مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

480
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

194
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش بر آگاهی و خود کارآمدی رابطین نسبت به ضرورت تفکیک نان کپک زده از سایر ضایعات نان

صفحات

 صفحه شروع 104 | صفحه پایان 109

کلیدواژه

چکیده

 زمینه و هدف: ضایعات نان که در دامداری ها به عنوان یک ماده غذایی مصرف می شود, در صورت داشتن کپک خطرات قابل توجهی برای انسان و حیوان به همراه دارد. از آن جایی که رابطین می توانند آگاهی های بهداشتی را با بیانی ساده به عموم مردم منتقل نمایند, مطالعه حاضر با هدف ارزیابی میزان آگاهی رابطین نسبت به ضرورت تفکیک نان کپک زده از سایر ضایعات نان و تاثیر آموزش بر آن انجام شد.مواد و روش ها: در این مطالعه مداخله ای تجربی, جامعه پژوهش شامل 39 رابط فعال مرکز بهداشتی- درمانی کارخانه قند آبکوه مشهد بود که به روش نمونه برداری غیراحتمالی آسان انتخاب شدند و به طور تصادفی, تعداد 21 نفر در گروه مداخله و 18 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. داده ها از طریق پرسشنامه جمع آوری شد و آموزش با ارائه لوح فشرده آموزشی و به صورت گروهی انجام گردید. بعد از گذشت 2 ماه, اطلاعات مجددا جمع آوری گردید. داده های قبل و بعد با استفاده از نرم افزار SPSS 16 و آزمون های آماری تی زوجی و شاخص های میانگین و انحراف معیار (P<0.05) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: میانگین نمرات آگاهی رابطین در گروه مداخله پس از آموزش از 22.86±4.8 به 26.36±4.9 افزایش یافت و آزمون تی اختلاف معناداری بین میانگین آگاهی رابطین در مورد تفکیک نان کپک زده قبل و بعد از آموزش نشان داد (P=0.03). همچنین آزمون تی تفاوت معناداری بین میزان ودکارآمدی درک شده دو گروه نسبت به ضرورت تفکیک نان کپک زده نشان داد (P=0.023).نتیجه گیری: یافته ها نشان می دهد که آموزش بر آگاهی رابطین نسبت به ضرورت تفکیک نان کپک زده از سایر ضایعات نان تاثیر دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    واحدیان، محمد، پیروی مینایی، رویا، جعفرزاده، مهدی، و امین شکروی، فرخنده. (1390). تاثیر آموزش بر آگاهی و خود کارآمدی رابطین نسبت به ضرورت تفکیک نان کپک زده از سایر ضایعات نان. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 18(2 (مسلسل 60))، 104-109. SID. https://sid.ir/paper/456795/fa

    Vancouver: کپی

    واحدیان محمد، پیروی مینایی رویا، جعفرزاده مهدی، امین شکروی فرخنده. تاثیر آموزش بر آگاهی و خود کارآمدی رابطین نسبت به ضرورت تفکیک نان کپک زده از سایر ضایعات نان. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار[Internet]. 1390؛18(2 (مسلسل 60)):104-109. Available from: https://sid.ir/paper/456795/fa

    IEEE: کپی

    محمد واحدیان، رویا پیروی مینایی، مهدی جعفرزاده، و فرخنده امین شکروی، “تاثیر آموزش بر آگاهی و خود کارآمدی رابطین نسبت به ضرورت تفکیک نان کپک زده از سایر ضایعات نان،” دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، vol. 18، no. 2 (مسلسل 60)، pp. 104–109، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/456795/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button