Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

638
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مقایسه ای وضعیت آموزشی ایمپلنت های دندانی دانشجویان دوره عمومی دندانپزشکی در ایران با اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف: با معرفی ایمپلنت های دندانی بعنوان یک روش موفق و قابل پیش بینی در جایگزینی دندانهای از دست رفته، افق های جدیدی در درمانهای دندانپزشکی پیش روی دندانپزشکان و بیماران قرار گرفته است. این در حالیست که برنامه آموزشی مشخصی برای این رشته در کورتیوم آموزش دندانپزشکی کشور پیش بینی نشده است و دندانپزشکان عمومی که بار اصلی درمانها و مراقبت های دندانپزشکی را برعهده دارند، بدون آموزش های کافی نظری و عملی و صرفا با تکیه بر سخنرانی های پراکنده در برنامه های آموزش مداوم و یا دوره های کوتاه مدتی که در توسط شرکت های تجارتی ارایه می شود و یا با یادگیری از طریق «خود آموزی» اقدام به این درمانهای می نمایند.هدف از این مطالعه بررسی وضعیت آموزش ایمپلنت های دندانی بعنوان یک رشته نسبتا جدید در دانشکده های شاخص دندانپزشکی کشور در مقایسه با دانشگاه های ایالات متحده و اتحادیه اروپا می باشد.روش و ابزار: پرسشنامه های تکمیل شده از 40 دانشکده دندانپزشکی اتحادیه اروپا و 38 دانشکده دندانپزشکی ایالات متحده آمریکابا نتایج حاصل از نظر خواهی از دست اندرکاران مربوطه در 6 دانشکده منتخب دندانپزشکی از دانشگاههای تیپ یک در ایران جمع آوری و مورد مقایسه قرار گرفتند.نتایج: هیچکدام از دانشکده های دندانپزشکی منتخب ایران برنامه آموزش مستقلی در مورد ایمپلنت های دندانی برای دانشجویان دوره عمومی دندانپزشکی ارایه نمی دهند و آموزش های مربوطه در جنب دروس دیگر ارایه می شود. در حالیکه 84 درصد از دانشگاه های آمریکا و 80 درصد از دانشگاه های اتحادیه اروپا دارای کورس مشخصی برای ارایه درس ایمپلنت های دندانی در کوریکولوم آموزش دندانپزشکی هستند. این دروس در ایران عمدتا توسط گروههای آموزشی پریودنتولوژی و پروتز ارایه می شود. ولی در آمریکا و اروپا علاوه بر گروههای یاد شده گروههای آموزشی جراحی دهان و دندانپزشکی ترمیمی نیز در این مورد سهیم هستند.تعداد ساعات سخنرانی های آموزشی در این درس در دانشکده های دندانپزشکی ایران بطور متوسط 5/4 ساعت بوده ولی در امریکا 4/20 و در اروپا 3/20 ساعت می باشد که اختلاف معنی داری در این مورد مشاهده می‎شود (P<0.001) آموزش های عملی شامل فانتوم با لابراتوار در هیچیک از دانشکده های دندانپزشکی داخلی ارایه نشده در حالیکه در 78 درصد از دانشکده های دندانپزشکی آمریکا و 37 درصد از اروپا این درس دارای بخشهای عملی نیز می باشد. علت اصلی عدم ارایه درس ایمپلنت های دندانی بطور مستقل و مبتنی بر استانداردهای آموزشی در ایران عمدتا: عدم وجود امکانات مالی، عدم وجود برنامه مدون وزارتی و عدم اعتقاد بر نقش دندانپزشکان عمومی در ارایه درمانهای مربوطه اعلام گردید.نتیجه گیری: باتوجه به اقبال و اشتیاق روز افزون دندانپزشکان عمومی بعنوان مشتریان سیستم آموزش دندانپزشکی کشور در خصوص یادگیری و انجام درمانهای ایمپلنت، جهت جلوگیری از Mal practice و یا سایر عوارضی که می تواند ناشی از عدم آموزش صحیح این افراد باشد، بایستی ضمن بازنگری در حیطه های درمانی و توانمندی های مورد انتظار از دندانپزشکان عمومی، برنامه درسی مشخص و استانداردی از طرف وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تدوین و جهت ارایه به دانشکده های دندانپزشکی ابلاغ گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پورعباس، رضا. (1384). بررسی مقایسه ای وضعیت آموزشی ایمپلنت های دندانی دانشجویان دوره عمومی دندانپزشکی در ایران با اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/457758/fa

    Vancouver: کپی

    پورعباس رضا. بررسی مقایسه ای وضعیت آموزشی ایمپلنت های دندانی دانشجویان دوره عمومی دندانپزشکی در ایران با اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/457758/fa

    IEEE: کپی

    رضا پورعباس، “بررسی مقایسه ای وضعیت آموزشی ایمپلنت های دندانی دانشجویان دوره عمومی دندانپزشکی در ایران با اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/457758/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا