    223
چکیده: 

زمینه و هدف: اختلال شنوایی شایع ترین نقص حسی- عصبی در انسان است که در صورت نبود مطالعات اپیدمیولوژیک و در پی آن عدم طراحی و اجرای برنامه های پیشگیرانه، بخشی از نیروی مولد جامعه را دچار معلولیت خواهد ساخت. از این رو پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان شیوع اختلال شنوایی در کل جمعیت استان اردبیل و بررسی نقش علل مختلف مادرزادی، اقتصادی- اجتماعی، تصادفات و خصوصیات فردی در میزان شیوع این اختلال انجام شد.روش بررسی: در این پژوهش توصیفی ـ پیمایشی 10718 نفر به روش تصادفی خوشه ای از کل جمعیت استان انتخاب و اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسش نامه غربالگری، دستگاه ادیومتر بالینی، پرسش نامه افراد مبتلا به اختلال شنوایی و پرسش نامه افراد عادی، جمع آوری شد. داده ها با شاخص های آماری فراوانی، درصد، در هزار محاسبه و با آزمون کای دو تحلیل شد.یافته ها: نتایج نشان داد که 7.1 در هزار نفر دچار نقص شنوایی و 4.3 در هزار نفر نیز دچار کم شنوایی هستند. اختلال شنوایی در روستاییان و سالخوردگان استان اردبیل بیشتر است (P=0.046) ولی بین دو جنس تفاوت معنی داری از لحاظ میزان اختلال شنوایی وجود نداشت (P>0.05). همچنین اختلاف معنی داری بین اختلال شنوایی فرزند و خویشاوندی والدین (P=0.031)، مصرف دارو دوران بارداری (P=0.028)، بارداری در سن بالا (P=0.007)، اختلال شنوایی والدین و بیماری شدید در دوران بارداری (P=0.001)، درآمد خانواده (P=0.004)، محل سکونت (P=0.001)، وجود داشت.نتیجه گیری: محرومیت های بهداشتی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی از مهم ترین علل شیوع اختلال شنوایی در استان اردبیل است. بنابراین توجه همه جانبه به رفع محرومیت های مذکور، بیش از پیش ضرورت دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1101

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 223 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    1 (پیاپی 35)
  • صفحات: 

    129-136
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2744
  • دانلود: 

    1818
چکیده: 

زمینه و هدف: استرس با رضایت از زندگی و بیماری های جسمانی مرتبط است. یکی از عوامل استرس، تولد کودک مبتلا به ناتوانی است. کودکانی که از نظر ذهنی یا جسمی ناتوان هستند، به خصوص کودک ناشنوا یا کم شنوا استرس خاصی را بر والدین به ویژه مادر تحمیل می کنند. هدف این پژوهش مقایسه میزان استرس در مادران دارای کودک کم شنوا با سایر مادران دارای کودک کم توان ذهنی، کم بینا و عادی می باشد.روش بررسی: در این پژوهش مقایسه ای 120 مادر در چهار گروه دارای فرزند کم توان ذهنی، کم بینا، کم شنوا و عادی، و به روش تصادفی خوشه ای در شهرستان کرج انتخاب شدند. جهت تعیین میزان استرس از پرسش نامه رویدادها و تغییرات زندگیMc Cubbin  و همکاران به عنوان ابزار پژوهش استفاده گردید.یافته ها: نتایج بیانگر آن بود که میزان استرس مادران دارای کودک کم شنوا با دیگر مادران کودکان استثنایی و کودکان عادی، در کل و در خرده مقیاس های فشارهای درون خانوادگی، مالی و تجاری، ناشی از تغییر شغل، بیماری و پرستاری و کم و زیاد شدن اعضای خانواده دارای تفاوت معنی داری بود (P<0.05). در دیگر خرده مقیاس ها تفاوت معنی داری بین گروه ها دیده نشد.نتیجه گیری: از آنجایی که ناشنوایی یک معلولیت پنهان است، کودک کم شنوا مجموعه ای از مشکلات آموزشی و اجتماعی را با خود به همراه دارد که برای والدین به ویژه مادر استرس زیادی ایجاد می کند. برای کاهش استرس مادران راهکارهایی چون مشاوره های خانوادگی، آموزش مهارت های مقابله ای مناسب در برابر استرس، حمایت اجتماعی کافی، ایجاد کلاس های آموزشی مخصوص والدین ضروری انگاشته می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2744

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1818 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button